Gå til innhold

Jeg er smellfeit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 180 høy og veier 135 kilo 😡 Gikk ned 10 kilo i fjor på lavkarbo. Disse 10 kiloene har fortsatt holdt seg av. Det jeg lurer på er om lavkarbo er en ok måte å gå ned på? Er det sunt og ok så lenge jeg ikke stapper innpå med mettet fett? Gikk ned 3 kilo på en uke i fjor med lavkarbo + litt trim. Når jeg spiser vanlig sunt en uke går jeg ned bare 100-300 gram..

Anonymous poster hash: 74900...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mettet fett er ikke farlig og det er liten sjanse for at man "stapper innpå" med det siden det gir mye metthetsfølelse. 

Når man kutter karbohydratinntaket drastisk, slipper kroppen en god del vann.

Når du spiser "vanlig sunt" - hvor mange kalorier får du i deg daglig da?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror lavkarbo er en fin måte å gå ned i vekt og holde vekten så lenge det gjøres riktig. 

Pass på å få i deg vitaminer og nok vann og nok fett. Og når du da øker fettmengden så skal du redusere karbohydrater som f.eks brød, ris og pasta. 

Karbohydrater i grønnsaker som vokser over jorden er bra. Det er derifra de fleste av dagens karbohydrater skal komme fra. 

Anonymous poster hash: 1c8ee...9a9
  • Liker 2
Skrevet

Hvor mange gram karbo spiser du om dagen? Lavkarbo er en trygg måte å gå ned i vekt på. Du trenger ikke bekymre deg for om fettet er mettet. Fett er ikke farlig alene. Kombinert med karbohydrater er det farlig.

Anonymous poster hash: 1120c...804
  • Liker 3
Skrevet

Lavkarbo er den sunneste måten å gå ned i vekt på, og den mest behagelige for de aller fleste overvektige. Vinn-vinn. Som andre sier, du trenger ikke å være redd for mettet fett. Det var bare en teori at mettet fett var farlig og den har blitt motbevist nå,

Anonymous poster hash: 21faa...92d
  • Liker 4
Skrevet

Snakk med legen istedet for å ta råd fra kvasiguruene her inne.

Anonymous poster hash: c793c...ddd
  • Liker 13
Skrevet

Det er mange andre som har mer kunnskaper om balansert kosthold enn leger. Utrolig få leger som kan noe særlig om sammensetning av kosthold og hvor viktig det er for helsa vår. Mange sykdommer kunne gptt tilbake av seg selv med rett kost, og ikke skadelige legemidler, bare til opplysning. 

Anonymous poster hash: fee9a...de3

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ernæringsfysiolog.

Anonymous poster hash: 1120c...804

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Lavkarbo er en sunn og fin livsstilsdiett. Jeg lever lavkarbo fordi det gir meg mer stabilt blodsukker og holder magen stabil. Vekten min har ikke blitt påvirket av at jeg gikk over til lavkarbo, men så hadde ikke jeg noe vekt å miste.

Fordelen med lavkarbo for dem som vil ned i vekt er nettopp det at man får mer stabilt blodsukker og at fett metter mye lengre enn karbohydrater og dermed så vil du spise mindre, sjeldnere og ikke få behov for å spise mellom måltidene :)

Skrevet

Lavkarbo er topp :)

Tenk så fantastisk flott at overvekten er noe du kan gjøre noe med selv :) lykke til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg anbefaler å gå på Grete Roede. Det er utrolig motiverende å gå sammen med andre, utveksle erfaringer og ha en fast veiedag i uken. Ingen får vite hvor mye du veier, bortsett fra kurslederen, det er kun vektnedgangen til den enkelte deltaker som det opplyses om. 

Grete Roede har et program hvor man kan legge inn alt man spiser, og da summeres samtidig næringsinnholdet opp mot anbefalt inntak pr dag. Jeg kombinerer Grete Roede med lavkarbo-light. Det vil si at jeg ikke spiser brød, poteter, pasta, ris el. men jeg spiser grovt knekkebrød, frukt, masse grønnsaker, mye fisk, skalldyr ol. 

Det viktigste er at man velger et kosthold man kan leve med resten av livet. Jeg vet at jeg kan leve med det kostholdet jeg har hatt fra jeg startet med GR. Og jeg har lært å ikke falle tilbake til gamle synder, altså det som gjorde meg overvektig. 

Anonymous poster hash: 4234e...463
  • Liker 2
Skrevet

Ta deg heller en tur på biblioteket å låne ett par bøker om lavkarbo og ketolyse. Der kan du lære skikkelig om hvordan dietten/livsstilen fungerer i tillegg til at du får tips og oppskrifter.

I de fleste bøker anbefales det at du gjennomføre vektnedgang i samarbeid med lege 👍🏻☺️

• Liker 3
Skrevet

Seriøst, spis mindre. Liten frokost, dropp lunsj, liten middag, dropp kvelds. Holdt på slik i noen måneder, så skal du se kiloene renner av.

Anonymous poster hash: dda38...77c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler å gå på Grete Roede. Det er utrolig motiverende å gå sammen med andre, utveksle erfaringer og ha en fast veiedag i uken. Ingen får vite hvor mye du veier, bortsett fra kurslederen, det er kun vektnedgangen til den enkelte deltaker som det opplyses om.  Grete Roede har et program hvor man kan legge inn alt man spiser, og da summeres samtidig næringsinnholdet opp mot anbefalt inntak pr dag. Jeg kombinerer Grete Roede med lavkarbo-light. Det vil si at jeg ikke spiser brød, poteter, pasta, ris el. men jeg spiser grovt knekkebrød, frukt, masse grønnsaker, mye fisk, skalldyr ol.  Det viktigste er at man velger et kosthold man kan leve med resten av livet. Jeg vet at jeg kan leve med det kostholdet jeg har hatt fra jeg startet med GR. Og jeg har lært å ikke falle tilbake til gamle synder, altså det som gjorde meg overvektig.  Anonymous poster hash: 4234e...463

Har selv gått ned 15 kg med GR, så det funker jo, men jeg var SÅ sulten i 4 mnd. Herregud, så sulten jeg var. Spiste sunt og magert og fulgte alt til punkt og prikke. Trente masse, saltimer, løping og styrke. (Jeg fikk disp til og spise et ekstra "lunchmåltid" pga all treningen.... ) . Var ingen andre på gruppa mi som trente (bortsett fra noen turer i svømmebasseng og en halvtimes gåturer), og de skeia ut og bada i fløtesaus hver helg omtrent og hadde masse unnskyldninger for hva de hadde spist og hvorfor de ikke fikk ræva opp fra sofaen denne uka heller, skulka møter... Og var like feite etter 8 uker.

• Liker 2
Skrevet

Seriøst, spis mindre. Liten frokost, dropp lunsj, liten middag, dropp kvelds. Holdt på slik i noen måneder, så skal du se kiloene renner av.

Anonymous poster hash: dda38...77c

Det er jo fordi det du beskriver er sulting, og absolutt ikke sunt.

• Liker 5
Skrevet

Spis mye fett og kjøtt. Dette er en fantastisk slankekur. Masse deilig kolesterol, mettet fett til blodkarene og kasein gjør underverker. Det viktigste er jo at man blir tynn utenpå!

Anonymous poster hash: 34ab6...601

• Liker 4
Skrevet

Spis mye fett og kjøtt. Dette er en fantastisk slankekur. Masse deilig kolesterol, mettet fett til blodkarene og kasein gjør underverker. Det viktigste er jo at man blir tynn utenpå!

