Gå til innhold

Har dere gavekalender til deres barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Hvis ja, når begynte dere? Hvor dere gaver har dere i?

Jeg har en på 5 1/2 og personlig så kjenner jeg at jeg syns det er noe tidlig, men flere rundt oss har begynt å planlegge.

Endret av Steve Rogers
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde selv "gavekalender" delt med broren min på den alderen. Kalenderen var en mumitroll-bok med pappfigurer man kunne ta ut av boken og sette opp. En pappfigur for hver dag og en liten historie i boka om kvelden. 

Den ble brukt i flere år :)

Anonymous poster hash: 38c54...daf
  • Liker 1
Skrevet

Har gavekalender til jentene mine. Husker ikke helt når jeg begynte med det, men kanskje når eldste var en 3-4 år. Lillesøster noe tidligere pga storesøster fikk, så kanskje hun var 1-2 år. 

Gavekalenderene jeg lager er ikke flotte og fancye. Ting de får i kalenderen er; hårstrikk, vanter, sokker, truser, snop, minisåper, vaskeklut (sånn man kjøper på apoteket som er pitteliten og blir normal str i vann), sminke (eldste er tenåring nå).... altså småting som ikke koster så mye. 

De bruker den gamle broderte kalenderen jeg hadde som barn, pakker inn og henger to pakker på samme ringen. 

Skrevet

Har laget kalender til lillegutt siden han var 1 år :) Første året var det vel helst for min egen del, liker å dille med slikt. :P Her går det i boksere og sokker, tannkost og tannkrem. Ting han trenger og som jeg hadde kjøpt uansett :) Adventspakkene pleier å være litt annerledes, da får han kanskje bøker eller småbiler.

Skrevet

Mine får for første gang i år. De er 13 & 7

;-)

De har aldri etterlyst det, har hatt lego/barbie/ kinder/ haribo osv tidligere.

Og de får en på deling, hver sin dag. I tillegg får de hver sin sjokoladekalender.

Anonymous poster hash: 58bd5...0f3

Skrevet

Har gavekalender til jentene mine. Husker ikke helt når jeg begynte med det, men kanskje når eldste var en 3-4 år. Lillesøster noe tidligere pga storesøster fikk, så kanskje hun var 1-2 år.

Gavekalenderene jeg lager er ikke flotte og fancye. Ting de får i kalenderen er; hårstrikk, vanter, sokker, truser, snop, minisåper, vaskeklut (sånn man kjøper på apoteket som er pitteliten og blir normal str i vann), sminke (eldste er tenåring nå).... altså småting som ikke koster så mye.

De bruker den gamle broderte kalenderen jeg hadde som barn, pakker inn og henger to pakker på samme ringen.

Gjør akkurat det samme her :-)

Våre er bare 1 1/2 og 3 1/2 år, men JEG klarte ikke å vente da vår største hadde sin første jul 😂

Anonymous poster hash: 75783...ae6

Skrevet

Gjør akkurat det samme her :-)

Våre er bare 1 1/2 og 3 1/2 år, men JEG klarte ikke å vente da vår største hadde sin første jul

Anonymous poster hash: 75783...ae6

Det er koselig med gavekalendere synes jeg :) Men jeg er helt motstander av å ta helt av og fylle opp gavekalenderen for flerfoldige tusen kroner. Vet om unger som får gaver til mange tusen.. Det er julaften det skal være skikkelige gaver, ikke 24 dager i desember!

Husker da jeg var lita så fikk broren min og meg hver vår twist i kalenderen :) Mamma pakket den ikke inn engang, hun bare hang på en twist. Men det var stor stas. Med mindre det var den twisten med kokos eller lakris :fnise:

Apropro pakking så skal jeg innrømme jeg synes det er drøgende kjedelig å pakke inn 48 pakker kvelden før 1des..

Skrevet

Mine er to og fem og de får en liten pakke annenhver dag, tolv gavrr hver

Anonymous poster hash: ec4e7...50d

• Liker 1
Skrevet

Mine har pakkekalender. 8 og 10 år nå. Husker ikke når vi startet, men antakelig rundt 2 år. Har pleid å starte tidlig å handle til kalenderen, og har en pris på ca 400kr for hele kalenderen pr stk. Kjøpt en del fra ebay og amazon tidligere. Jo større de blir, jo vanskeligere er det å finne på noe. I år har jeg hamstret fotballkort til yngste. 5pk for 10kr, og han bryr seg fint lite om det er 2015 eller 2016 kort han får, så den kalenderen blir rimelig! Til eldste har jeg kjøpt et neglelakksett som jeg fordeler utover, samt at det blir litt dusjsåper, shampo og lignende som de likevel trenger i gym/svømming. Også blir det litt godterierselvfølgelig!

Kjøper kalenderposer med nisser på på nille, så kjøper ikke større ting enn at de går oppi der!

Hos oss er det forresten nissen som henger pakker på kalenderen! 😉

Skrevet

Nei, det styret der har vi heldigvis aldri begynt med.

Skrevet

Vi hadde et lite forsøk da hun var fire, men først ifjor da hun var fem ble det skikkelig gjennomført og planlegger allerede årets. Her blir det typisk hårspenner, neglepynt, julepynt, klistremerker og slike småting i ukedagene. På lørdag blir det i år en film (vi har alltid filmkveld på lørdager så det passer inn hos oss selv om det koster litt) og på søndag blir det hobbysaker (handlet på Pandurosalget, fått pakker verdt 130-200,- for 20-40,-).

Anonymous poster hash: 3a4ed...dc8

Skrevet

Nei, det gjør de ikke.

Skrevet (endret)

Vi har to kalendere: en pakkekalender og en appelsinkalender, som trekkes i "kryssende" rekkefølge. Startet vel med pakkekalenderen da eldste var 2-3 år, og innførte appelsinkalenderen i tillegg da de hadde blitt fire (stykker, ikke år :ler:).

Min mor broderte forresten fire pakkekalendere og ga meg i julegave det året, men det måtte jeg innrømme var totalt uaktuelt. Ikke søren om jeg kjøper og pakker inn 96 smågaver (nå hadde det faktisk blitt 120...) - og siden de har vært vant til å trekke på skift har det aldri vært noen sure miner rundt det heller.

Tillegg: fordelen med å ha relativt få gaver til hver er at det blir enkelt å finne på noe. Tror jeg hadde slitt med å finne på 24 ting til hver av dem, særlig gutter over Lego-alderen.

Endret av Mafalda
Skrevet

Mine på 5 og 8 pleier å få, men i år vurderer jeg adventsgaver istedefor. Merker det blir for mye gavekjør på dem. De blir mette på gaver, som er kjedelig mtp juleaften :)

Anonymous poster hash: 1e748...c67

Skrevet

Min gutt blir 3 år i mars så jeg synes enda han er for liten i år. Ser mange som gir barna det når de er 8-9 mnd, og det synes jeg er sløsing.

Skrevet

Nei, det har de ikke. Vi har et lite juletre som pyntes hvert år. Lyslenke, glitter, kuler etc - en hver dag. På julaften er treet ferdig pyntet. Under treet på julaften morgen ligger det en liten pakke med litt julegodteri etc . Litt å kose seg med på formiddagen til Disney på tv

• Liker 1
Skrevet

Har prøvd, men det blir stress kvelden før 1.des hvert år.. burde kanskje begynne nå?

Har hatt legokalender, sjokoladekalender også. Synes forøvrig det godt kan være "gavekort" i slike kalendere; f.eks "bake pepperkaker ikveld" eller tur til juleforestilling til barn eller pynte pepperkakehus. Altså ting man uansett ville gjort.

Et år kjøpte jeg et middels stort legosett, delte instruksjonsheftet i 24 med tilhørende legobiter og pakket inn. Det ble godt mottatt - er bedre enn legokalender.

Skrevet

Nei, gutten min blir straks 3, og lillebror er 8 mnd, tror det holder i massevis med en sjokoladekalender. Han blir nok lykkelig for den han...

Tror ikke jeg begynner med pakkekalender før skolealder.

Et år kjøpte jeg et middels stort legosett, delte instruksjonsheftet i 24 med tilhørende legobiter og pakket inn. Det ble godt mottatt - er bedre enn legokalender.

Sånn gjorde mamma det når jeg var liten husker også vi fikk puslespill. Fikk noen brikker hver dag. Eskeb med bildet fikk jeg ikke før på morgenen på julaften.
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Hmmm, denne idéen likte jeg. Tror jeg låner den 😉 hvis jeg tar meg bryderiet å lage noe sånt. Er så mye annet kos å gjøre i julen 😉 vi fikk aldri selv hjemme hos oss på grunn av at foreldrene mine hadde litt trang økonomi så de valgte bort blant annet sånne ting 😜 Endret av Steve Rogers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...