Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Et enkelt spørsmål: Hva syntes dere om Monarkiet? Bør vi avskaffe det, eller beholde det?
Monstermagnet Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 I en ideell verden ville det ikke vært monarkier, men folkevalgte statsoverhoder. Men jeg synes det fungerer greit i Norge foreløpig. Tror dog at monarkiet vil falle før eller senere, også i Norge.
LilleBille Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Synes det er helt feil at stillinger "arves", og ser frem til den dagen vi får en valgt president. Tror også at monarkiet vil falle om ikke før .. så hvertfall senere.. For republikk i Norge
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Syns hele monarkiet er en fryktelig dyr vits som bør avskaffes. Tror landet er mye bedre tjent med en folkevalgt president som faktisk må gjøre noe både for å bli president i utgangspunktet og for å beholde stillingen. Monarkiet henger igjen fra en hierarkisk samfunnsoppbygging som ikke har noe i et demokrati å gjøre. Helt vanvittig at vi skattebetalere i det hele godtar at våre penger går til støtte av en forlengst forgangen samfunnsoppbygging som de aller, aller fleste er imot. :o
Diaz Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Monarki, ser ingen grunn til og bytte ut noe som fungerer bra
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #8 Skrevet 22. september 2004 Monarki' date=' ser ingen grunn til og bytte ut noe som fungerer bra [/quote'] eeeh? Hvorfor skaffe seg Mercedes når man allerede har Lada. Den funker den også.
Diaz Skrevet 22. september 2004 #9 Skrevet 22. september 2004 Har jeg sagt at du skal bytte ut ladaen din da , fungerer den så er den vel bra nok.........eller
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #10 Skrevet 22. september 2004 fjern hele kongehuset! Bare pengesløseri hele greien.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #11 Skrevet 22. september 2004 halloooooo folkens! det å være president koster oss samfunnsborgere skattepenger det også! hvor uvitende går det an å bli? og man må faktisk " gjøre " noe når man er kongelig også, nemlig masse kjedelig kontor arbeid, og mye annet som vi vanlige folk ikke vet så mye om... men det burde vi, så mye motstand monarkiet har.... Jeg tror at den norske misunnelsen er stor! og jeg er stor motstander av janteloven!
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #12 Skrevet 22. september 2004 Kongehuset interesserer meg midt på leggen. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at de gjør en god og godt synlig jobb, ellers ville det ikke vært så mange tulletråder fra republikanere i ymse innpakninger her på KG. Synes vi skal beholde dem, jeg, i stedet for et lurvete, politisk masete og kostnadskrevende presidentembete.
Gjest Tristessa Skrevet 22. september 2004 #13 Skrevet 22. september 2004 Så lenge det finnes en risiko for at Carl I. Hagen kan bli Norges president, vil jeg heller leve med Kongens nyttårstale et par tiår til.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #14 Skrevet 22. september 2004 Hvem skulle blitt president da, om vi avskaffet monarkiet? Bondevik? Jeg er for monarkiet. Når jeg ser på amerikanerne og deres desperasjoner og dyrkelser av presidentene, er jeg glad vi ikke har sånt i Norge. Det blir for mye liksom.
SuperNova Skrevet 22. september 2004 #15 Skrevet 22. september 2004 Så lenge det finnes en risiko for at Carl I. Hagen kan bli Norges president' date=' vil jeg heller leve med Kongens nyttårstale et par tiår til.[/quote'] Dette er det beste argumentet for monarki hittil. (Men hva gjør vi hvis Ingrid Alexandra utvikler seg til å få samme holdninger?)
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #16 Skrevet 22. september 2004 Ingen fare der tror jeg, vi havner vel tilbake til hippie tida når hun kommer til kronen....hehe...
Gjest Chanda Skrevet 22. september 2004 #17 Skrevet 22. september 2004 Kongehus og arvede titler hører en annen tid til. Her vil de helst leve vanlige liv som oss - men med de privilegiene som følger med det å tilhøre kongefamilien.
Ottine Skrevet 22. september 2004 #18 Skrevet 22. september 2004 Monarki! Kan ikke tenke meg noen nåværende politiker som president.
ivanka Skrevet 22. september 2004 #19 Skrevet 22. september 2004 av prinsipp er jeg republikaner. men rent pragmatisk sett synes jeg vel dagens norske kongehus egner seg bedre til representasjonsoppgaver og sånt enn det en valgt president blant våre mest fremtredende politikere ville gjøre. status og posisjoner går i arv uansett om det skjer formelt eller ikke. dynastiet bush og familien stoltenberg er de første jeg kommer på, men det kryr jo av eksempler. man kan mislike det så mye man vil, men det er virkeligheten.
Gjest Pet Skrevet 22. september 2004 #20 Skrevet 22. september 2004 Har aldri vært noen stor tilhenger av kongehuset, men etter at MM kom inn har jeg blitt republikaner. Men det er det vel ikke lov å si det her? En kronprinsesse som kommer i kongelig bryllup i olabukser og har et tydelig begrenset ordforråd? Nei takk. Skal man ha et kongehus må det være litt schwung og stil over det, ellers kan det være det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå