AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Til dere som har mye studielån, altså mer enn det du normalt skulle hatt.. Hvor mye studielån har du? Hvor mange år studerte du (fullførte du)? Angrer du? Sitter selv med 400' i studielån nå, og med bare 120 sp. Gikk på videregående privatskole, borteboer, og sløste bort mye tid der. Så etterpå ble det sonans. Så noen år på universitet. osv. Sum summert, 400' i studielån nå, og har ett år igjen.. Så det summer seg vel i en halv mill i studielån når jeg er ferig studert. Og nei, 40% vil ikke bli omgjort til stipend dessverre, da jeg tjener over grensen, så. Situasjonen føles litt håpløs. Og vil gjerne høre fra andre i samme situasjon, takk. Anonymous poster hash: 4c73c...8fc
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Kan jeg spørre om hva du studerer? Vil du få 100% stilling etter endt studie, eller er det dårlig med jobber? Bor du i hovedstaden? Anonymous poster hash: 246b0...710
annebanane Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 (endret) Kommer til å ha et lån på ca 300-350000kr når jeg er ferdig etter 5 år. Jeg angrer ikke. Det er det beste lånet en kan ha, og jeg har vel brukt det på noe ganske så fornuftig jeg er god til. Tar meg kanskje noen år til.. Endret 29. september 2015 av Moonwalker
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Jeg tar ut fullt lån og stipend, og vil ta ut alle 8 årene som er mulig å studere ved hjelp av lånekassen. Fullfører et 6-åring studie, også studerte jeg 2 år med noe annet før dette studiet. Ser ikke helt problemet, da utdannelsen lønner seg meget på sikt, man får jobb og vil tjene mer i lønn enn uten utdannelse. Studiegjeld er jo også den "beste" gjelda du kan ha rentemessig. Jeg synes det er dumt å ikke ta seg utdannelse fordi man er redd for studiegjeld.. iallfall hvis studiet man går på fører til et yrke og jobbmuligheter. Anonymous poster hash: c0929...951 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 TS... Kan jeg spørre om hva du studerer? Vil du få 100% stilling etter endt studie, eller er det dårlig med jobber? Bor du i hovedstaden?Anonymous poster hash: 246b0...710 TS.. Studerer innen økonomi, så er ikke ett veldig ettertraktet studie, jeg har erfaring fra relevant jobb ved siden av studiet, så stiller sterkere enn endel andre nyutdannede, men det er ett tøft marked for økonomer. Bor ikke i Oslo. Jeg har altså tullet bort mange år tidligere. Har 120 sp. Og 400 000 i lån per nå. Brukte først mye i forbindelse med videregående, kom så inn på universitet til slutt. Gikk der i to år, klarte ikke å fullføre tredje året, og tok derfor ett par år fri. Har nå i høst startet på mitt siste og tredje år, for å fullføre. Men pga. tidligere tabber får jeg ikke støtte denne høsten, og bruker oppsparte midler/jobber. Siden jeg studerte har studieplanen endret seg noe, og jeg må med stor sannsynlighet ta mer enn de manglende 60 sp. for å komme i mål, og må nok belage meg på å gå ett semester ekstra. Dvs. Jeg er 26, har 400 000 i studielån. Og kommer til å ha over 500 000 i studielån når jeg er ferdig med en bach innen økonomi. Og helt ærlig er det dårlige karakterer fra tidligere, og forhåpentligvis bedre karakterer nå som jeg er mer fokusert og engasjert. Gjennomsnittlig vil så mine karakterer være gjennomsnittlig. Januar 2017 kommer jeg til å være ferdig med en bach i Økonomi med middels ok karakterer. Og en halv million i studiegjeld. Men med noe (litt) relevant arbeidserfaring. Og 27 år gammel. Deltidsjobben jeg har gått over til nå, som student nå er ikke av veldig relevans (resepsjonist på hotell). Situasjonen virker litt fortvilende. Da må jeg se om jeg kan finne en relevant og bra jobb. Eller vurdere å studie master, og da er jeg 29 år gammel ferdig studert, med ca. 650 000 i studielån. Eventuelt kutte tapet nå, og finne meg full jobb uten utdannelse, og 400' studiegjeld helt bortkastet. Noen råd? Anonymous poster hash: 4c73c...8fc
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 TS. Andre i lignende situasjoner som har tanker de vil dele? Hvordan ser du på din situasjon, og hvilke tanker har du om din studiegjeld? Anonymous poster hash: 4c73c...8fc
annebanane Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 TS... TS.. Studerer innen økonomi, så er ikke ett veldig ettertraktet studie, jeg har erfaring fra relevant jobb ved siden av studiet, så stiller sterkere enn endel andre nyutdannede, men det er ett tøft marked for økonomer. Bor ikke i Oslo. Jeg har altså tullet bort mange år tidligere. Har 120 sp. Og 400 000 i lån per nå. Brukte først mye i forbindelse med videregående, kom så inn på universitet til slutt. Gikk der i to år, klarte ikke å fullføre tredje året, og tok derfor ett par år fri. Har nå i høst startet på mitt siste og tredje år, for å fullføre. Men pga. tidligere tabber får jeg ikke støtte denne høsten, og bruker oppsparte midler/jobber. Siden jeg studerte har studieplanen endret seg noe, og jeg må med stor sannsynlighet ta mer enn de manglende 60 sp. for å komme i mål, og må nok belage meg på å gå ett semester ekstra. Dvs. Jeg er 26, har 400 000 i studielån. Og kommer til å ha over 500 000 i studielån når jeg er ferdig med en bach innen økonomi. Og helt ærlig er det dårlige karakterer fra tidligere, og forhåpentligvis bedre karakterer nå som jeg er mer fokusert og engasjert. Gjennomsnittlig vil så mine karakterer være gjennomsnittlig. Januar 2017 kommer jeg til å være ferdig med en bach i Økonomi med middels ok karakterer. Og en halv million i studiegjeld. Men med noe (litt) relevant arbeidserfaring. Og 27 år gammel. Deltidsjobben jeg har gått over til nå, som student nå er ikke av veldig relevans (resepsjonist på hotell). Situasjonen virker litt fortvilende. Da må jeg se om jeg kan finne en relevant og bra jobb. Eller vurdere å studie master, og da er jeg 29 år gammel ferdig studert, med ca. 650 000 i studielån. Eventuelt kutte tapet nå, og finne meg full jobb uten utdannelse, og 400' studiegjeld helt bortkastet. Noen råd? Anonymous poster hash: 4c73c...8fc Slutter du nå lager du bare et enda større tap for deg selv. En utdannelse innen økonomi er uansett gull verdt da det er en base for så mange jobber. Som utdannet økonom kan du jobbe med så og si hva som helst innen økonomi. Så selv om det er dårlige tider for f.eks. konsulenter, så vil det alltid være muligheter så lenge en er villig til på legge inn en innsats og ikke bare ser på de store selskapene. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Jeg har ganske høy studiegjeld, mye på grunn av utenlandsopphold, innenfor et lite attraktivt studie. Håper jeg kan få en jobb basert på at jeg har høyere utdanning, ikke hva slags utdanning det er, og tjene minst 400 000 kr. Er i søknadsprosessen nå så håper det dukker opp noe snart! Anonymous poster hash: d6d90...810
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Jeg har 430 000 kr i studielån, og synes ikke det er mye. Ser ikke problemet med det. Jeg har en master, så synes dette er helt greit. Hvis en klarer å spare 100 000 kr i året, så er jo studielånet nedbalt på under fem år. Når det er sagt så er studielånet det siste lånet en trenger å betale, fordi det er såpass gunstig. Anonymous poster hash: 10129...b8f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Jeg har ca 500 000 i studielån, og har nå en jobb hvor jeg tjener ca 500 000. Jeg tok ut studielån alle årene som er mulig, null stress det! Skjønner ikke folk som får helt noia av å låne penger fra Lånekassen, du får ikke gunstigere lån, og det er jo ikke dumt å investere i en utdanning. Anonymous poster hash: c3b4e...cdd 2
Cuntzilla Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Jeg studerte i 6 år med fullt lån og stipend, ble vel rett over 300 000 tror jeg. Fikk brev ved avsluttet studie om at lånet ville være ferdig nedbetalt en dag etter mennesket har landet på Mars. Velkommen til voksenlivet, gjeld er en del av det. Betaler bare avdragene mine hver måned og tenker ikke så mye over det. Har fått meg en topp jobb jeg da, så for meg føles det jo som en glimrende investering. Det er vel det at du sliter litt på arbeidsmarkedet nå som gjør at du får litt angst av studiegjelden, men du vil finne noe! Utdannelse er aldri bortkastet, og økonomi er jo et bra fag å ha for en rekke jobber i flere forskjellige bransjer.
Anglofil Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 (endret) Hvor mye studielån har du? 650 000 kr Hvor mange år studerte du (fullførte du)? 10 år. Ja, fullførte. Allmennlærerutdanning, bachelor- og mastergrad i engelsk. Angrer du? Nei Mvh Yvonne Endret 29. september 2015 av Yvonne
Gjest Raindrops Skrevet 29. september 2015 #13 Skrevet 29. september 2015 (endret) Jeg har et halvt år med surr på universitet, ett årsstudium på høgskole, en bachelorgrad og starter nå på master. Har rett under 400 000 i lån nå, regner med det blir litt mer innen jeg er ferdig. Det bekymrer meg litt, men det er mest fordi jeg ikke er vant til å låne penger tror jeg, regner med det kommer til å gå helt fint å få det nedbetalt. Angrer gjør jeg ikke, kaster ikke bort energi på å angre på ting jeg ikke kan endre. Det er som det er og har blitt som det har blitt, og jeg har tross alt hatt det gøy. Endret 29. september 2015 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Studerte i 9 år, har fullt studielån, 468 000 sånn ca + rentene da. Angrer ikke. Har jobbet jeg siktet mot. Det er heller ikke så mye pr. måned som betales på lånet, så lever godt med det. Anonymous poster hash: 117e9...60b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #15 Skrevet 29. september 2015 Jeg går ut med rundt 550000-600000 når jeg har mastergrad til våren. Da har jeg 3 år på BI (180') i skolepenger, og 1.5 år med tullestudier som ikke øker verdien på cven min. Heldigvis går jeg ut fra NHH, noe som øker verdien min litt. Samt relevant verv og deltidsjobb, og annen jobb gjennom hele studietiden. Og jeg tenker litt mye på det. Det er ikke det verste lånet å ha, og jeg har en god cv og et vitnemål fra en god skole. Men det er allikevel 600000 i studiegjeld. Og arbeidsmarkedet er ikke det aller beste for oss nyutdannede. Igjen, heldigvis er det en god del jobber innen det jeg vil jobbe med. Hvem vet hvordan markedet ser ut om 6 måneder? I tillegg har jeg 1.3 i boliglå , så jeg ender opp på MAKSIMALT 1.9 i gjeld ved endt studier. Ta utgangspunkt i startlønn på 450000, og jeg ender på 4 ganger egen inntekt i samlet gjeld. Helt innafor! Anonymous poster hash: f89a4...bd4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå