Gå til innhold

Dere som har valper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk den første tiden?

Hentet valpen vår på Lørdag, han er 7 uker, og er en liten staffegutt. Han er aldeles nydelig, og veldig morsom. Men herrefred så mye jobb det er med valp!

Føler han bare lekebiter, tisser, bæsjer, lekebiter lekebiter, tisser, tisser, bæsjer..

Og litt kos, mye mindre kos enn jeg hadde trodd, mest lekebiting. Og jeg syns ikke den bitingen er noe gøy! :-/ Har lest mange skriv om akkurat det, så vet hvorfor han gjør det osv. Jeg har egentlig bare behov for og klage litt.

Jeg har tatt meg fri fra jobb i to uker for og være hjemme med han, og skal så i jobb igjen. Men han eeeeeer jo så liten, pitteliten rynkeklump, skal han liksom være alene hjemme? Han lille der liksom? Ser det ikke helt for meg. Men vi får vel bare øve masse og se det ann. Men hva hvis ikke han kan være alene allerede da?

Hvordan gjorde dere det med jobb i begynnelsen? Dere som hentet 7-8 uker gamle valper?

Han sover heldigvis om natten da, 23-06 ca. Det et deilig! :)

Noen som har en så liten valp akkurat nå? :) En Staffordshire bull terrier kanskje? :)

Anonymous poster hash: de829...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å ha kortere arbeidsdager i begynneslen? Fleksitid, eller hjemmekontor? 

Evt kan valpen ligge i bilen mens du er på jobb, så du kan gå ut til ham innimellom?

Det er en hard overgang fra at du er hjemme hele tiden til å være helt alene. 

Anonymous poster hash: 3c7a2...61e
Skrevet

Skal du bare være hjemme med han i to uker? Jeg hentet valpen min i ferien, da var hun 9 uker gammel og var hjemme med henne i 4 uker før jeg begynte å jobbe igjen. 

Anonymous poster hash: 30e17...9e5
Skrevet

Skal du bare være hjemme med han i to uker? Jeg hentet valpen min i ferien, da var hun 9 uker gammel og var hjemme med henne i 4 uker før jeg begynte å jobbe igjen. 

Anonymous poster hash: 30e17...9e5

Alle har ikke mulighet til å ha fri fra jobben i 4 uker

Anonymous poster hash: 16276...43a

Skrevet

Valper er strengt tatt ikke leveringsklare før de er minst åtte uker og de kan gjerne være sammen med mor og søsken et par uker til.

En valp på ni uker kan ikke være alene hjemme noe særlig mer enn en time eller to (De må som regel på do så ofte), så dere må finne en løsning på det. Dere må enten ha ham med på jobb eller finne noen som kan være hjemme med ham.

Her har vi byttet på å bruke all ferie de årene vi har fått valper slik at vi til sammen har vært hjemme 100% i ti uker før vi har begynt å jobbe igjen. Deretter har vi hatt dem med oss i bilen og luftet 3 - 4 ganger i løpet av dagen eller vært innom og luftet dem hjemme tilsvarende. Det krever en del sjonglering, men vi har tilstrebet at hunden(e) ikke har skullet måtte være hjemme alene en hel vanlig arbeidsdag før de er ett år gamle og begynner å bli voksne.

Jeg anbefaler dere å bruke disse 14 dagene på å prøve å finne noen som kan passe valpen mens dere er på jobb de første månedene. I nesten alle nabolag finnes det noen som er sykmeldt, trygdet, jobber turnus etc. som kan tenke seg å passe en liten knott noen timer om dagen eller, om ikke annet, ta noen turer innom og lufte den.

• Liker 5
Skrevet

Alle har ikke mulighet til å ha fri fra jobben i 4 uker

Anonymous poster hash: 16276...43a

Nei, men da bør man kanskje heller ikke kjøpe valp!

• Liker 11
Skrevet

Nei, men da bør man kanskje heller ikke kjøpe valp!

Amen.

Og som Leo sa over, så er ikke valper leveringsklare før tidligst 8 uker.

• Liker 1
Skrevet

oi, når han er så liten burde du hatt mye mere tid hjemme med ham. Det burde du uansett, men han er jo rykende fersk han.

Fikk min i sommerferien, hadde 8 uker fri, måtte allikevel hjem flere ganger iløpet av arbeidsdagen for små lufteturer. Tror du skal jobbe mye med ham og så, som andre her sier, finne barnevakt. To uker er alt for lite.

Anonymous poster hash: 89500...8f5
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er altfor tidlig å la ham være alene hjemme mer enn kanskje en halvtime. Både fordi han er så liten, men også fordi 2 uker ikke er lang nok tid til å gjøre ham komfortabel med både å være en del av deres familie og alene hjemme. Å plutselig bli kastet inn i å være alene en hel arbeidsdag kan trigge seperasjonsangst, og det er vanskelig å ha med å gjøre.

Vi har en hund på snart 9 måneder. Da vi fikk ham var jeg sykemeldt og min samboer arbeidsledig, så vi kunne være hjemme med ham hele tiden over en lang periode. Hvis ikke vi kunne det så hadde vi ikke skaffet en valp. Vi brukte lang tid på å få ham komfortabel med å være alene, og det var først da han var nærmere 5-6 måneder at han var alene mer enn en times tid. Selv nå sørger vi for at noen kommer hjem og tar ham på en kort tur dersom vi skal være borte mer enn 5-6 timer.

Det er og har vært mye jobb, men til gjengjeld har vi en hund som er trygg på å være alene, og som verken ødelegger noe eller tisser inne. Jeg vil si at det er meget verdt det! Vi er så heldige at vi har familie med mye fritid som mer enn gjerne kommer innom midt på dagen, hvis ikke vi hadde hatt det så hadde vi alliert oss med naboer eller betalt noen for hundepass. Kan det være aktuelt for deres del?

Når det gjelder lekebitingen så er det en del dere kan gjøre! Så godt som alle valper biter en del, vår inkludert. Det er mange ting dere kan prøve til man finner ut det som funker for akkurat deres valp. For eksempel:

• Rop "AU" med en høy stemme, prøv å etterlign lydene en valp lager når de får vondt. Det er slik de lærer bitehemning av hverandre.
  • Stopp opp alt av lek når han biter. Ta armene i kryss, reis deg opp og ikke gi ham oppmerksomhet. Når han har vært rolig i noen sekunder så kan du begynne å kose eller leke igjen. Gjenta dersom han biter igjen.
  • Ha en leke eller tyggebein tilgjengelig hele tiden. Dersom han biter, frist med den, og belønn om han velger den i stedet. Belønn også dersom han tygger på en av eget initiativ - du vil skape positive assosiasjoner til å tygge på de rette tingene sånn at han ønsker å tygge på de fremfor alt annet.
  • Du kan også lære ham å sleike på hud i stedet for å bite på det. En måte å gjøre det på er å smøre noe godt på håndflaten, som honning, peanøttsmør, eller Kong Stuff'n Paste. Da vil han sleike det opp og bli belønnet samtidig. Belønn også hver gang han sleiker dere av seg selv i stedet for å bite. Dere kan lære ham å sleike på kommando, og så gi ham den kommandoen når han biter.
Endret av Kragebein
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er altfor tidlig å la ham være alene hjemme mer enn kanskje en halvtime. Både fordi han er så liten, men også fordi 2 uker ikke er lang nok tid til å gjøre ham komfortabel med både å være en del av deres familie og alene hjemme. Å plutselig bli kastet inn i å være alene en hel arbeidsdag kan trigge seperasjonsangst, og det er vanskelig å ha med å gjøre.

Vi har en hund på snart 9 måneder. Da vi fikk ham var jeg sykemeldt og min samboer arbeidsledig, så vi kunne være hjemme med ham hele tiden over en lang periode. Hvis ikke vi kunne det så hadde vi ikke skaffet en valp. Vi brukte lang tid på å få ham komfortabel med å være alene, og det var først da han var nærmere 5-6 måneder at han var alene mer enn en times tid. Selv nå sørger vi for at noen kommer hjem og tar ham på en kort tur dersom vi skal være borte mer enn 5-6 timer.

Det er og har vært mye jobb, men til gjengjeld har vi en hund som er trygg på å være alene, og som verken ødelegger noe eller tisser inne. Jeg vil si at det er meget verdt det! Vi er så heldige at vi har familie med mye fritid som mer enn gjerne kommer innom midt på dagen, hvis ikke vi hadde hatt det så hadde vi alliert oss med naboer eller betalt noen for hundepass. Kan det være aktuelt for deres del?