Hehe. Du viser jo at du har null kunnskap om fett og kolesterol. :P 

Mettet fett øker det gode HDL-kolesterolet, som forebygger hjertesykdom. I tillegg får man mer av de store LDL-partiklene (de som ikke er farlige) og mindre av de små LDL-partiklene (de som er forbundet med hjertesykdom). Alt i alt er mettet fett bra for hjertet - utrolig nok!

Kolesterol i kosten har ingenting å si for kolesterol i blodet, så der er du på bærtur.

Anonymous poster hash: 72529...af1

• Liker 2
Skrevet

Det hadde vært fint med litt mer kunnskap før man lirer av seg sånt tull som dette.

Fett og kjøtt ER en fantastisk slankekur for overvektige. Og faktisk har det reddet helsen til veldig mange mennesker, ikke bare overvektige. De har spist seg friske og / eller symptomfrie og trenger ikke lenger medisiner. 

Kolesterol er livsviktig og Ola Nordmann kan spise mye mer kolesterol enn han gjør nå. Kroppen lager det kolesterolet som mangler fra kosten, og Ola Nordmann spiser bare 15% av kolesterolet (altså lager kroppen 85% av kolesterolet). Som altså betyr at spiser han seks ganger mer kolesterol vil han fortsatt ha det samme kolesterolet i blodet fordi han spiser 90% av behovet og derfor trenger bare kroppen å produsere 10% av behovet. Det er derfor det ikke har noen effekt å kutte ned på kolesterolinntaket.

Men med det sagt, så er det heller ingen årsakssammenheng mellom kolesterol og hjertesykdom. Man har sett at mettet fett kan gi økt kolesterol i blodet (men det "gode" HDL og store LDL). Man har sett at økt kolesterol i blodet kan være et symptom for hjertesykdom. Men å påstå at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom er en logisk brist. En lignende sammenligning vil være å påstå at vann gir økt risiko for diabetes. Jo mer vann du drikker, jo mer tisser du. Økt vannlating kan være et symptom på diabetes. Derfor; jo mer vann du drikker, jo større risiko har du for å utvikle diabetes... ?!? Symptom og årsakssammenheng er to forskjellige ting.

Mettet fett vil ikke øke kolesterolet i særlig grad, men det vil forandre lipidprofilen. Det vil øke det "gode" kolesterolet og senke det "dårlige". Det finnes ikke dårlig og godt kolesterol, vi måler bare lipoproteinene ("bussene") som frakter kolesterolet og de kan være dårlige og gode. Jo mer mettet fett, jo større lipoproteiner. LDL bør egentlig deles opp i flere klasser fordi store LDL beskytter mot hjertesykdom mens små LDL øker risiko for hjertesykdom. Mettet fett øker HDL og gir flere store LDL og færre små LDL. Og er du bekymret for triglyserider som har vist seg å være en stor risiko for hjertesykdom, så er det karbohydrater som øker disse. ;) På lavkarbo får man svært lavt nivå av triglyserider. ;)

Kasein er det mange som har problemer med, men man må ikke spise meieriprodukter for å spise lavkarbo.

Anonymous poster hash: 21faa...92d

• Liker 3
Skrevet

Er 180 høy og veier 135 kilo Gikk ned 10 kilo i fjor på lavkarbo. Disse 10 kiloene har fortsatt holdt seg av. Det jeg lurer på er om lavkarbo er en ok måte å gå ned på? Er det sunt og ok så lenge jeg ikke stapper innpå med mettet fett? Gikk ned 3 kilo på en uke i fjor med lavkarbo + litt trim. Når jeg spiser vanlig sunt en uke går jeg ned bare 100-300 gram..

Anonymous poster hash: 74900...279

Hvilket kjønn er du ? ...hvordan skal man kunne forvente å gi råd når man har så lite info å basere rådene på ? .

Gå lange turer hver kveld utenom ...ta tiden til hjelp ..10kg nedgang i året i snitt er bra. 

Anonymous poster hash: 6c61a...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...