Gå til innhold

Male flisevegger, blir det bra?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har et badsom er ca 15 år gammelt. Det er funksjonelt, romløsningen er super og vi liker selve rommet veldig godt. Det er skikkelig dusjkabinett i rommet og det er i det hele tatt ingen gode grunner til å pusse det opp enda. Bortsett fra at flisene overhodet ikke er vår stil!

15 år er jo litt alder, så vi kunne tenke oss å gjøre en budsjettoppussing nå, og så ta rommet skikkelig om ca fem års tid.

Har sjekket litt rundt, og vi tenker at vi vil legge nye fliser på gulvet, oppå de eksisterende flisene. Veggene er det verre med. Grunnet innebygde skap og plassering av disse, kan vi ikke flise utenpå de eksisterende veggflisene uten å fjerne disse. Og det tar vi ikke sjansen på. Flisene er helt enkle i formen og de er pent lagt, men fargen er depromerende, rett og slett.

Vurderer derfor å male veggene hvite med silkematt gulvmaling. Fremgangsmåten har jeg kontroll på, men jeg lurer rett og slett på om det blir fint. Jeg kommer i så fall til å male fliser og fuger i samme strøk/farge.

Ka du trur? 😀

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når badet allerede er 15 år gammelt ville jeg ikke brukt penger på nye fliser på gulvet hvis jeg likevel skulle pusse opp innen 4-5 år. Ville heller malt gulvflisene, og prøvd å spare raskere slik at jeg kunne ta hele badet om 3-4 år istedet for 5 år. Å legge nye fliser er både dyrt og tidkrevende. På et 15 år gammelt bad synes jeg ikke det er verdt penger og tid. Hadde du måtte vente 10 år før du tar badet ville det kanskje vært en ide. Gjør heller det beste ut av det badet du har. Kjøp håndklær og matte som matcher flisene så ser det strax bedre ut. Hadde selv et rosa 80tallsbad i 3 år før vi totalrenoverte. Helt grusomt stygt og vurderte å male. Men fant ut det ikke var verdt arbeidet rett og slett siden vi skulle renovere det få år etter. Kjøpte rosa håndklær og rosa matre, og prøvde å få det til å matche. Så bedre ut når jeg gjorde det beste ut av det istedet for å presse inn farger som ikke passet med det rosa. Har nå totalrenovert badet, og alt er hvitt unntatt gulvet og dusjkabinettet som er grått. Men gjett hva? Jeg har kjøpt nye håndklær i rosa og beige, og beige matte og tannglass til det nye badet ;-)

Anonymous poster hash: 81634...c80

Skrevet

Takk for svar. 😀

Enig i at det er lurt å gjøre maks ut av det en har.

Vi kommer ikke til å fremskynde det å ta badet 100% skikkelig. Om vi får fikset utseendet litt og det ellers er ok, vil vi heller vente lenger.

Men jeg ser ikke helt at det å legge ny fliser oppå de gamle skal bli dyrt eller styrete? Tenker det høres greit og overkommelig ut, jeg.

Men veggene. Alternativet til maling er å legge baderomsplater. Men jeg vet ikke helt, det blir jo straks litt dyrere igjen, og jeg er ikke overbevist om at det er så veldig fint at det er verd det

Skrevet

Legge flis på flis er en super løsning! Hverken dyrt eller vanskelig :)

Baderomsplater derimot, er ikke lurt. I hvertfall ikke med membran for da sperrer man fukt inne.

Noen farger fugene, men badet ditt er kanskje så gammelt at det ikke hjelper å bare farge de for et bedre inntrykk?

Anonymous poster hash: bd20c...ef5

Skrevet

Å legge flis opp på flis og særlig på gulv anbefales ikke av fagfolk med litt kunskap.

Å male fliser ser bare dumt ut, for å si det enkelt. Det er lite pent uansett hvor skikkelig man prøver på å gjøre jobben.

Anonymous poster hash: 09e12...868

Skrevet

Jeg Har malt kjøkkenfliser og kan ikke si at det ble sånn kjempebra.

Skrevet

Jeg ville brukt en malingssprøyte :)

Skrevet

Jeg malte fliser over kjøkkenbenk, synes det ble fint jeg. Men, kanskje det ikke blir like fint på hele vegger.

Skrevet

Jeg malte gulvflisene på kjøkkenet. Det er jo relativt fort gjort, og mye bedre enn å leve med den fæle fargen. Men man ser jo at det er malte fliser, så det er definitivt en midlertidig løsning.

Jeg ville helt klart malt badet hvis jeg var dere, hvis fargen er helt grusom.

Anonymous poster hash: 7e427...5a6

Skrevet

Jeg malte kjøkkefliser en gang, og det ble bra.

Nå brukte jeg heftgrunn og blank oljemaling, men det holdt godt, og når jeg går forbi (huset er solgt) 10 år senere, så ser jeg at det fremdeles er flisene jeg malte som henger oppe...

Det kan altså bli helt ok.

Skrevet

Malte fliser mellom over- og underskap på kjøkken har jeg sett hos venner. Det ser fint ut. Men jeg har ikke sett det på hele baderomsvegger..

Takk for svar, alle sammen :-)

Skrevet

Jeg har malt fliser med kalkmaling fra Pure and original. Hadde også dusjkabinett, så det var null problem. Så fint ut helt til jeg flytta ihvertfall, hadde det i ca 2 år. Brukte selvfølgelig sealer på toppen! Gulvflisene malte jeg med båtmaling, den er beregna for å tåle mye vann. Flassa ikke av noen steder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...