Gå til innhold

Tannsmerter pga rot i bihulene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg rotfylte den bakerste jekselen for ca 6 mnd siden. Men jeg har mye smerter i den. Tannlegen min gikk ut i permisjon dagen etter rotfyllingen var ferdig, men jeg har fått snakke med en annen tannlege på kontoret der. Hun sjekket meg nøye, og sa at alt ser fint ut. Tanna hadde tre kanaler, som alle er fylt, og det ser bra ut. Som en forklaring på smertene mine sa hun at tanna ligger i kontakt med bihulene, og at jeg kan få tannsmerter når jeg er forkjølet.

Har vært smertefritt i 2-3 mnd nå, men jeg er alltid redd for at det skal bøi vondt. Og i går kveld ble det det, jeg er forkjølet nå. Det er så innmari vondt når jeg kommer borti det/tygger en myk matbit på den siden, ved et uhell. Har opplevd 3-4 omganger med smerte på de seks månedene siden rotfyllingen. Da varer det gjerne i 3-4 dager.

Jeg er så lei av disse smertene! Og lurer på om jeg bare skulle trukket ut hele tanna. Var det jeg egentlig ville når jeg fikk beskjed om at den måtte rotfylles. Men tannlegen mente det var så drastisk, og ville heller rotfylle, noe jeg sa ja til. Tanna har nemlig vært til behandling flere ganger, og den har gitt meg mye smerter etterpå. To av gangene den har blitt boret og fyllt, hadde jeg smerter i ca 3 mnd etterpå. Jeg er bare drittlei hele tanna! Men nå Jar jeg brukt så mye penger på den også, 6000 bare i rotfylling, og det føles som ganske bortkastede penger dersom jeg trekker den.

Tar imot alt av innspill fra dere :) Skal jeg trekke den? Godta smerter flere ganger i året? Kan jeg klage på noe? Er synd at tannlegen min er i permisjon, for jeg ville gjerne snakket med henne om det, ikke en kollega som ikke kjenner historien. Og hvis hun har gjort noe feil, vil jeg gjerne få det som en reklamasjon, og da funker det dårlig å gå til en annen tannlege.

Anonymous poster hash: 45ad2...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

be tannlegen din til og henvise det til spesialist. Har hatt samme problem selv i bakerste tann oppe. De der kanalene kan skape problemer selv ved rotfylling. Alt henger sammen der når du blir forkjøla blir det vondt. 

Spesialisten jeg var til sa at rotfyllinga er for nærme bihulene til at de vil gjøre noe med det. Men det er opp til meg og forsøke ny rotfylling, men det kan blir store problemer med bihulene hvis han borrer for langt opp i tanna. Han anbefalte med og trekke tanna hvis smertene blir for store. Dels pga det er den bakerste tanna og det skulle ikke ha noe og si.

Hele historien din ligger jo i journalen som om en annen tannlege vurderer det så er jo det greit. En spesialist kan nok gi deg flere alternativer enn en "vanlig" tannlege. De har jo litt annen kompetanse.

Anonymous poster hash: 05b0e...b71
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Hva endte du opp med? Tannlegen min rådet meg egentlig til å bare leve med det. Og hvis det var en fjerde kanal som de ikke hadde sett, så ville jeg få enda mer vondt over tid, men det var bare å vente å se. Tipset om spesialist var lurt!

TS

Skrevet

Du trenger ikke leve med. Det hender de ikke ser kanalene skikkelig. Jeg har tanna enda, kjenner litt murring til tider ved forkjølelse. Men spesialisten sa at hvis det kommer store smerter kontakter jeg han direkte og da blir tanna trukket.  Han vil ikke trekke den før det absolutt er nødvendig og er enig i det. 

Skrevet

Jeg har presset litt på de to bakerste tennene nå, og jeg er så usikker på om smerten kommer fra den bakerste (rotfyllt) eller den nest bakerste. Tannlegen fant ikke noe galt med noen av dem :( Skal be om en ny time snart, og henvisning til spesialist.

TS

Skrevet

Det kan skje, bare tenk på hvor mye nerver man har i munnen. Det kan likeså godt komme fra en tann du ikke tror du har vondt i. Har de sjekka bite stillingen din? Kan være og du sliter skjeivt på tennene og får større belastning på ei tann. Har man vondt så det spre seg utover til tenner du ikke har vondt i og.. Anatomiten våres kan være kompleks :) Får håpe du får fikset det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...