Gå til innhold

Resept uten legetime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var for ca. 4 år siden plaget med vonde, dype kviser på ryggen og gikk til legen min angående dette. Ble satt på langvarig antibiotikakur (Tetralysal) og ble helt fin igjen etter dette. Nå har jeg fått tilbake problemet og ønsker å gå på samme kur en gang til (siden det funket så bra sist). Problemet mitt er at jeg ikke har fastlege i byen jeg studerer i og har ikke planer om å dra hjem før til julen (og da er det sikker et mareritt å få til en legetime de få arbeidsdagene jeg er hjemme). Jeg vet jeg sikkert burde har byttet lege, men jeg liker legen min i hjembyen min så utrolig godt og hun har fulle pasientlister så vedig liten sansynlighet for at jeg får hun igjen om jeg bytter. Jeg har nå også under ett år igjen av studiet før jeg trolig flytter tilbake, så bytting er uaktuelt for meg.

 

Det jeg lurer på er om jeg kanskje kan få resept for dette uten å måtte dra til legen, da jeg har akkurat de samme plagene som sist. Har noen fått dette, eller MÅ man til legen så lenge de ikke gjelder medikamenter men går på fast? Jeg føler jo ikke at en antibiotikakur er noen man lyger seg til liksom. Om jeg hadde dratt til legen så er det jo bare for å "bevise" at jeg har behov for kuren. 

 

Jeg har fylt ut en reseptfornyelse på nettsidene til legesenteret nå, men vil vente med å sende den til jeg vet om det er helt teit å gjøre det eller ikke. Tenker å ta en telefon til legesenteret imorgen, om det ikke kommer noen svar her som tyder på at det er innafor å sende inn en reseptfornyelsen (og at det er en sjans for at den går igjennom).



Anonymous poster hash: dd61d...f79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AB skal ikke gis ut i hytt og gevær, legen er pliktig til å ha en berettiget grunn og da må h*n gjøre en klinisk undersøkelse.



Anonymous poster hash: 268b1...f50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig spørre, men sannsynligvis må du innom en lege. har studentskipnaden avtale med noen? Evt må du gå privat. 



Anonymous poster hash: b2333...3bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke få utskrevet resept på antibiotika uten at legen har undersøkt deg personlig. Om bytting av lege er uaktuelt, kan du jo be om en konsultasjon hos en privat lege der du studerer. Litt dyrt, men da slipper du i hvert fall å bytte lege for så kort tid... Lykke til!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten dra til legevakten eller privat lege om du ikke får ny resept fra fastlegen. Mange studenter drar til legevakten for sånne ting fordi de har lege i hjembyen. Bare ta med en god bok eller kom grytidlig, for du blir ikke prioritert! Men det er jo bare å ta en telefon til fastlegen og spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er sånn at hvis du bytter fastlege (pga flytting), så får du bytte tilbake til din gamle fastlege hvis det ikke har gått mer enn ett år, selv om han har fylt lista si igjen i mellomtiden.

 

Sånn var det ihvertfall da jeg var oppe i samme problemstilling for noen år siden.

 

Likevel vil jeg tro at den evt nye fastlegen din ikke vil skrive ut antibiotika til deg uten å ha sett deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått kur mot UVI uten å dra til legen fordi jeg hadde fastlegen min 6 timer unna. Du kan jo ringe å høre :)

Ellers kan du oppsøke studentsamskipnadens legesenter hvis de har det! Eller bestille legetime hos en privat klinikk (vær obs på høye priser)

Edit: postet for tidlig

Endret av peppermyntete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sent, men hvor lang tid tok det før Tetralysalen ga effekt? Går på dem selv nå fordi jeg sliter med komedoner i hele panneregionen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...