Når det gjelder lekebitingen så er det en del dere kan gjøre! Så godt som alle valper biter en del, vår inkludert. Det er mange ting dere kan prøve til man finner ut det som funker for akkurat deres valp. For eksempel:

• Rop "AU" med en høy stemme, prøv å etterlign lydene en valp lager når de får vondt. Det er slik de lærer bitehemning av hverandre.
  • Stopp opp alt av lek når han biter. Ta armene i kryss, reis deg opp og ikke gi ham oppmerksomhet. Når han har vært rolig i noen sekunder så kan du begynne å kose eller leke igjen. Gjenta dersom han biter igjen.
  • Ha en leke eller tyggebein tilgjengelig hele tiden. Dersom han biter, frist med den, og belønn om han velger den i stedet. Belønn også dersom han tygger på en av eget initiativ - du vil skape positive assosiasjoner til å tygge på de rette tingene sånn at han ønsker å tygge på de fremfor alt annet.
  • Du kan også lære ham å sleike på hud i stedet for å bite på det. En måte å gjøre det på er å smøre noe godt på håndflaten, som honning, peanøttsmør, eller Kong Stuff'n Paste. Da vil han sleike det opp og bli belønnet samtidig. Belønn også hver gang han sleiker dere av seg selv i stedet for å bite. Dere kan lære ham å sleike på kommando, og så gi ham den kommandoen når han biter.

Huff! Jeg ville aldri lært en valp opp til å slikke på meg! Det er kanskje søtt når han er bitteliten og lukter valp. Det er ikke like søtt når han blir stor og kraftig og vasker de edlere deler før han begynner å slikke på hånden din som du rett etterpå holder i mobilen med, eller spiser potetgull eller noe annet.

Venn valpen av med å bite, men ikke ved å lære den til å slikke.

Anonymous poster hash: e7a82...7a4

• Liker 1
Skrevet

Huff! Jeg ville aldri lært en valp opp til å slikke på meg! Det er kanskje søtt når han er bitteliten og lukter valp. Det er ikke like søtt når han blir stor og kraftig og vasker de edlere deler før han begynner å slikke på hånden din som du rett etterpå holder i mobilen med, eller spiser potetgull eller noe annet.

Venn valpen av med å bite, men ikke ved å lære den til å slikke.

Anonymous poster hash: e7a82...7a4

Det kommer jo selvfølgelig an på hva man selv synes, for oss er det helt greit at han sleiker på oss så lenge han slutter når det er nok. Lærer man sleiking på kommando så kan man også enkelt lære å stopp på kommando. Men det er klart, ønsker man ikke det så lærer man heller ikke hunden det.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

7 uker gammel? Jeg ville tatt en telefon til oppdretter og spurt hva i alle verden h*n driver med, ettersom vedkommende sender avgårde valper alt for tidlig.

Anonymous poster hash: 4725a...c36
  • Liker 8
Skrevet

7 uker er for tidlig. 8 uker er vanlig. Når du får en så ung valp så legger du opp til en del problemer, inkludert dette med at valpebitingen lett kan bli verre fordi de ikke får øvet så mye bitehemming med mor og søsken. Separasjonsangst er absolutt et problem jeg hadde vært kjempebevisst på at kan forekomme, spesielt når valpen blir tatt fra mor for tidlig.

Det vanlige er 8 uker, og det anbefalte er at man bruker hele den første uken for å gjøre valpen trygg. SÅ kan man gradvis begynne med trening på at den er alene mens man gå i dusjen eller er ute med søpla. Det vil si at hunder vanligvis ikke starter med alenetreningen før de er minst 9 uker, og da forventer du altså at den skal være alene. Det går ikke. Det er en veldig fin måte å lage seg en hund som blir redd for å være alene, og som kommer til å hyle, skrike og ødelegge ting. Det vil også gjøre renslighetstreningen lengre.

Sånn som jeg ser det har du to valg. Det ene er å skaffe noen som kan passe valpen hver dag mens du er på jobb, og det andre er å levere valpen tilbake til oppdretter.

• Liker 2
Skrevet

Ingen vits i å si det nå, siden han allerede er hos dere, men...

Det året man skaffer seg valp så er det DET man bruker ferieukene sine på... Man vet jo at man skal ha hund, det er ikke en impuls? Vi fikk vår valp i vår, jeg tok alle mine fem uker da.

Anonymous poster hash: cb7ed...0a6

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer også på at du har en 7 uker gammel valp hjemme hos deg... Det bare lyyyser useriøst oppdretter som gir fra seg valpene så tidlig... :kjefte: 

Og som de andre sier, så er 2 uker for lite til alenetrening. 

