Gå til innhold

Blogging er dødt


Gjest Tapet

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Her er min hypotese

Bloggverdenen er i ferd med å dø. 

 

Grunn nummer en

Verdien av bloggere har steget som i en aksjeboble, der annonsører er villig til å kaste stadig mer penger etter stadig flere bloggere. Bloggerne har blitt stadig mer kommersialiserte, og bloggene følger stadig mer forhåndsdefinerte retningslinjer om hvordan man skal få mest mulig klikk. Det gjør både hver enkelt blogg kjedeligere og dårligere og verdien av hver annonsekrone for annonsørene lavere.

 

Grunn nummer to

Det kommer aldri noen nye og spennende bloggere. Bassenget tørker ut. De eneste nykommerne prøver konsekvent å slå seg opp på å lage profilerte "konflikter" i mediene. De andre bloggerne er enten bloggere som alltid har vært der eller nye unge mødre, som andre mødre kan følge med på for å føle seg som eldre og mer ansvarlige mødre enn det bloggerne er. 

 

Grunn nummer tre

Sjangeren er utslitt. Visste du at det gikk en Big Brother-sesong i 2014? Tenkte meg ikke det. En vesentlig forskjell fra Big Brother i 2001 var at realitysjangeren ikke var fullstendig oppbrukt. Selv MTV har begynt å sende musikk igjen. Folk går lei av bloggere også

 

Grunn nummer fire

Bloggere har ingen troverdighet i 2015. Før eller siden er man lei PFU-saker og runder med Forbrukerrådet fordi bloggerne fortsatt prøver å late som de er noe annet enn de gjennomkommersialiserte maskinene de er.

 

Og på akkurat samme måte som alle komikerne i Standup Norge før eller siden blir bortimot klin like hverandre, vil også United Bloggers-gjengen til slutt bli en strømlinjeformet grå masse som har fått akkurat de samme PR-rådene og gjør akkurat de samme triksene helt samtidig.

 

Folk går lei. Folk som går lei slutter å lese. Den ørlille troverdigheten bloggerne har som reklamekanal vil forvitre, og alle skjønner hvor ektefølt en "anbefaling" er. Og da forsvinner annonsørene, og som ved et trylleslag var sjangeren død.

 

Hva sier dere andre om mitt profeti? Noen innspill? 

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror fortsatt vi snakker noen år fram i tid før rosa- mamma- fitness- hverdagbobla imploderer for alvor, men prosessen du beskriver har helt klart begynt.

Jeg tror ikke blogging vil bli borte, men de sinnsykt høye lesertallene vil bli lavere. De største bloggerne vil ha færre klikk pr dag enn de største nå. Innholdet vil være smalere, og mer rendyrket, rettet mot en bestemt interesse. Eks. foto, matlaging, kunst, etc. Innholdet vil heller ikke dreie seg om hverdag og privatliv. Ser man på topplisten i dag kontra fem år siden, ser man tendensen allerede. Det er flere blogger, som Tjomlid, Trines Matblogg, Det søte Liv, Stavrum, etc. som har skapt sin egen nisje, som aldri deler privatlivet sitt eller dagens outfit. Der tror jeg bloggingens framtid ligger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror WalkerTexas er inne på noe, nemlig at bloggingen ikke vil bli borte, men at vi står ovenfor et paradigmeskifte hvor leserne krever litt mer substans i innholdet, selv om de fortsatt ønsker at det skal være kort og lettfattelig.

 

Lesertallene i min blogg har forøvrig aldri vært så jevnt høye som de er nå i løpet av de tre årene jeg har blogget (jeg teller altså ikke med de gangene jeg har hatt store hopp pga linking fra VG eller Nettavisen), så det at interessen for blogging er på vei tilbake kjøper jeg ikke. Men at interessen for blogging i den formen folk flest tenker på når de hører ordet "blogg" er på vei tilbake, det ser jeg ikke bort i fra at det er noe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Blogging blir vel aldri helt dødt, men denne rosa reklame bloggingen med 99 selfies kommer til å dø, kanskje. Kommer jo nye unge overfladiske jenter hvert år som flittige lesere til disse bloggene. Hadde jenter ikke vært så jævlig overfladisk så hadde disse bloggene dødd ut for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke de bloggene rettet seg mot min gruppe, men argumentene dine gjelder vel bare for voksne bloggelesere. For de yngre så vil vel ikke jentebloggene virke oppbrukte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke de bloggene rettet seg mot min gruppe, men argumentene dine gjelder vel bare for voksne bloggelesere. For de yngre så vil vel ikke jentebloggene virke oppbrukte.

Hvor mange tenåringsjenter er det på topplisten som ikke også har født barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg vet ikke helt. Har du tatt med i regninga at "den yngre garde" og dagens ungdom er tilnærmet hjernedøde zombier som leser alt som handler om ingenting?

Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg håper du har rett. Jeg tror at det siste avsnittet ditt summerer det godt opp. Muligheten til å tjene penger er avhengig av antall lesere og at noen vil annonsere. Fjerner du en av de to så dør den type blogging som handler om forbruk og utseende, eller det vil i alle fall ikke være mulig å livnære seg av å skrive om det.

At noe er i ferd med å skje, er jeg ikke i tvil om. Det er jo et paradoks av begynnelsen på slutten ble nettopp det faktum at de kommersielle kreftene kom inn på markedet. For det som gir bloggeren inntjening er det som kommer til å bli deres undergang. Det er det folk begynner å oppdage. Derfor er det veldig viktig å fokusere på å få bukt med den skjulte markedsføringen, og her er man godt på vei.

Jeg har lest en del av kommentarene dine i det siste, og jeg liker det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Har du tatt med i regninga at "den yngre garde" og dagens ungdom er tilnærmet hjernedøde zombier som leser alt som handler om ingenting?

Eller som Sokrates sa for 2500 år siden:

 

”Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere”

 

Dagens ungdom er jo strebete flinkiser som leser mer, er flittigere på skolen, får bedre karakterer og fester og herjer langt mindre enn tidligere generasjoner. Så jeg kjøper ikke at generasjonsforringelse skal være det som driver det fremover.

 

 

En veltilpasset og hjemmekjær ungdomsgenerasjon

Resultatene fra Ungdata vitner om en hjemmekjær ungdomsgenerasjon, som i økende grad tilbringer fritiden sin hjemme. Ungdata viser at så mange som sju av ti er «svært fornøyd» med foreldrene sine, og at de aller fleste opplever dem som viktige støttespillere i hverdagen. Det store flertallet av unge har nære venner de kan stole på, og mange er godt fornøyd med lokalmiljøet de vokser opp i.I tillegg trives ungdom på skolen, de opplever den som et godt sted å være, og de færreste er involvert i konflikter med lærerne.

Generelt er ungdom optimistiske med tanke på framtiden. To av tre tror de kommer til å ta  høyere utdanning, og en av tre at de vil få et fagbrev. Et lite mindretall forventer at de en gang vil bli arbeidsledige, og det er nesten ingen ungdommer som ikke tror de kommer til å få et godt og lykkelig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin blogg du har, Deltidsjente! Må si at du er utrolig tøff! Stå på og masse lykke til videre!

 

Tusen takk!  :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Eller som Sokrates sa for 2500 år siden:

 

”Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere”

 

Dagens ungdom er jo strebete flinkiser som leser mer, er flittigere på skolen, får bedre karakterer og fester og herjer langt mindre enn tidligere generasjoner. Så jeg kjøper ikke at generasjonsforringelse skal være det som driver det fremover.

Langt mindre? Du har ikke lest om russen, skjønner jeg. Eller snakket med noen som jobber bak kulissene på kjøpesentere.. De er langt ifra flinkiser, flere og flere dropper ut av VGS enn noensinne, og sitter igjen uten alternativer fordi (møkka-)samfunnet er lagt opp slik at kun akademikere får en sjans. Flere enn noensinne sliter med angst/depresjon og jeg vet personlig om ungdommer som sliter med det som får glede av å lese hjernedøde blogger der alt fremstilles perfekt. Kanskje de drømmer seg bort.

