Gå til innhold

Blogging er dødt

Gjest Tapet

Anbefalte innlegg

Jeg tror rosablogging er på vei ut og som Madeleine sier, vil det bli mer tema-basert blogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotballfruas lesertall er vel mer enn halvert fra rundt 100 000 til rundt 40 000? Mammaen til Michelle i fritt fall? 

Så ja, jeg tror trenden er i gang allerede. 

Kvalitetsblogger og temablogger vil det være plass til. 

Endret av Trosten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. januar 2016 at 21.04, Honey Dew skrev:

Jeg tror rosablogging er på vei ut og som Madeleine sier, vil det bli mer tema-basert blogging

Det er jeg helt enig i! Og samtidig at disse temabloggerne klarer på en måte, å la oss føle vi "kjenner de" etterhvert. Ett tema kan bli dødt etterhvert, selv om man lever et aldri så spennende liv, men det handler om at bloggen må ha sammenheng. Jeg har nevnt henne før, men en blogg som jeg elsker er Mediakaos, hun har blogget i mange år, er lite opptatt av fancy glamour, har en jobb som faktisk ikke er å blogge, har et tema - og involverer familien på en sunn måte i bloggen. Jeg syns også Passion4baking skal ha kred, for å holde baking og tema oppe, og ikke bli som Anne Brith og lage 10 på topp oppskriftslister og være mer opptatt snapchat enn bloggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. januar 2016 at 12.04, Madeleine* skrev:

Jeg jobber innen reklame, og har studert sosiale medier. Det interessante er at Norge (og muligens Sverige) er to land hvor blogging skiller seg fra resten av verden. I USA, for eksempel, er de fleste blogger tema-baserte. Jeg tror vi nærmer oss den trenden her også. 

Hva gjelder fitness/livsstil/interiør, så har nok Instagram tatt over i stor grad. Jeg tror nok at flere av disse bloggerne har flere følgere enn lesere, og at Instagram gjør publikummet mer internasjonalt. 

Spørsmålet er om norske annonsører har interesse av å betale XX antall titusen for en Instagram-post, dersom en blogger med 45k følgere har 15-k utenlandske (random eksempel). 

Da jeg begynte å blogge i 2005, eksisterte ikke rosabloggfenomenet i Norge, som jeg kan huske ihvertfall. Det var temablogger som var vanlig, og man lenket til andre blogger i samme nisje, gjerne på tvers av landegrenser. Det dannet seg bloggsirkler, der man ble kjent med andre bloggere i samme nisje, lenket til hverandre og fremsnakket hverandre. Dagens norske rosabloggere derimot sitter som dronninger på hver sin haug, og lenker aldri til noen andre. Synd for dem, fordi de går glipp av noe av det beste internett kan by på. Jeg har fortsatt kontakt med bloggvenner fra 2005, selv om jeg aldri har møtt dem.

blogging i Norge derimot er for mange synonymt med rosablogging og reklame, og fotballfrue blir sett på som en pioner fordi hun startet i 2009. Men jeg husker jeg følte meg litt avleggs i 2005, da amerikanerne sa at blogging var sååå 2004!!!!Jeg har ofte tenkt at nordmenn rett og slett er litt lite orientert om bloggingens historie og utvikling, også de som mener de er eksperter. Idag er det sophie elise som er bloggdronningen, men det er ikke så veldig lenge siden det var Vampus som fikk medieoppmerksomheten, og det var en politikk- og samfunnsblogg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
15 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Da jeg begynte å blogge i 2005, eksisterte ikke rosabloggfenomenet i Norge, som jeg kan huske ihvertfall. Det var temablogger som var vanlig, og man lenket til andre blogger i samme nisje, gjerne på tvers av landegrenser. Det dannet seg bloggsirkler, der man ble kjent med andre bloggere i samme nisje, lenket til hverandre og fremsnakket hverandre. Dagens norske rosabloggere derimot sitter som dronninger på hver sin haug, og lenker aldri til noen andre. Synd for dem, fordi de går glipp av noe av det beste internett kan by på. Jeg har fortsatt kontakt med bloggvenner fra 2005, selv om jeg aldri har møtt dem.

blogging i Norge derimot er for mange synonymt med rosablogging og reklame, og fotballfrue blir sett på som en pioner fordi hun startet i 2009. Men jeg husker jeg følte meg litt avleggs i 2005, da amerikanerne sa at blogging var sååå 2004!!!!Jeg har ofte tenkt at nordmenn rett og slett er litt lite orientert om bloggingens historie og utvikling, også de som mener de er eksperter. Idag er det sophie elise som er bloggdronningen, men det er ikke så veldig lenge siden det var Vampus som fikk medieoppmerksomheten, og det var en politikk- og samfunnsblogg.

Medieoppmerksomhet er et viktig stikkord. På kort tid har det oppstått en slags symbiose her. Media gir oppmerksomhet til toppbloggere, toppbloggeren får dermed kred og klikk, media registrerer at stoff om bloggere gir klikk, og skriver mer om det. Voila, man skaper en hype! 

Når de tradisjonelle mediene faktisk bruker blogginnlegg for å lage klipp - og lim artikler, som om det var noen de hadde gjort intervjuer på, da har det gått for langt. Jeg er enig i at rosabloggene står ved et veiskille, men så lenge media har fokus på bloggere, så vil fenomenet bestå. Tidligere måtte man jo bevisst oppsøke blogg for å bli eksponert for det, nå er de overalt, både på TV, i radio og i de tradisjonelle avisene. Og når man nå hyller samfunnsengasjement fra bloggere, som om de skulle være viktige stemmer med dybdekunnskap, så er det nesten ikke til å tro. Skrap for f**n litt i overflaten, da skulle det være lett for enhver middels dyktig journalist å lage seg en hel haug med saker der dobbeltmoral, lovbrudd og manglende etikk ville være høyfrekvente ord. 

(Ja, jeg burde snarest pålegge meg selv strenge restriksjoner i forhold til bloggtråder på KG. Blir jeg mer frustrert nå, så sprekker jeg!)

Endret av CecilieX
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...