AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Jeg sliter sånn med magen, og lurer på om noen av dere har tips om hva som funker for dere. Når jeg leser om mageproblemer (mistenker at det er IBS jeg har) så handler det mest om hvilke matvarer man ikke skal spise. Problemet mitt er at jeg i perioder ikke tåler noe mat og i andre perioder tåler alt av mat. For eksempel i Hellas i sommer så spiste jeg alt jeg hadde lyst på i to uker uten noe smerter. Dette var så deilig at jeg bestemte meg for å spise nøyaktig det samme da jeg kom hjem, ergo mye fetaost og tomater og skalldyr og moussaka. Men det funket ikke – smertene kom tilbake. I dårlige perioder så tåler jeg altså ingenting; rundt en time etter et måltid så blir jeg oppblåst og får kraftige luftsmerter. Noen ganger er det ulidelig vondt. Dette varer til jeg får tømt meg, men om jeg ikke får gått på do varer det i flere timer. Spiser jeg ingenting har jeg ikke vondt. De tryggeste matvarene er «hvit mat», raske carbs, mat uten særlig næringsmessig verdi; brød, pasta, ris, bakervarer…Dessverre. Jeg liker grønnsaker, men har mest problemer med grønnsaker. Har hatt det i fem år, legen fant ingenting galt, ikke laktoseintollerant. Hjelp… Anonymous poster hash: 0802f...677 Anonymous poster hash: 0802f...677
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Høres ut som du reagerer på fiber, kanskje? Siden grønnsaker og grove kornprodukter gir problemer? Jeg kan også få store luftproblemer om jeg får i meg for mye fiber, men heldigvis ikke så ille som det du beskriver. Har du sett på FODMAP- listen? Enkelte grønnsaker er verstinger ifht mageproblemer. Grove grønnsaker, og kålgrønnsaker, løk og enkelte frukter. Det kommer også an på hvordan de tilberedes. Rå grønnsaker er tyngre for magen enn godt kokte/bakte grønnsaker. Har du merket spesifikke grønnsaker? Er det alle? og uansett tilberedingsmåte? Anonymous poster hash: 034b6...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Sjekk ut lav FODMAP dietten, jeg skjønte aldri hva jeg reagerte på heller, trodde det bare var helt tilfeldig og så aldri noen sammenheng, men etter legen min fortalte meg om den dietten gikk det opp et lys for meg Er en medisinsk diett, så er ikke noe tulle diett av noe slag... Rundt 75% av de med ibs (irritabel tarm) får bedring av denne dietten! Er veldig mye å sette seg inn i, men er en veldig god gruppe på Facebook som heter lav fodmap norsk gruppe, eller noe slikt, også kan jeg anbefale low fodmap appen til monash som ligger ute på android og Apple sin nettbutikk.Anonymous poster hash: 49bd5...3c3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Takk for tips. Jeg har lest mye om FODMAP, men tenkt at det ikke kan være noe for meg da jeg veldig sjeldent reagerer på kornprodukter, og her skal man utelate mye. Men vil gi det en sjans. Anonymous poster hash: 0802f...677
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Du trenger jo ikke reagere på alt på listen for at det ikke skal være noe for deg. Det er en liste over ting som mange reagerer på, men det er ikke slik at alle reagerer på alt. Prøv å kutte ut det på listen, og gjeninnfør litt etter hvert, og se om du reagerer på det du gjeninnfører. Reagerer du ikke, fint, reagerer du, hold deg unna så godt det lar seg gjøre (og kjøp deg opp et lager imogas e.l. til de gangene du ikke kan unngå det...). Anonymous poster hash: 034b6...ca6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Det er ikke sikkert du reagrer på maten i det hele tatt, det kan være noe psykisk som slår ut hjemme, men ikke på ferie når du slapper av. Er du deprimert, stresset e.l.? Det kan nemlig gi irritabel tarm like mye som mat. Anonymous poster hash: 55d44...f47
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Du trenger jo ikke reagere på alt på listen for at det ikke skal være noe for deg. Det er en liste over ting som mange reagerer på, men det er ikke slik at alle reagerer på alt. Prøv å kutte ut det på listen, og gjeninnfør litt etter hvert, og se om du reagerer på det du gjeninnfører. Reagerer du ikke, fint, reagerer du, hold deg unna så godt det lar seg gjøre (og kjøp deg opp et lager imogas e.l. til de gangene du ikke kan unngå det...). Anonymous poster hash: 034b6...ca6 Ah, det er sånn det fungerer. Da har jeg misforstått. Takk for oppklaring. Det er ikke sikkert du reagrer på maten i det hele tatt, det kan være noe psykisk som slår ut hjemme, men ikke på ferie når du slapper av. Er du deprimert, stresset e.l.? Det kan nemlig gi irritabel tarm like mye som mat. Anonymous poster hash: 55d44...f47 Absolutt er psykisk element, jeg har en stressa hverdag. Men hverdagen vil alltid være hektisk, og jeg må jo spise.... Anonymous poster hash: 0802f...677
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Irritabel tarm er en diagnose man får når legen ikke finner noe konkret som forårsaker problemet. Mange med uttalt endometriose får først irritabel tarm diagnose, feilaktig. Når de blir riktig undersøkt og utredet/behandlet for sin endometrise opphører og problemene fra tarmen. Du bør begynne å merke deg når tid i menssyklusen problemene er tilstede og når tid de er fraværende. De fleste har mest problemer fra eggløsning til noen dager inn i menstruasjonen. Anonymous poster hash: 1bf7c...8af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå