Gå til innhold

Angsten for å bli eldre..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg plutselig har fått det. I fjor vinter hadde jeg nemlig den berømte kvartlivskrisa. Den kan sikkert komme tilbake, men vinterdepresjon forsterker alt. Har hatt en fin sommer, men nå kjenner jeg at jeg må gjøre enda en ny ting i livet. Jeg har nemlig innsett at også jeg blir eldre. (24 år nå). Jeg må etter hvert jobbe hardere for en ung kropp, rynkene vil komme og kravene blir stadig større for hva man burde ha oppnådd. Jeg føler bare, at tiden går for fort. At jeg ikke har fått være ung lenge nok. At jeg ikke har så lenge igjen.og når man kommer opp i 30 årene, virker som en utrolug kjedelig alder! Du burde ha oppnådd alt, være i gang med barn eller ha familie. Jeg som har det med å være litt went ute med ting vet ikke hvordan dette skal gå, men jaja..

Hvirfor har vi fått denne angsten for å bli eldre?

Hvorfor vil vi holde oss unge? For jeg ser jo dette går igjen her på kg, og folk snakker om det.. Folk vil ikke at alderen skal synes, minst mulig isåfall.

Anonymous poster hash: a0994...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er sosiale dyr. Vi bryr oss om andre mennesker og dermed bryr vi oss om hva de mener. Og vi lever i en kontekst: menneskene og miljøet og omgivelsene og det sosiale nettverket forteller oss vår mål og mening. 

Så la oss begynne med at din evne til å opparbeide denne angsten i utgangspunktet har positive årsaker. Du er ikke *opat, du har sosiale evner og personlige ambisjoner.

Det som gjenstår er å utvikle personlig selvtilit rundt eget EGO : det å styre hva du selv ønsker og hva du selv vil oppnå på tvers av hva som forventes. 

I det forsvinner angsten. 

Ps. 30-årene er ikke kjedelig hvis du ikke velger det selv. Du er ung nok til at kroppen gir deg lov til å gjøre hva du vil og gammel nok til faktisk ha tilgang til penger og ressurser til å gjøre det. 

Skrevet

Når du blir eldre vil du finne ut at det slettes ikke er noe å ha angst for. Livet blir nemlig bare bedre og bedre, både i 30- og 40-åra. Sann mine ord :) Kanskje du etter hvert kommer til å forstå at utseende, og det å se ung ut, ikke betyr så mye som du tror nå. Det viktigste er å ha det godt med seg selv og de man bryr seg om. Det er jo så utrolig bortkastet å bruke 20-åra på å bekymre seg for å bli eldre. Du er bare så vidt i startgropa på livet ditt.

Anonymous poster hash: 49a93...aa5
  • Liker 2
Skrevet

Barndommen var noe dritt, tenårene var enda verre og 20-årene har ikke blitt mye bedre.

Er det bare meg som håper ting blir bedre med alderen?

Skrevet

Hvorfor er 30-årene en kjedelig alder?

Skrevet

Barndommen var noe dritt, tenårene var enda verre og 20-årene har ikke blitt mye bedre.

Er det bare meg som håper ting blir bedre med alderen?

Som jeg svarte over deg, det blir bare bedre og bedre :) Og det er slettes ikke tull.

Anonymous poster hash: 49a93...aa5

Skrevet

Jo eldre du blir jo mer gir du blaffen i akkurat det

Anonymous poster hash: a5929...f64

Skrevet

30- årene har hittil vært den beste alderen. Mer økonomisk frihet, stabilt forhold og bolig, har ingen barn (selvvalgt). Dyrker interesser som riding og kunst. Jeg er mye mer fri nå enn da jeg var yngre. Jeg bekymret meg også for å bli eldre. Foreløpig går det bedre enn forventet. Er glad jeg ikke er så usikker som jeg var som for eks 20-åring. Om jeg skulle levd 20-årene om igjen, ville jeg ikke gjort det om jeg ikke kunne tatt med meg livserfaringen jeg har i dag. Lengter ikke tilbake, faktisk :)

Anonymous poster hash: 20dcd...47c

Skrevet

Jeg har blitt 33 og føler meg som jeg er 25 uten å oppføre meg som en fjortiss altså ;). Men i tillegg har jeg mye større økonomisk frihet, jeg har familie og en trygg jobb. Jeg er glad i mitt stabile liv. Gruer meg ikke til å komme i 40 årene heller.

Anonymous poster hash: 7e66f...3a9
Skrevet

Jeg fikk en 25 års krise. Ikke har jeg fått barn eller noe sånt . ikke gjort noe fornuftig (joda har utdannelse og jobb) men ja .  jeg begynte å spise bedre, trene mer. og reise mer.Fikk et piff til å gjøre livet og kroppen bedre.  Har det mye bedre nå . Unger vil jeg ikke ha helt enda. selv om både venner og familie på min alder og yngre har både en og to og tre unger. Jeg bruker tiden min på å reise, festivaler,fester og jobb. 

Anonymous poster hash: 264da...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...