Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 28. september 2015 #1 Del Skrevet 28. september 2015 http://www.nrk.no/viten/nasa-har-funnet-spor-av-flytende-vann-pa-mars-1.12576307 Hva tenker dere om dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. september 2015 #2 Del Skrevet 28. september 2015 Det har vært mange indikasjoner på vann før, men det er artig at man har klart å bevise at det ER snakk om vann, og at det er vann som er flytende her og nå, i bekkeløp som bevislig er ganske ferske og som inneholder fuktighet på overflaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskineple Skrevet 28. september 2015 #3 Del Skrevet 28. september 2015 dream on. Det finnes ikke noe annet intelligent liv utenom mennesker, det at de finner vann er ikke noe spesielt. Det finnes bokstavelig talt planeter som kun består av vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 29. september 2015 #4 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) dream on. Det finnes ikke noe annet intelligent liv utenom mennesker, det at de finner vann er ikke noe spesielt. Det finnes bokstavelig talt planeter som kun består av vann. Det var en veldig bastant påstand. Det finnes, bare på denne planeten, MYE intelligent liv utenom mennesket. Så kanskje det du sier er at det ikke finnes mangecellede organismer noe annet sted enn her? Det er også en utrolig bastant påstand. Enkel sannsynlighetsberegning tilsier at det finnes tusenvis av intelligente arter ute i universet, for allerede mens letingen etter exoplaneter er i sin spede begynnelse, har vi funnet hundrevis av planeter hvor det er fullt mulig at liv kan eksistere. Med mindre man tror at livet er et produkt av guddommelig inngripen, og at det behaget den guden man tror på, å KUN skape liv ETT sted, dvs her. Hvis man derimot tror at livet oppstår som en konskvens av at bestemte naturgitte betingelser foreligger, så blir det hele bare et spørsmål om HVOR sannsynlig det er. Vi eksisterer, så sannsynligheten kan ikke være 0. Og hvis sannsynligheten for at liv kan oppstå og utvikle seg til noe intelligent er forskjellig fra null, så blir det bare et spørsmål om hvor mange planeter man skal gjøre beregningen for. Og det viser seg at det antallet er forholdsvis enormt. Bare en som ikke har tenkt over saken vil kunne si at det ikke finnes intelligent liv utenom mennesket. Endret 29. september 2015 av Mann 42 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 29. september 2015 #5 Del Skrevet 29. september 2015 dream on. Det finnes ikke noe annet intelligent liv utenom mennesker, det at de finner vann er ikke noe spesielt. Det finnes bokstavelig talt planeter som kun består av vann. Det er noe du tror, det er ikke noe du kan vite 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Del Skrevet 29. september 2015 "flytende" vann ja. for vann er jo som regel ikke flytende.... Anonymous poster hash: f7a5f...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 29. september 2015 #7 Del Skrevet 29. september 2015 "flytende" vann ja. for vann er jo som regel ikke flytende.... Anonymous poster hash: f7a5f...ec0 Har du hørt om is? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #8 Del Skrevet 29. september 2015 dream on. Det finnes ikke noe annet intelligent liv utenom mennesker, det at de finner vann er ikke noe spesielt. Det finnes bokstavelig talt planeter som kun består av vann. Jaha, hvordan vet du det? Er du klar over hvor mange universer det egentlig finnes? Det er uendelig mye mer enn det vi vet om så langt. Anonymous poster hash: b5c7a...b61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 29. september 2015 #9 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Det var en veldig bastant påstand. Det finnes, bare på denne planeten, MYE intelligent liv utenom mennesket. Så kanskje det du sier er at det ikke finnes mangecellede organismer noe annet sted enn her? Det er også en utrolig bastant påstand. Enkel sannsynlighetsberegning tilsier at det finnes tusenvis av intelligente arter ute i universet, for allerede mens letingen etter exoplaneter er i sin spede begynnelse, har vi funnet hundrevis av planeter hvor det er fullt mulig at liv kan eksistere. Med mindre man tror at livet er et produkt av guddommelig inngripen, og at det behaget den guden man tror på, å KUN skape liv ETT sted, dvs her. Hvis man derimot tror at livet oppstår som en konskvens av at bestemte naturgitte betingelser foreligger, så blir det hele bare et spørsmål om HVOR sannsynlig det er. Vi eksisterer, så sannsynligheten kan ikke være 0. Og hvis sannsynligheten for at liv kan oppstå og utvikle seg til noe intelligent er forskjellig fra null, så blir det bare et spørsmål om hvor mange planeter man skal gjøre beregningen for. Og det viser seg at det antallet er forholdsvis enormt. Bare en som ikke har tenkt over saken vil kunne si at det ikke finnes intelligent liv utenom mennesket. Word. Jeg synes det er utrolig spennende at det er funnet tegn til liv på andre planeter. Egentlig er det rart at man sier at jorda er den eneste planeten som et beboelig. Jeg har alltid tatt det for gitt at det finnes liv på andre planeter, også de vi ikke har oppdaget enda. Enten finnes det planeter med lignende klima som på jorden, hvor det er mulig for encellede og flercellede organismer å overleve og utvikle seg, eller så finnes det kanskje til og med planeter hvor det finnes organismer som har tilpasset seg forhold som vi på jorden ikke hadde overlevd. For hvordan kan vi være 100% sikre på at ALT liv er avhengig av oksygen og vann for å overleve? Hva hvis det finnes organismer som kan puste inn nitrogen, f.eks? Kanskje deres