Gå til innhold

kamera i bil, lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden var jeg i en bilulykke, fyllekjører midt på dagen, jeg var passasjer. Pappa ble hardt skadet og ufør, jeg fikk det mest psykisk og fikk PTSD. Turte ikke å sitte på til noen andre enn pappa (merkelig nok) på over 3 år, fikk panikk av å sitte på til andre, også buss og taxi. Pappa er yrkessjåfør, så jeg stoler på han, selv om at han var den som kjørte da vi krasjet. Hadde han reagert få sekunder senere så hadde jeg død. 

 

Har opplevd kanskje 5-6 nesten ulykker på grunn av idioter på veien. Har vært vitne til 2 ulykker med scootere og en med bil. Har sett mange som har tatt farlige forbikjøringer, snakket i telefonen mens de kjører og nesten kjørt på andre. Sett mange nesten ulykker, for jeg følger godt med når jeg sitter i bil og buss. 

 

Jeg har holdt på i et år nå med førekortet, snart ferdig. Tatt litt tid for jeg sliter sånn med å stole på andre folk som er ute å kjører. 

 

Pappa og jeg pratet litt om dette, og det jeg gruer meg mest til er andre idioter på veien. Det gjør meg så forbannet at de leker med livet til andre folk. 18 åringer som råner rundt i borettslag i fylla, jeg får en stor trang til å slå de i hodet med noe hardt. 

Så, jeg har kommet frem til en ting, jeg vil ha kamera i bilen min. Slik at hvis jeg ser noen som tar farlige forbikjøringer, råkjører eller bryter vikeplikten og havner i en ulykke, så har jeg det på film. Får jeg én på film, så er det en mindre idiot på veien tenker jeg. 

 

Er jeg "ond" som tenker slik? Som vil ha disse fjernet fra veiene? 

Jeg er kanskje litt i overkant "streng" når det kommer til bilførere. Ingen får lov til å kjøre og prate i mobilen mens jeg er passasjer, alle skal ha på seg bilbelte, råkjøring er jeg ikke med på, har kastet venner i taxi fordi de insisterte på å kjøre etter noen få tequila eller øl. Jeg nekter å se på at noen tar farlige sjanser, eller utsette meg selv for fare. Har gått utav bilen og tatt buss hjem, fordi mamma insisterte på å tukle med radioen og krasjet nesten, jeg ble så forbannet at jeg hoppet ut i et kryss og tok buss hjem. Etter det så rører hun ikke radioen mens jeg er passasjer. Altså, å sitte å stirre på radioen og sliter med å finne riktig kanal, og ikke følger med på trafikken. 
Tenker også at hvis jeg havner i en ulykke, så har jeg det på film at jeg ikke gjorde noe galt? Hvis jeg ikke gjorde noe galt, tar jeg feil valg i trafikken så tar jeg ansvar for det så klart. 

 

Pappa synes det er en god ide. For jeg er jo da en ny bilfører, og man er på en måte på prøve, og man mister lappen fort. Også er det fint å gå over videoen og se hva jeg gjorde rett og galt i forskjellige situasjoner... Er det dumt å installere slike kamera? Er det egentlig lov? 



Anonymous poster hash: 46e31...84f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/bil/Stadig-flere-overvaker-medtrafikanter-med-kamera-538283_1.snd

Det er helt lovlig så lenge du ikke publiserer videoer på nettet hvor du henger ut andre.

Er til eget bruk, og som bevis dersom jeg er vitne til en ulykke eller er i en selv. Men da blir det jo gitt til politiet og ikke lagt ut på nett. 

 

ts

Anonymous poster hash: 46e31...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å installere dashcam om du vil :) og jeg synes ikke du er streng. Følger alle de samme reglene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å installere dashcam om du vil :) og jeg synes ikke du er streng. Følger alle de samme reglene selv.

ok, bra. Hadde vært en fin trygghet, har brukt pappa sitt under øvelseskjøring. Slik at jeg kan gå over og se hva jeg gjorde rett i forskjellige situasjoner. 

 

Føler jeg er ganske nazi når det kommer til bilkjøring :P Verste jeg vet er mobil-bruk. Mamma og pappa har sluttet med det nå, pappa kobler seg til høyttalerne med bluetooth så han trenger bare å trykke på en knapp på rattet, er ikke borti mobilen i bilen. Mamma stopper og ringer, skal kjøpe seg en bil med et sånt system hun også. 

Har venner som sender snap og chatter på facebook mens de kjører, det gjør mer forbannet! For jeg vil jo ikke at de skal havne i en ulykke. 

Har selv sett hvor fort gjort det er, og hvor alvorlig det er å krasje. På et blunk så forandrer livet ditt seg. 

Har møtt flere som har blitt lam eller hjerneskadet av bilulykke, ufattelig trist at råkjøring, fyllekjøring og tøffe ungdom som tror at bilbelte er for tapere ødelegger livene sine slik. 

 

ts

Anonymous poster hash: 46e31...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...