Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble så glad at jeg måtte nevnte dette på et foredrag idag jeg var på, som handlet om sosiale medier.

Bor i Sverige så her har jo ingen fått med seg verken sophie elise, cbe, eller denne glad-saken fra Melvik. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra alvor til blogg-influensa, henter inn temaet fra CBE-tråden over hit da jeg syns den kan være mer interessant her.

Er det noen som tror at folk er villige til å betale for "eksklusivt" innhold kun vist for "klubb-medlemmene" når det gjelder norske bloggere? Kardashians er visst både sammenligningsgrunnlag og mål, men jeg har vanskelig for å se at dette vil slå an på det nåværende tidspunkt med mindre innholdsproduksjonen bedrer seg kraftig hos mange av de aktuelle bloggerne.
I Sverige gikk det visst ikke så bra, så da slo teknologifirmaet Mikz seg sammen med UI for å dekke et større marked enn bare i Sverige der Mikz hadde Zlatan, Messi og en hesteblogger som "stjerner". Det gikk visst ikke så bra for hestebloggeren sin del av ulike grunner, som la ned bloggen ifjor men som prøver seg igjen i år. Jeg har ikke funnet ut av om hun fortsatt har Mikz-appen.

Kan vi forvente suksess her, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men for å moderere meg:

 

Nei. 

Reelt sett kan det hende at noen tusen av de søte, snille leserne vil være med inn i et lukket, flossy univers av TM-"design", fargeleggingsbøker og smørkaffekopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg. 

Jeg vil tro det er ganske mye som skal til for at folk skal være villige til å betale for "eksklusivt innhold som ikke vises andre steder", når bloggerne ikke har noe spennende å by på. Jeg er nok ikke i målgruppen for noen av influensa-virusene, så jeg betaler ikke en krone for slikt.
Jeg har nettopp lastet ned app'en, den er jo gratis - for å se hva det dreier seg om. Først skulle de vel starte med å samle alle sosiale medier på ett sted, så da må jeg jo undersøke hvordan appe'n fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Cornucopia skrev:

Fra alvor til blogg-influensa, henter inn temaet fra CBE-tråden over hit da jeg syns den kan være mer interessant her.

...

Kan vi forvente suksess her, da?

Jeg har ikke tro på dette. Selv hadde jeg aldri betalt for å følge den gjengen. Men kanskje jeg har for høye forventninger om folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Vanskelig å se for seg hvordan dette skal bli noe mer enn en lukket snap for spesielt interesserte. Disse bloggerne tjener så mye på reklame at det ville vært idioti å gå ned på innholdet på åpen blogg sammenlignet med en betalingsløsning. 

Forventer de at folk skal betale for å se mer av dem? Et abonnement som Moen beskrev, som et magasin? Det høres igjen ut som noen har for positive folk rundt seg. Hvis jeg vil betale for ttips så vil jeg få dem fra profesjonelle. Ta forbehold om fjortiser som stoler mer på venninna si forresten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg kommenterte dette i fotballfruetråden, og som sagt finner jeg utviklingen interessant. Nå er jeg en skeptiker av natur, men med min beste vilje kan jeg ikke forstå at dette kan være noe folk har lyst til å betale for. Jeg har nok ikke teft til å kunne forstå hva en slik app skal inneholde som ville være verdt å betale for. Moen-teoretisk så handler nok dette om å skape enda tettere bånd til bloggeren, og altså noe som leseren opplever at gir merverdi. Man skal få noe igjen for å lese hos dem. Jeg synes det faller på sin egen urimelighet at de nå går i denne retningen, for hvis leseren skal oppleve å få noe igjen så burde de vel ikke ta betalt for slikt innhold? 

Egentlig fornøyelig at selvopptatte bloggere nå skal skape innhold som har fokus på leseren. Mange av dem skriver om seg og sitt og har ikke hatt dette fokuset tidligere. Mulig det kan bli litt krampeaktig? 

Nei, jeg tenker dette blir interessant, og hvis det slår ann så synes jeg det er trist, for etter min mening så trenger folk ikke å bruke enda mer tid på å lese om andre menneskers gjøren og laden. Holder det ikke med blogg, snap, facebook og instagram for å dekke eksponeringsbehovet for disse bloggerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/8/2016 at 19.38, Snøsøta skrev:

Vanskelig å se for seg hvordan dette skal bli noe mer enn en lukket snap for spesielt interesserte. Disse bloggerne tjener så mye på reklame at det ville vært idioti å gå ned på innholdet på åpen blogg sammenlignet med en betalingsløsning. 

Forventer de at folk skal betale for å se mer av dem? Et abonnement som Moen beskrev, som et magasin? Det høres igjen ut som noen har for positive folk rundt seg. Hvis jeg vil betale for ttips så vil jeg få dem fra profesjonelle. Ta forbehold om fjortiser som stoler mer på venninna si forresten.

 

Du tenker på slike av typen som er overentusiastisk hver gang sjefen foreslår noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Hørte akkurat lang nyhetssak i Nyhetsmorgen på P2 om bloggere og manglende merking, med utgangspunkt i Vixen Awards og en gjennomgang av 900 blogger i den forbindelse av Hans Petter Nygård Hansen. Intervjuer med både ham, Annebrith Davidsen, Gry Nedgård og Thomas Moen. Mulig den kommer igjen i løpet av nyhetssendinger utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Aricia skrev:

NB: Hørte akkurat lang nyhetssak i Nyhetsmorgen på P2 om bloggere og manglende merking, med utgangspunkt i Vixen Awards og en gjennomgang av 900 blogger i den forbindelse av Hans Petter Nygård Hansen. Intervjuer med både ham, Annebrith Davidsen, Gry Nedgård og Thomas Moen. Mulig den kommer igjen i løpet av nyhetssendinger utover dagen.

https://radio.nrk.no/direkte/p2#  - begynner kl 06:49     :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nygård-Hansen mener at mellom 60 og 70 prosent av norske bloggere bryter norsk lov, og han uttaler at flere bør bøtelegges.Mens Forbrukerombudet sier til NRK at de bare kan ta stikkprøver, og har ikke klart å avdekke systematiske lovbrudd blant bloggerne. Men det vil komme flere stikkprøver, og ombud Gry Nergård utelukker ikke bøter. Jfr. http://www.nrk.no/kultur/jurymedlem-mener-bloggere-bor-botelegges-1.12747042

Man kan virkelig begynne å lure hva Forbrukerombudet holder på med, hvis de ikke har klart å avdekke systematiske lovbrudd. Når Forbrukerombudet varsler om tilsyn, og kun går gjennom noen få uker (der og da), da vil de selvfølgelig ikke klare å avdekke systematisk lovbrudd. For å klare det, må Forbrukerombudet gå grundig gjennom bloggene, og da flere måneder tilbake i tid, under hvert tilsyn. De ville da ha sett det samme som Nygård-Hansen oppdaget. Men det kreves altså grundighet.

Noe de burde ha prioritert, når de har fått oversendt så mange eksempler på manglende merking eller feilmerking fra flere her på Rampelyset dette året. Det gjaldt gjengangere som også har fått brev (flere ganger) fra Forbrukerombudet om manglende merking. Det er først etter november merkingen har vært merkbart bedre hos enkelte, selv om det forekommer manglende merking eller feilmerking hos altfor mange enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Thomas Moens argumentasjon var herlig dobbeltkommuniserende. På den ene siden var han opptatt av å ta avstand fra bloggere som ikke fulgte loven, og si at dette måtte slås ned på. På den andre siden antydet han at problemet skyldtes "unge jenter som har hatt blogging som hobby" og plutselig befinner seg i en verden der alt er kommersialisert og profesjonalisert, og derfor ikke helt henger med eller skjønner alvoret. Den forklaringen er jo bare latterlig, Thomas Moen. Vi vet alle at det slett ikke er ungdomsskolejenter på pikerommet som er de store lovbryterne her.

Hvis man utenfra skal synse litt om hva denne eksepsjonelt utbredte dårlige merkingen skyldes, er vel Thomas Moens egen forretningsidé en mer nærliggende forklaring, for å si det forsiktig. Dvs hele konseptet med UI består jo i å ved alle midler få reklame til å passere som alt annet enn reklame - men samtidig holde seg innenfor loven - gjennom å etablere dette mye omtalte deilig nære forholdet til leserne.

Både Thomas Moen og Annebrith Davidsen uttalte dessuten at regelverket var uklart og slett ikke ukomplisert å forholde seg til - Annebrith bedyret at hun brukte "lang tid" på å få merkingen på hvert innlegg riktig. Vel, hvor lang tid kan det ta å skrive "reklame" øverst, enkli? Det eneste som kan komplisere og drøye den prosessen er at man leter med lys og lykte etter en gråsone som gjør at man slipper merking. Dvs regelverket blir komplisert bare i det øyeblikket man er opptatt av å tøye det, eller holde seg bare akkurat innenfor. Hvis man derimot konsekvent merker i alle tvilstilfeller er det jo ingen sak. Og den superenkle og definitive løsningen er jo dessuten å slutte å ta seg betalt av annonsører for egenprodusert "redaksjonelt" innhold, og istedet gå over til kun rene annonser på bloggen, tydelig atskilt fra annet innhold.

Endret av Aricia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogging er som kappgang. Du gjør det bedre jo nærmere du kommer å bryte reglene uten å bli tatt. Når folka forretningsmodell baserer seg på skjult reklame og det nydelige "bloggforsvaret" jeg er proff helt til jeg blir tatt da er jeg forfulgt stakkars enkeltperson som gjør dette som koselig hobby. Jada....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Tapet skrev:

Blogging er som kappgang. Du gjør det bedre jo nærmere du kommer å bryte reglene uten å bli tatt. Når folka forretningsmodell baserer seg på skjult reklame og det nydelige "bloggforsvaret" jeg er proff helt til jeg blir tatt da er jeg forfulgt stakkars enkeltperson som gjør dette som koselig hobby. Jada....

Akkurat. :) 

Og igjen slår det meg at det er noe kjønnsmessig i bunnen her som muliggjør hele greia og som skurrer noe forskrekkelig. Altså: Det er neppe tilfeldig at det er akkurat unge kvinner (kvinner ja, ikke småjenter) som er toppbloggere og kan dra inn mest annonsekroner på ullen content marketing. De blir jo kommersielt mest interessante nettopp fordi man kan bortforklare og unnskylde de lukrative og gjennomgående bruddene deres på markedsføringsloven med at de jo bare er unge kvinner - og faktisk komme unna med det gang på gang.

Hadde ikke vært like effektivt om alle toppbloggere var menn i 40-årsalderen. :filer: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tapet skrev:

Ørjan Burøes blogg består vel utelukkende for å understreke poenget om at menn i førtiårene ikke skal blogge?

Jeg har aldri vært innom bloggen hans så det vil jeg ikke uttale meg om. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ABD synes det tar lang tid å finne ut hvordan hun merker riktig, forteller meg at bloggere kanskje ikke har det fullt så travelt som de prøver å innbille oss. De må jo jobbe i sneglefart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...