Kan du ha med deg hunden din på jobb? Eventuelt om du har noen som kan passe den for deg? 

Uansett, gratulerer med hund, og lykke til med all frustasjon og gleder du vil ha fremover. Det er veldig mye frustrasjon de første 2 årene.   :nigo: Men også veldig mye glede!  :smilyblomst:

Anonymous poster hash: 46e93...257
  • Liker 1
Skrevet

Har du virkelig fått deg en valp som er bare 7 uker gammel?! 

Hva i all verden er det som feiler den oppdretteren? Dessverre ikke overraskende at det er staff i så måte. Det er så mye tullete avl på dem nå som populariteten øker kraftig pga at folk bare får høre solskinnshistoriene om dem... 

Men til spørsmålet ditt: 
Jeg har alltid gjort det jeg kan for å ta ut ferie når jeg har fått valp, eller prøvd å planlegge etter fellesferie, påskeferie, osv. 

Nå snart får jeg valp som vil være 4 mnd gammel, og den kommer til å være med meg over alt. Heldigvis har jeg en jobb som gjør det mulig for meg å bruke mye tid sammen med valpen. Hvis ikke hadde jeg ventet og sett om det var et bra kull til sommeren. 

Dette er jo en av de første tingene man bør tenke på før man får hund. Man bør ha en plan for det meste før man i det hele tatt bestemmer seg. OG sjekke oppdrettere nøye, og sette seg inn i alder for levering, stamtavle, helse, gemytt, og lese om rasens behov og historie. 

Skrevet

•  

Den der har jeg hørt av mange- men min erfaring etter å ha oppdrettet 6 valpekull er at skrikingen har motsatt effekt.. jo mer man skriker- jo mer gøy er det..

Det å stoppe kosen, ikke bevege fingrene er også smart- eller å avlede med en leke, alt etter som hvor mye energi valpen har akkurat der og da;-)

hen hvorfor skal man lære hunden å slikke på hud?

7 uker er alt for tidlig for en valp å forlate mor og søsken, 8 uker er anbefalt, med min erfaring så synes jeg 10 uker er mer passende.

Uansett- nå er valpen hos deg og da må du gjøre det beste ut av det, ja valper biter, tisser, bæsjer, spiser og sover..og det vil han nok gjøre en tid fremover...  for at du skal få en trygg og herlig turkamerat i mange år fremover, så bør du virkerlig ikke la den stakkars valpen på 9 uker være alene hjemme en hel arbeidsdag..etter min mening er det på grensen til dyreplageri..

I sverige så har faktisk ikke voksne hunder lov til å være alene hjemme mer enn max 6 timer pr dag.. 

Må bare spørre- hadde du planlagt valpekjøpet`?

Skrevet

Den der har jeg hørt av mange- men min erfaring etter å ha oppdrettet 6 valpekull er at skrikingen har motsatt effekt.. jo mer man skriker- jo mer gøy er det..

Det å stoppe kosen, ikke bevege fingrene er også smart- eller å avlede med en leke, alt etter som hvor mye energi valpen har akkurat der og da;-)

hen hvorfor skal man lære hunden å slikke på hud?

Er nok mange valper det ikke fungerer på, ja, men vi hadde veldig god effekt av det med vår valp. Med en gang vi lagde den lyden så stoppet han opp alt han gjorde, og det tok veldig kort tid før han lærte bitehemning.

Når det gjelder sleikingen så svarte jeg litt på det over, men tanken bak det er i grunn å lære valpen at man skal være forsiktig med hud, og at den ikke skal berøre hud med tenner. Det kommer jo veldig an på hva man ønsker ut av hunden sin, vil man ikke ha en hund som sleiker så lærer man den heller ikke det. For oss er det bare koselig, og siden vi hadde så god effekt av å gjøre som jeg skrev i første innlegg så anbefaler jeg det til andre som også synes hundesleiking er kos :) Lærer man inn en kommando for det så kan man jo også enkelt lære inn en kommando for å slutte, og det gjør jo at den ikke vil gjøre det ukontrollert.

Vår hund begynner å bli voksen nå, og hvis vi leker litt røft kan han komme borti hendene oss og småbite, da stopper han opp og begynner å sleike litt i stedet før han fortsetter å leke :P Så han har jo skjønt det ganske bra.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...