Gå til innhold

Hvor lang må jeg forvente!? (Lånekassen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte i midten av juli, og fikk svar i slutten av august om at jeg måtte sende inn dokumentasjon. Sendte inn dokumentasjonen samme dag, og måtte igjen vente i over en mnd før jeg fikk svar om at jeg måtte sende inn ny søknad pga en feil med den forrige. Nå står det ny behandlingstid er atter 1,5 mnd! Har virkelig ikke råd til å vente så lenge, jeg har brukt opp alle reservene mine og får panikk! :( 

 

Tar det virkelig 1,5 mnd? Har noen en gladhistorie? 

 

Hvor lang tid tok det før dere fikk svar? 



Anonymous poster hash: 10ff3...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ringt og snakket med en saksbehandler, forklar situasjonen, og se om ikke de kan prioritere deg litt raskere. 

 

Sånn til en annen gang; Jeg pleier å sende inn søknaden min allerde fra mai, slik at jeg har spillerom i feriemånedene og vet at søknaden blir behandlet før reservene er brukt opp. Så det er alltid viktig å planlegge, med mindre man har midler til å vente ved eventuelle forsinkelser.



Anonymous poster hash: 06c39...4a5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en feil en gang som jeg rettet opp i så fort jeg fikk beskjed om det i august, fikk ikke penger før i slutten av oktober. Så det kan ta tid ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at behandlingstiden var 5 uker,etter 5 uker var gått fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente en uke til. Venter i spenning :P



Anonymous poster hash: 10192...1e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med at du har brukt opp reserver; er du student? min tlf ville gått rett hjem til mamma og pappa.. så hadde de fått igjen pengene når beløpet fra lånekassa kommer.



Anonymous poster hash: 06c39...4a5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du betalt semesteravgift? Kan du ta deg småjobber (finn) eller en deltidsjobb? Bor du i en by hvor Lånekassen har eget kontor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

 

Jeg jobber to kvelder i uka ved siden av studiene, men lønna er likevel ikke nok til å dekke alt økonomisk, i tillegg til uventede kostnader som har ført til at jeg er i knipe mye tidligere enn planlagt. 

 

Har betalt semesteravgift, og Lånekassen kunne bekrefte at de hadde fått alt de trengte av dokumenter, bekreftelser etc.. Men likevel må jeg vente fordi saken min ligger i kø.. :(

 

Har ingen jeg kan spørre om lån dessverre, men takk for råd! Skal søke enda tidligere neste år. 

 

Kan det funke å spørre om å få snakke med saksbehandler? Det står jo tydelig på siden deres at "Your application is not assessed any sooner, should you send us an e-mail or call us."  Det samme sa en grinebiter da jeg ringte for å spørre om alt var OK.

 

 



Anonymous poster hash: 10ff3...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen har forresten et kontor i byen jeg studerer i. Hjelper det å dra dit? 



Anonymous poster hash: 10ff3...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte huseieren for noen dager siden og la inn talemelding, svarte han at jeg får renter og eventuelt utkastelse på husleie som ikke er betalt.  Hva kan jeg gjøre når jeg ikke har penger?

 

Hjelper det å personlig oppsøke lånekassens kontor!?

 

 

 

Beklager maset, men jeg er desperat....



Anonymous poster hash: 10ff3...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan godt hjelpe å besøke Lånekassens eget kontor! Kan du søke mini støtte hos NAV? Har du sparepenger å gå på? Merkelig at prosessen tok slik tid, har du søkt veldig sent eller noe? Håper det ordner seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan godt hjelpe å besøke Lånekassens eget kontor! Kan du søke mini støtte hos NAV? Har du sparepenger å gå på? Merkelig at prosessen tok slik tid, har du søkt veldig sent eller noe? Håper det ordner seg

Takk for svar! :) 

 

Jeg tror det har tatt så lang tid fordi det var feil i den første søknaden, sendte den inn i midten av juli. Har ikke mer sparepenger igjen, og får ikke hjelp av NAV fant jeg ut. 

 

Lånekassen sa på telefonen at det ikke hjalp å komme innom, jeg må fortsatt vente i saksbehandlingskø. :(

 

Drukner i inkassovarsler, og blir snart kasta ut av leiligheten.. Om det ikke ordner seg brennkvikt, må jeg bare slutte på skolen og gå tilbake i full jobb ser det ut til.  

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg tror det har tatt så lang tid fordi det var feil i den første søknaden, sendte den inn i midten av juli. Har ikke mer sparepenger igjen, og får ikke hjelp av NAV fant jeg ut.

Lånekassen sa på telefonen at det ikke hjalp å komme innom, jeg må fortsatt vente i saksbehandlingskø. :(

Drukner i inkassovarsler, og blir snart kasta ut av leiligheten.. Om det ikke ordner seg brennkvikt, må jeg bare slutte på skolen og gå tilbake i full jobb ser det ut til.

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Har du fullt av inkassovarsler er det ikke manglende utbetaling fra lånekassen som er problemet.

Og det vil ikke hjelpe å slitte på studiet og ta en fulltidsjobb. For det første er det ofte vanskelig å gå rett ut i 100% uten utdannelse, og for det andre vil det uansett ta minst en mnd før du får lønn.

Anonymous poster hash: 57ea6...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fullt av inkassovarsler er det ikke manglende utbetaling fra lånekassen som er problemet.

Og det vil ikke hjelpe å slitte på studiet og ta en fulltidsjobb. For det første er det ofte vanskelig å gå rett ut i 100% uten utdannelse, og for det andre vil det uansett ta minst en mnd før du får lønn.

Anonymous poster hash: 57ea6...145

Jeg var i 100% jobb før jeg sluttet og flyttet for å begynne på studiet, og beregnet lån/stipend ville normalt sett dekket de kostnadene jeg sitter med nå. Måtte slutte jobben et par måneder i forveien for å flytte, og derfor har jeg til nå levd på oppsparte penger. Nå har jeg ikke penger igjen. 

 

Det er sant at det vil ta en mnd før jeg får lønn, men dette forandrer ikke det faktum at jeg snart blir kastet ut av leiligheten i byen jeg bor i nå. Da må jeg flytte "hjem" uansett, noe som gjør det umulig å studere. 

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i 100% jobb før jeg sluttet og flyttet for å begynne på studiet, og beregnet lån/stipend ville normalt sett dekket de kostnadene jeg sitter med nå. Måtte slutte jobben et par måneder i forveien for å flytte, og derfor har jeg til nå levd på oppsparte penger. Nå har jeg ikke penger igjen.

Det er sant at det vil ta en mnd før jeg får lønn, men dette forandrer ikke det faktum at jeg snart blir kastet ut av leiligheten i byen jeg bor i nå. Da må jeg flytte "hjem" uansett, noe som gjør det umulig å studere.

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Det er ingen som må bruke et par mnd på å flytte. Dette har du fullt ut skyld i selv

Anonymous poster hash: 57ea6...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell søknad siden det er så lang behandlingstid? På standard søknad burde det ikke ta så lang tid når man allerede er midt i semesteret. Jeg har i allfall som regel brukt å fått pengene litt før estimert behandlingstid.

Hva med kredittkort? Flere kort har 50 dagers rentefri betalingsutsettelse. Forbrukslån? Du vil jo ha mulighet til å betale tilbake på relativt kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen som må bruke et par mnd på å flytte. Dette har du fullt ut skyld i selv

Anonymous poster hash: 57ea6...145

For å få alt til å gå opp med oppsigelse av forrige leilighet og overtakelse av ny, så var jeg helt nødt til å flytte et par mnd i forveien. Det er ikke akkurat overflod av bosteder i denne byen. :) 

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell søknad siden det er så lang behandlingstid? På standard søknad burde det ikke ta så lang tid når man allerede er midt i semesteret. Jeg har i allfall som regel brukt å fått pengene litt før estimert behandlingstid.

Hva med kredittkort? Flere kort har 50 dagers rentefri betalingsutsettelse. Forbrukslån? Du vil jo ha mulighet til å betale tilbake på relativt kort tid.

Det eneste "spesielle" med søknaden min var vel at de trengte dokumentasjon på en utdanning jeg har tatt tidligere. Ellers helt ordinær..

 

Frykter at det er laang behandlingstid på kredittkort og lån også, men det stemmer kanskje ikke? Jeg skulle helst hatt penger i går. 

 

Takk for gode forslag! :)

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skaffe deg et kredittkort eller et lite banklån på akkurat det du trenger. Tyr du til kredittkort så klipper du det i tusen biter når du har betalt det du må og kvitter deg med bitene. Betal tilbake ALT du skylder på kredittkortet med en gang du får pengene fra lånekassen.



Anonymous poster hash: 4108b...014
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du får skaffe deg et kredittkort eller et lite banklån på akkurat det du trenger. Tyr du til kredittkort så klipper du det i tusen biter når du har betalt det du må og kvitter deg med bitene. Betal tilbake ALT du skylder på kredittkortet med en gang du får pengene fra lånekassen.

Anonymous poster hash: 4108b...014

 

 

Jeg har prøvd med kredittkort, men fikk ikke betalt regninger med det fant jeg ut. Får prøve forbrukslån... Noen anbefalinger? Det viktigste er at det behandles kjapt.. Gode betingelser er også et pluss, men det hjelper lite om det er lang saksbehandling der også. Er desperat nå.

Anonymous poster hash: 10ff3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...