Gå til innhold

Snart 2 mnd gamle katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det da greit at de ferdes fritt utenfor huset? De finner vel tilbake igjen, og stikker vel ikke av?

Anonymous poster hash: cb99f...0c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuller du?? 2mnd gamle kattunger som skal gå fritt alene?

Nei, det er IKKE bra!!!

• Liker 3
Skrevet

Dette er tull, håper jeg?

Anonymous poster hash: 7c3df...945

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble så overrasket i stad at jeg glemte å skrive det jeg skulle skrive.

Broren min har tatt vare på ei kattemor og hennes unger for dyrebeskyttelsen, de er ca åtte uker nå.

Når de er 12uker så er de leveringsklare.

Broren min har tenkt å beholde en av dem og den kommer ikke til å få lov til å gå ut før til våren.

Skrevet

Tuller du?? 2mnd gamle kattunger som skal gå fritt alene?

Nei, det er IKKE bra!!!

Nei, tuller ikke. Hva hvis mora er der og passer på?

Skrevet

Nei, tuller ikke. Hva hvis mora er der og passer på? Anonymous poster hash: cb99f...0c1

Nei, du kan ikke slippe dem ut når de er så små, du må vente en stund før du slipper dem ut, det er små babyer som plutselig skal stabbe rundt alene, sier seg selv at det ikke går bra.

Skrevet

Nei, tuller ikke. Hva hvis mora er der og passer på?

Nei.

Anonymous poster hash: 7c3df...945

• Liker 2
Skrevet

Nei, du kan ikke slippe dem ut når de er så små, du må vente en stund før du slipper dem ut, det er små babyer som plutselig skal stabbe rundt alene, sier seg selv at det ikke går bra.

Om jeg holder dem under oppsyn da?

Skrevet

Om jeg holder dem under oppsyn da? Anonymous poster hash: cb99f...0c1

Hvorfor må du på død og liv ha de ut når de er så små?

Vent til de har blitt større, og da tar du dem med ut i sele og kobbel først, da blir de vant med å være ute på en rolig og fin måte :)

Skrevet

Hvorfor må du på død og liv ha de ut når de er så små?

Vent til de har blitt større, og da tar du dem med ut i sele og kobbel først, da blir de vant med å være ute på en rolig og fin måte :)

Jeg passer noen katter hvor eier sier at det er greit at de er ute..

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.9.2015 den 1.07):

Jeg passer noen katter hvor eier sier at det er greit at de er ute..

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Nei. Moren passer ikke på kattungene ute. Det er flere grunner til at man burde vente med å slippe katten ut på egenhånd før de er ca 1 år.

Retningsansen er ikke fullt utviklet Før de er 1 år. Katter kan bli skremt vekk eller gå seg vekk. Voksen katt som har utviklet retningssans finner som regel veien tilbake igjen. Av flest katter som forsvinner er det kattunger.

2. Voksne katter har som regel lært litt mer om farer via innstiktet sitt. De kan også bli overkjørt men det er mer sjans for at kattunger blir det fordi den ikke har lært enda. Mange voksne katter liker ikke støy fra feks biler og holder seg langt vekk.

3. Byttedyr. En kattunge kan være lett å ta for feks en rev eller en grevling. Voksne katter vil som regel unnslippe dette da de heller stikker vekk. En kattunge har ikke lært farene enda.

Osv..

Skrevet

Kattunger følger også ofte etter fremmede, og roter seg bort på den måten. 

Og hadde jeg funnet 2 mnd gamle kattunger hadde jeg tatt dem med meg, da jeg vet at kattunger på den alderen ikke klarer seg ute alene, og ikke skal være ute. 

Skrevet

Jeg synes dette har blitt litt hysterisk, og jeg synes synd på kattunger som ikke får være ute uten bånd før de er 1 år gamle. Kattunger trenger å utforske verden, lære seg å klatre, falle, bli vant med lyder og lukter ute og - ikke minst - utvikle kroppens motorikk og teste egne grenser. Det får de ikke gjort i bånd.

Det betyr selvsagt ikke at man bare skal sette dem ut og ikke følge med, men at de fint kan være ute så lenge de er under oppsyn. Start i det små i begynnelsen, også ta de inn etter noen minutter. Så kan de gradvis være lenger ute.

Anonymous poster hash: e922d...04d
Skrevet

Katter har ikke fullt utviklet retningssans før de er 1 år gamle som så mange her sier. De kattungene du har nå er jo i tillegg veldig små, tåler neppe temperaturen i Norge veldig bra. Katter er tross alt ørkendyr.

Jeg har pleid å ha katter ute på inngjerdet veranda eller liten inngjerda hage fra de er 6-7 mnd. Men da har jeg ikke sluppet øynene av de, de kommer seg jo inn og under alle sprekker.

De bør også være chippet, kastrerte og ferdig vaksinerte før de slippes ut + markkur. Hvis ikke så risikerer du all slags sykdommer som fiv, at katten blir drektig. Og hvis den i verste fall skulle forsvinne så bør den jo være chippet. Dyrebeskyttelsen anbefaler alle å ta med seg kattunger om man finner de ute alene, nettopp pga det jeg nevner over.

Hvis det ikke er din katt så anbefaler jeg deg å videreformidle dette til den du passer de for.

Det er selvfølgelig veldig spennende å ta med kattungen ut, men hvis den kjeder seg inne så får man sørge for å tilrettelegge så den kan klatre i og utvikle instinktet sitt på innendørs.

Anonymous poster hash: 66a0f...db2
Skrevet

Jeg synes dette har blitt litt hysterisk, og jeg synes synd på kattunger som ikke får være ute uten bånd før de er 1 år gamle. Kattunger trenger å utforske verden, lære seg å klatre, falle, bli vant med lyder og lukter ute og - ikke minst - utvikle kroppens motorikk og teste egne grenser. Det får de ikke gjort i bånd.

Det betyr selvsagt ikke at man bare skal sette dem ut og ikke følge med, men at de fint kan være ute så lenge de er under oppsyn. Start i det små i begynnelsen, også ta de inn etter noen minutter. Så kan de gradvis være lenger ute.

Anonymous poster hash: e922d...04d

Ser ingen grunn til å slippe ut 2 mnd gamle katter, de får utviklet kroppen sin godt nok med å klatre rundt i gardiner og herje med søsken. Senere når katten er kastrert og chippet kan man gå ut med den under oppsyn, med eller uten sele. Og deretter som du sier la dem være ute lenger og lenger.

Hørte i dag om noen som savnet to kattunger på 2 mnd, som hadde vært ute sammen med kattemor og søsken. Om de ikke blir funnet overlever de ikke lenge. Natten er kald.

Skrevet

Hvorfor mener du at kattene har det godt av å være ute så tidlig?

All informasjon sier at kattunger ikke skal ut, og i hvertfall ikke alene.

Skrevet

Katter har ikke fullt utviklet retningssans før de er 1 år gamle som så mange her sier. De kattungene du har nå er jo i tillegg veldig små, tåler neppe temperaturen i Norge veldig bra. Katter er tross alt ørkendyr.

Jeg har pleid å ha katter ute på inngjerdet veranda eller liten inngjerda hage fra de er 6-7 mnd. Men da har jeg ikke sluppet øynene av de, de kommer seg jo inn og under alle sprekker.

De bør også være chippet, kastrerte og ferdig vaksinerte før de slippes ut + markkur. Hvis ikke så risikerer du all slags sykdommer som fiv, at katten blir drektig. Og hvis den i verste fall skulle forsvinne så bør den jo være chippet. Dyrebeskyttelsen anbefaler alle å ta med seg kattunger om man finner de ute alene, nettopp pga det jeg nevner over.

Hvis det ikke er din katt så anbefaler jeg deg å videreformidle dette til den du passer de for.

Det er selvfølgelig veldig spennende å ta med kattungen ut, men hvis den kjeder seg inne så får man sørge for å tilrettelegge så den kan klatre i og utvikle instinktet sitt på innendørs.

Anonymous poster hash: 66a0f...db2

Mottatt!

Men siden de ikke kan være ute, må de være inne. Må mor deres være inne sammen med dem, eller er de så store at de ikke lenger er avhengig av henne.. Kan de klare seg en dag på egenhånd så lenge de har mat, vann og sandkasse?

Skrevet

Mottatt! Men siden de ikke kan være ute, må de være inne. Må mor deres være inne sammen med dem, eller er de så store at de ikke lenger er avhengig av henne.. Kan de klare seg en dag på egenhånd så lenge de har mat, vann og sandkasse? Anonymous poster hash: cb99f...0c1

Ja, det vil de klare. Men har mora vært hos deg mer enn 3-6 uker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...