Gå til innhold

Kroppen min omsetter ikke karbohydrater

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hæ?

Fikk et brev fra legen idag, om at min siste prøve viser at jeg spiser mer karbohydrater enn kroppen min klarer å omsette, og fikk derfor beskjed om å slutte/være forsiktig med karbohydrater.

Hvordan gjør jeg dette? Har virkelig ingen peiling på slikt, og aner egentlig ikke hva karbohydrater er engang. HV skal jeg spise/ikke spise?

Kan du som har peiling hjelpe meg litt? :)

Anonymous poster hash: f8654...29c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ned på brød og pasta og prøv heller å få i deg karbohydrater gjennom grønnsaker. Ring legen i morgen og hør hva han foreslår.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg spiser jo nesten ikke pasta, brød, poteter.... Skjønner ikke helt dette.

Skrevet

Nei, da ringer du legen i morgen og ber om kostholdsråd. Vi vet ikke hvor mye karbohydrater du spiser og hvor mye som ikke omsettes. 

Skrevet

Karbohydrater finnes i poteter, ris, pasta, brød, kaker og godteri.

Sukker er karbohydrater, så hvis du spiser mye godteri så må du slutte med det. Brus med sukker er mye karbohydrater.

Frukt har også mye karbohydrater.

Du kan evt. - fram til du har snakket med legen - gå inn på lavkarbo.no og lese litt på forumet der. 

Anonymous poster hash: 6e4b1...087
  • Liker 1
Skrevet

Nei, da ringer du legen i morgen og ber om kostholdsråd. Vi vet ikke hvor mye karbohydrater du spiser og hvor mye ikke omsettes.

Spørsmålet mitt er vel egentlig hva keg kan spise som ikke inneholdrøer karbohydrater. Jeg tror jeg trenger en spesifikk liste.

Skrevet

Søk opp lavkarbo kosthold. Er masse blogger, oppskrifter og menyforslag som har lite til ingenting karbohydrater på nett. Der får du også lister på matvarer med mye og lite karbohydrater. 

• Liker 1
Skrevet

Søk opp lavkarbo kosthold. Er masse blogger, oppskrifter og menyforslag som har lite til ingenting karbohydrater på nett. Der får du også lister på matvarer med mye og lite karbohydrater.

Tusen takk. Er det farlig å spise for mye karbohydrater? Hva kan skje liksom?

Skrevet

Karbohydrater er en del av kroppens byggesteiner. Samme som fett og protein.

Sett deg ned og les deg opp på kroppen fysiologi, du finner lette sider på NHI.no etc.

Anonymous poster hash: 02b68...8d8
  • Liker 1
Skrevet

Står det ingenting mer enn at du bør spise mindre karbo? Insulinresistens, Diabetes 2 eller noe sånt? Søk på lavkarbo forum eller lavkarboblogger. Finnes mange oppskrifter der :)

Anonymous poster hash: 00b52...a73
Skrevet

Nei står, ordrett: "Dine siste prøver viser at du spiser mer karbohydrater enn kroppen din klarer å omsette. Vær derfor forsiktig med karbohydrater"...

Skjønner ikke dette og klarer ikke sette meg inn i det...

Skrevet

Nei står, ordrett: "Dine siste prøver viser at du spiser mer karbohydrater enn kroppen din klarer å omsette. Vær derfor forsiktig med karbohydrater"...

Skjønner ikke dette og klarer ikke sette meg inn i det...

Rart med så lite info. Er du normalvektig? Har du noen sykdommer? Jeg leste at du ikke spiser så mye brød, pasta og poteter, men spiser du mye kaker, bakverk, godteri, brus og andre søte ting? eller ris?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Hæ?

Fikk et brev fra legen idag, om at min siste prøve viser at jeg spiser mer karbohydrater enn kroppen min klarer å omsette, og fikk derfor beskjed om å slutte/være forsiktig med karbohydrater.

Hvordan gjør jeg dette? Har virkelig ingen peiling på slikt, og aner egentlig ikke hva karbohydrater er engang. HV skal jeg spise/ikke spise?

Kan du som har peiling hjelpe meg litt? :)

Sånt spør man ikke om på KG, sånt spør man legen sin om. 

Skrevet

Rart med så lite info. Er du normalvektig? Har du noen sykdommer? Jeg leste at du ikke spiser så mye brød, pasta og poteter, men spiser du mye kaker, bakverk, godteri, brus og andre søte ting? eller ris?

Ingen sykdommer, kanskke noen kilo for mye men ingen helsefarlig overvekt. Drikker kun pepsi max. Spiser lite kaker, liker ikke godteri og en sjelden gang ris. Men spiser nok en del potetgull, Taco, potetmos. Sånne ting.. Vet ikke om det er mye karbohydrater i det?

Skrevet

I hvilken sammenheng tok du prøvene der dette var resultatet? Tok du blodprøver?

Anonymous poster hash: 64906...3b4
Skrevet

Ingen sykdommer, kanskke noen kilo for mye men ingen helsefarlig overvekt. Drikker kun pepsi max. Spiser lite kaker, liker ikke godteri og en sjelden gang ris. Men spiser nok en del potetgull, Taco, potetmos. Sånne ting.. Vet ikke om det er mye karbohydrater i det?

Vedkommende du siterte nevnte blant annet poteter (som har vært nevnt flere ganger her), så ja, potetgull og potetmos har en del carbs. Det kan det fort bli med taco også, alt ettersom hvordan du liker den.

Anonymous poster hash: 38e97...fe1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tok du prøvene? Var det noen symptomer som gjorde at du ble testet for det?

Potetgull er det mye karbohydrater i ja. Og i tacolompe/skjell, også potetmos. Det er nok sånne ting du må kutte ut. I næringsinnholdet bak på matvarer, så står det hvor mye karbohydrater matvaren inneholder per 100 g. Altså prosent :)

Skrevet

Dette høres ut som begynnende diabetes 2. Vær så snill å ta kontakt med legen din og forhør deg om dette er snakk om at kroppen din ikke produserer nok insulin (diabetes  2), om det er snakk om en sjelden stoffskiftesykom eller noe annet

Lavkarbodietter, tips og lister finnes i tusentall på nettet, i ukeblader og i bøker. Man må jobbe hardt for å ikke ha fått med seg det... ;)

Skrevet

I hvilken sammenheng tok du prøvene der dette var resultatet? Tok du blodprøver?

Anonymous poster hash: 64906...3b4

De ble tatt etter en gynekologisk sjekk, med celleprøve, så akkurat hvorfor vet jeg ikke. Var ikke egen fastlege jeg fikk brevet av heller

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Men jeg spiser jo nesten ikke pasta, brød, poteter.... Skjønner ikke helt dette.

Ingen sykdommer, kanskke noen kilo for mye men ingen helsefarlig overvekt. Drikker kun pepsi max. Spiser lite kaker, liker ikke godteri og en sjelden gang ris. Men spiser nok en del potetgull, Taco, potetmos . Sånne ting.. Vet ikke om det er mye karbohydrater i det?

Poteter er fortsatt poteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...