Bloggingen er ikke noe annerledes enn motebildet og magasiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langt mindre? Du har ikke lest om russen, skjønner jeg. Eller snakket med noen som jobber bak kulissene på kjøpesentere.. De er langt ifra flinkiser, flere og flere dropper ut av VGS enn noensinne, og sitter igjen uten alternativer fordi (møkka-)samfunnet er lagt opp slik at kun akademikere får en sjans. Flere enn noensinne sliter med angst/depresjon og jeg vet personlig om ungdommer som sliter med det som får glede av å lese hjernedøde blogger der alt fremstilles perfekt. Kanskje de drømmer seg bort.

Bloggingen er ikke noe annerledes enn motebildet og magasiner.

Tja. Nei.

 

Man kan godt "lese om russen" men jeg baserer bildet mitt på det man faktisk MÅLER og ikke sjokk-overskrifter over hvor mye russen/studenter/folk på sydentur fester. Og der ser man, basert på det man måler, at ungdommer i dag drikker mindre (i snitt) røyker mindre (i snitt), færre har prøvd narkotika og de som gjør det gjør mindre av det også. Det er for så vidt ikke noe man kan være enige eller uenige om, dette er fakta.

http://www.nettavisen.no/nyheter/ungdommer-drikker-og-ryker-mindre/8552911.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange

 

Det trodde jeg faktisk ikke noe på, så da sjekket jeg liksågodt selv. 4 stykker på topp 50 på blogglisten.no var tenåringer. Det er ikke det jeg ville karakterisert som "mange". En snittblogger på topp 50 er 28 år gammel ;) Hovedvekt jenter i  20årene som har blogget siden de var fjortiser, med en ganske tung alders-hale med eldre bloggere (eldste 50 år!)

 

Uten mødre:

http://imgur.com/vQQaTWv

 

Med mødre:

http://imgur.com/ttqDHFo

 

Om noen var nysgjerrige :)

 

EDIT: Gjorde figurene like for å lettere kunne sammenlikne

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvalitetsblogger vil ikke dø ut.

 

Eller bloggere som horer ut kroppen sin med lettkledde bilder i øst og vest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leste i en annen tråd at lesertallene er på vei ned i flere av de største bloggene. Er dette begynnelsen på slutten? Vil Influensaen flytte ut i andre kanaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt her i går og tenkte den samme tanken..   Jeg prøver å pløye igjennom litt blogger, men som mann så er ikke jeg så begeistret for rosablogger (for de har jo null substans..)    

Jeg er i jakten på gode blogger å lese med husker ikke sist jeg fant en god blogg. Er jo slik at man finner toppblogger først, men føler at samtlige enten handler om restaurantbesøket, turen på treningsstudioet, ferieturen, kaffen man drakk eller noe annet PISS.   Gi meg en god blogg der noen restaurerer en bygård, pusser opp en bil, redder barn i Afrika eller skal gå på ski over Nordpolen. 

Dritten topper seg med at Norske Mediahus skal ta frem disse forbanna toppbloggerne i diverse avisartikler.

Håper den kommersielle biten av blogger dør ut og at man kan gå litt tilbake til røttene.. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen reklame, og har studert sosiale medier. Det interessante er at Norge (og muligens Sverige) er to land hvor blogging skiller seg fra resten av verden. I USA, for eksempel, er de fleste blogger tema-baserte. Jeg tror vi nærmer oss den trenden her også. 

Hva gjelder fitness/livsstil/interiør, så har nok Instagram tatt over i stor grad. Jeg tror nok at flere av disse bloggerne har flere følgere enn lesere, og at Instagram gjør publikummet mer internasjonalt. 

Spørsmålet er om norske annonsører har interesse av å betale XX antall titusen for en Instagram-post, dersom en blogger med 45k følgere har 15-k utenlandske (random eksempel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...