Gå til innhold

Legestudenter på Ullevål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal opereres snart og tror jeg har sett for mye på Greys Anatomi! Er det slik at de bare kommer inn en hel bunsj med legestudenter mens man ligger der og gjerne skræver? Eller får man spørsmål om det på forhånd?

Anonymous poster hash: 69f77...576
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke som på tv :)

Skal studenter etc være med spør de alltid på forhånd. Det er ikke flere enn èn, maks to samtidig. Da jeg ble operert ble jeg spurt om det var greit en sykepleierstudent stakk meg og forberedte meg før narkosen. Da var jeg selv student, og var veldig positiv til å hjelpe medstudenter :) 

Anonymous poster hash: 1df49...058
Skrevet

Det kan komme en gjeng med studenter, men da får du spørsmål om det på forhånd.

Anonymous poster hash: f61a8...5d6
Skrevet

Grey's Anatomy er et dårlig eksempel på hvordan det fungerer i virkeligheten. Du blir informert på forhånd om hvem som skal være tilstede (planlagt operasjon), og dersom det er aktuelt med studenter får du forespørsel om dette på forhånd. 

Anonymous poster hash: f8380...33a
  • Liker 1
Skrevet

Høres bra ut :)  Sier nok ja til det så lenge de er der når jeg er i narkose :D De må jo lære :)

Skrevet

Skal opereres snart og tror jeg har sett for mye på Greys Anatomi! Er det slik at de bare kommer inn en hel bunsj med legestudenter mens man ligger der og gjerne skræver? Eller får man spørsmål om det på forhånd?

Nei,og du kan gi beskjed at du ikke ønsker studenter tilstede.Ikke alltid man blir spurt på forhånd, så hvis dette er noe du vil unngå så ta det opp.

Skrevet

Nei, det er ikke som på tv :)

Skal studenter etc være med spør de alltid på forhånd. Det er ikke flere enn èn, maks to samtidig. Da jeg ble operert ble jeg spurt om det var greit en sykepleierstudent stakk meg og forberedte meg før narkosen. Da var jeg selv student, og var veldig positiv til å hjelpe medstudenter :)

Anonymous poster hash: 1df49...058

Det kan komme en gjeng med studenter, men da får du spørsmål om det på forhånd.

Anonymous poster hash: f61a8...5d6

So not true!

Har vært på sykehus mer enn de fleste og jeg har fått plutselige besøk både rett før operasjon og ved andre undersøkelser. Har opplevd at de har spurt på forhånd når studentene skal gjøre noe i praksis, men mange ganger blitt overrasket av studenter som "bare" skal observere.

Anonymous poster hash: b8600...639

• Liker 1
Skrevet

So not true!

Har vært på sykehus mer enn de fleste og jeg har fått plutselige besøk både rett før operasjon og ved andre undersøkelser. Har opplevd at de har spurt på forhånd når studentene skal gjøre noe i praksis, men mange ganger blitt overrasket av studenter som "bare" skal observere.

Anonymous poster hash: b8600...639

Sant. De må jo lære, og hvis de skal vente på å få godkjennelse fra pasienter (til og med når det gjelder bare å observere) hadde det tatt lengre tid enn nødvendig, altså å lære opp studenter.

Jeg har ikke blitt spurt på forhånd, men det er ikke slik at det er flere studenter tilstede, som regel er det bare én.

Anonymous poster hash: 328bd...29b

Skrevet

Sant. De må jo lære, og hvis de skal vente på å få godkjennelse fra pasienter (til og med når det gjelder bare å observere) hadde det tatt lengre tid enn nødvendig, altså å lære opp studenter.

Jeg har ikke blitt spurt på forhånd, men det er ikke slik at det er flere studenter tilstede, som regel er det bare én.

Og det å ha en student tilstede er positivt det, da får du hjelp av to stk., og studenten kan jo påpeke og spørre om noe legen ikke tenkte på i utgangspunktet. 

Skrevet

For mange år siden skulle gjennom en større operasjon. Da sa de at det skulle være studenter til stede og om at det var ok. Jeg sa at det var ingen problemer. Så de ikke, så vet ikke hvor mange det var. Det var viktig med ro før narkosen så kun meg og narkosefolkene var til stede inntil jeg sovna. De må jo lære. 

Skrevet

Jeg fikk informasjon med innkallelsen til Ullevål at det kunne være studenter til stede. Fikk ikke noen spørsmål når jeg først var der. Plutselig så satt det to mennesker mellom bena mine. Jeg fikk ikke beskjed når han kom inn engang, det synes jeg var dårlig gjort. 

Andre gangen så ble studenten introdusert, men de spurte ikke. 

Men det har bare vært en student til stede da.

Anonymous poster hash: 44289...e58
Skrevet

Jeg fikk informasjon med innkallelsen til Ullevål at det kunne være studenter til stede. Fikk ikke noen spørsmål når jeg først var der. Plutselig så satt det to mennesker mellom bena mine. Jeg fikk ikke beskjed når han kom inn engang, det synes jeg var dårlig gjort. 

Andre gangen så ble studenten introdusert, men de spurte ikke. 

Men det har bare vært en student til stede da.

Anonymous poster hash: 44289...e58

Dette er brudd på lov om pasientrettigheter.Du skal gi samtykke,og det gjelder også om det bare er observasjonspraksis.Desverre tror jeg mange ansatte har et lettvindt syn på dette,og med vilje unnlater å informere så mye som de bør.

• Liker 1
Skrevet

På St.Olav er det vanlig at studenter overværer operasjoner. Men man blir spurt på forhånd. Da min datter ble operert sist, var det en haug med studenter til stede - det var en sjelden operasjon, og de måtte benytte seg av denne muligheten til å lære. Jeg synes det er viktig at studenter får være med og observere/lære. Jeg pleier å si ja til studenter, uansett hvor flaut og pinlig det er for meg (bl.a. da jeg skulle undersøkes i baken...). Vil gjerne gjøre noe tilbake for helsevesenet når de hjelper meg.

Anonymous poster hash: 9983a...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...