evolusjon har tatt en annen retning enn vår. Uansett, gleder jeg meg til å få flere svar på gåtene i universet når jeg er 90. I'm a believer 😁. Endret 29. september 2015 av Ramona 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskineple Skrevet 29. september 2015 #10 Del Skrevet 29. september 2015 Jaha, hvordan vet du det? Er du klar over hvor mange universer det egentlig finnes? Det er uendelig mye mer enn det vi vet om så langt.Anonymous poster hash: b5c7a...b61 Vi er virkelig eksepsjonelle. Jeg tror heller ikke på spøkelser, jeg tror ikke på romvesen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 29. september 2015 #11 Del Skrevet 29. september 2015 Vi er virkelig eksepsjonelle. Jeg tror heller ikke på spøkelser, jeg tror ikke på romvesen. At det finnes høyerestående liv på andre planeter, er omtrent like sannsynlig som at det finnes folk som kategorisk avviser at det skal finnes høyerestående liv på andre planeter. Men nå er det jo ikke det man leter etter på Mars. Forekomsten av flytende vann gir imidlertid større håp om at det skal finnes en eller annen form for liv der, om enn ikke akkurat slik Burroughs forestilte seg det: https://en.wikipedia.org/wiki/A_Princess_of_Mars 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #12 Del Skrevet 1. oktober 2015 "flytende" vann ja. for vann er jo som regel ikke flytende.... Anonymous poster hash: f7a5f...ec0 Vann er faktisk kun flytende mellom 0 og 100 grader celsius (ved 1atm). Åpnet du naturfagsbøkene på skolen noen gang?Anonymous poster hash: a9ba9...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #13 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vi er virkelig eksepsjonelle. Jeg tror heller ikke på spøkelser, jeg tror ikke på romvesen. Tror du på en slags guddommelig skaper? Anonymous poster hash: a9ba9...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #14 Del Skrevet 1. oktober 2015 http://www.nrk.no/viten/nasa-har-funnet-spor-av-flytende-vann-pa-mars-1.12576307 Hva tenker dere om dette ? Godt at Matt Damon får noe å drikke mens han venter. Anonymous poster hash: d83b3...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskineple Skrevet 1. oktober 2015 #15 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Tror du på en slags guddommelig skaper?Anonymous poster hash: a9ba9...629 Jeg sier bare det at vi er eksepsjonelle, hvorfor skal vi tro på romvesen når det aldri har blitt bevist på noe som helst måte eller form. Ingenting. Ser allerede for meg Star Wars og Star Trek nerder feste pga slike nyheter. Endret 1. oktober 2015 av maskineple Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 1. oktober 2015 #16 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg sier bare det at vi er eksepsjonelle, hvorfor skal vi tro på romvesen når det aldri har blitt bevist på noe som helst måte eller form. Ingenting. Ser allerede for meg Star Wars og Star Trek nerder feste pga slike nyheter. På hvilken måte er vi eksepsjonelle, etter din mening? Faktum er jo at vi ikke har inngående kjennskap til noen annen planet enn akkurat denne. For alt vi vet, så er vi fullstendig ordinære, og teknologiske sivilisasjoner er en naturlig konsekvens av naturgitte betingelser som gjør det mulig for liv å eksistere i det hele tatt. Det som skaper en teknologisk sivilisasjon ser ut til å være gruppesamarbeid, kommunikasjonsevne og evne til å kompensere for sine fysiske utilstrekkeligheter ved å bruke redskaper. Og alt dette finner man VELDIG langt nede på den evolusjonære stigen her på jorden. Selv fugler bruker redskaper. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 1. oktober 2015 #17 Del Skrevet 1. oktober 2015 Har du hørt om is? eller gass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 1. oktober 2015 #18 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) http://www.nrk.no/viten/nasa-har-funnet-spor-av-flytende-vann-pa-mars-1.12576307 Hva tenker dere om dette ? H2O er et av de vanligste molekylene i universet. Så at det finnes på Mars og er nesten en selvfølge. Særlig når en vet det finnes elveleier og kyststriper der. NASA folka virka smartere den gangen de faktisk klarte å komme med noe nytt. Endret 3. oktober 2015 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. oktober 2015 #19 Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) H2O er et av de vanligste molekylene i universet. Så at det finnes på Mars og er nesten en selvfølge. Særlig når en vet det finnes elveleier og kyststriper der. NASA folka virka smartere den gangen de faktisk klarte å komme med noe nytt. Det man har funnet hittils har vært gamle sådanne, flere millioner år gamle. Disse nye funnene tyder på at det pipler opp vann visse steder hver eneste marssommer. Det er nytt! Egentlig er det ikke så veldig spennende med marsvann, sannsynligvis er det lite av det uansett. Ekstremt salt og ubrukelig. Jeg har mer i vente til hva man finner i månene Europa og Enceladus. Sistnevnte har jo fokkings geysirer av saltvann (!), iblandet organiske forbindelser (!!) Edit: Man antar at det også kan være sk. "hydrotermale skorsteiner" nede i havet på Enceladus. En annen plass man vet det finnes "hydrotermale skorsteiner", er på bunnen av våre egne hav. Og hva finner man der? Yrende liv. Endret 5. oktober 2015 av Lutetium 71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #20 Del Skrevet 5. oktober 2015 Pawn Hearts, on 29 Sept 2015 - 11:24, said: Har du hørt om is? Hvis dette faktisk hadde vært is, så hadde dem vel skrevet is da ikke sant? Men dem skriver faktisk at det var "flytende vann" da, ikke sant.... Anonymous poster hash: f7a5f...ec0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå