Gå til innhold

Edderkopper i alle 1. etg leiligheter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde et stort problem i forrige leilighet jeg leide med at det kom masse edderkopper inn.

Jeg lurer på om dette er et problem alle første etg leiligheter har. Eller om det kan ha vært kun denne leiligheten.

For jeg lurer på om jeg skal unngå første etg leiligheter. 

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 5cf8a...65a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barndomshjemmet mitt var det ofte edderkopper i kjelleren, så liksom aldri noen oppe :P

Der jeg bor nå er det faen meg større beist (kjellerleilighet, gammelt hus). Tror det er noe med disse kjellerne

Skrevet

Edderkopper liker det mørkt og fuktig.

Har du det lyst og tørt/ikke høy luftfuktighet, så kan ikke edderkopper leve og trives der. Dette er det samme enten det er 1. Etg. Eller 14. Etg.

Anonymous poster hash: f0d28...e25

Skrevet

Edderkopper liker det mørkt og fuktig.

Har du det lyst og tørt/ikke høy luftfuktighet, så kan ikke edderkopper leve og trives der. Dette er det samme enten det er 1. Etg. Eller 14. Etg.

Men når høsten kommer og de skal inn er det lettere å komme inn på bakkenivå enn i 14. etasje. Det er også mye mer edderkopper der det er mye grønt utenfor enn der det bare er asfalt eller stein.

Anonymous poster hash: 6ee8d...d18

Skrevet

Får man høy luftfuktighet om man har mange planter inne? :(

Anonymous poster hash: 74411...ce1
Skrevet

Men når høsten kommer og de skal inn er det lettere å komme inn på bakkenivå enn i 14. etasje. Det er også mye mer edderkopper der det er mye grønt utenfor enn der det bare er asfalt eller stein.Anonymous poster hash: 6ee8d...d18

Nei, det er ikke letter å klatre inn i 1. Etasje enn i 14. Når det er tørt og fint i 1. Så fortsetter ferden til høyere høyder, de går forbi 1. Etasje om den er utrivelig, lys og tørr.

Selvfølgelig er der me redderkopper i gress og skrot og rot, enn på asfalt. Der er fuktig og mørkere i gress og skrot og rot enn på en steinhar asfalt uten antydning til gjemmesteder og svært utsatt for å bli knerta av en katt, fugler eller andre større kryp. Edderkopper er ikke dumme.

Skrevet

Nei, det er ikke letter å klatre inn i 1. Etasje enn i 14. Når det er tørt og fint i 1. Så fortsetter ferden til høyere høyder, de går forbi 1. Etasje om den er utrivelig, lys og tørr.

Selvfølgelig er der me redderkopper i gress og skrot og rot, enn på asfalt. Der er fuktig og mørkere i gress og skrot og rot enn på en steinhar asfalt uten antydning til gjemmesteder og svært utsatt for å bli knerta av en katt, fugler eller andre større kryp. Edderkopper er ikke dumme.

Så veldig lure er de ikke akkurat. De løper etter dameedderkoppene (det er visst derfor de trekker inn om høsten), og de løper etter mat. Fluer liker seg bedre i fuktige omgivelser, og da følger predatorene etter dem.

Det skal vel godt gjøres å finne et bedre nyttedyr enn edderkopper, de ødelegger ingenting av treverk og materialer, og de spiser opp ugangskråkene. Ekstremt nøysomme og lite bråkete. Verdens enkleste kjæledyr. Vinn - vinn (om man ikke tenker på at fukt i seg selv ikke er så heldig, men det er ikke edderkoppens skyld).

• Liker 1
Skrevet

Jeg dynker vinduer og dører i Permetrin ekstra, hver høst. Det fungerer faktisk en del. Der jeg bor er det MYE skrot ute, pluss at jeg bor i første. Har til og med sett orm i hagen selv om jeg bor ganske sentralt.

Anonymous poster hash: 74411...ce1

Skrevet

Natur er generelt jævlig ekkelt. Edderkopper, fluer, biller og alt mulig annet burde strengt tatt forbys! Og så orm da gitt! Godt meitemark ikke kan klatre...

Helt seriøst så finnes det ikke en eneste edderkoppart som er farlig for mennesker i Norge, så det er bare å la dem være i fred. Her har vi en stor korsedderkopp som har tatt bolig i taket i stuen og hun både spiser fluer og hevder revir overfor andre edderkopper ser det ut til. Fine dama!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i 1. etasjer hvor det har krydd av digre monstre, men også i 1. etasjer hvor jeg har sett ca 1 edderkopp i året. Så det er nok forskjellig, og kommer som de andre sier mye an på luftfuktighet, om bygget er relativt tett, gammelt/nytt osv. Er det krypkjeller under og/eller mye vegetasjon utenfor, er det nok også større sjanse for at de kommer opp i 1. etasje.

Min erfaring er også at Permetrin hjelper en del.

Anonymous poster hash: a458c...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...