AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Hallo forumet, jeg har lyst til å leie ut leiligheten min for en ekstra inntekt. Kan sove hos venner. Hvordan er det med å melde fra inntekt på sånn utleie? Må jeg også si fra til kommunen om at jeg leier ut på air bnb (har kommunalt eid leilighet som jeg leier) ? Får man pengene på konto , paypal eller kontant ? Kan noen som har gjort dette før si litt om hva som forventes i en leilighet som leies ut på air bnb? Kan jeg f.eks tømme kjøleskapet og klesskapet mitt eller er det "frekt"? MÅ man komme innom med nye håndkler osv hver dag, eller holder det å bare gi nøkkelen og la det ligge nok med håndkler og dopapir og såpe der for den neste uken? Må gulv osv vaskes mellom hver gang eller holder det å støvsuge? Min største frykt er at noen skal kopiere nøkkelen min og bryte seg inn senere, er det noen sjanse for det? Anonymous poster hash: d0998...969
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 PS: Jeg mener ikke en kjempe bedrift , men å leie ut kanskje et par ganger i året.... Jeg går på nav så det er derfor jeg lurer på dette med skatt og meldeplikt. Anonymous poster hash: d0998...969
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Ja du skal skatte av det. Leier du ut leiligheten du skal du skatte! Om du er et selskap eller ei betyr ikke noe. 27% av utleieinntektene er skatteplikige. Anonymous poster hash: 3d59d...080
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #4 Skrevet 2. oktober 2015 http://www.finanssans.no/dette-ma-du-passe-pa-nar-du-leier-ut-med-airbnb/ Den linken forklarer skattereglene på en enkel måte Anonymous poster hash: b8749...17c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 Har en bekjent som leier ut via Air BnB når hun selv drar på ferie. Hvis hun ikke får selv får ordnet det ned nøklene til leietakerne, får hun hjelp av venner/familie til akkurat det. Så det forventes ikke nye håndklær osv hver dag. Ang kjøleskapet så bestemmer du jo det helt selv. Skriv i din annonse hvordan det funker akkurat hos deg. Men, hun sier at Air BnB visstnok er ganske "strenge" på at det skal være rent. Det kan kanskje løses ved at du tar en type "utvaskpris", bare at du vasker også før leietakeren kommer? Så kan du jo tenke at du får betalt for å vaske din egen leilighet Anonymous poster hash: 9b2dc...267
Boletta Skrevet 2. oktober 2015 #6 Skrevet 2. oktober 2015 Husk å sjekke om kontrakten din aksepterer fremleie...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #7 Skrevet 2. oktober 2015 Du har ikke lov til å leie ut eller tjene en eneste krone på en kommunal leilighet som du leier hos kommunen. Dette skal stå i kontrakt eller andre dokumenter kontrakten henviser til, og så du skal ha fått fra kommunen. Leier du ut, og det blir oppdaget kan kommunen si opp hele leiekotrakten din. Det samme gjelder for boliger det er gitt kommunale lån/Startlån/Husbanklån fra kommunen til å finansiere. (Om dette gjelder de som mottar bostøtte og, er jeg noe usikker på.)Anonymous poster hash: f65e1...684 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå