AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #1 Skrevet 27. september 2015 Hei! Jeg ønsker å få innsyn i journalen min fra et sykehus jeg var innlagt på. De fleste steder er det en "mal" man kan fylle ut for å få dette, men på sykehuset jeg var på er det ikke det. Noen som vet hvordan jeg kan benytte innsynsretten min og bestille journalen? Jeg prøvde å ringe sykehuset, men ble avfeid med at jeg måtte sende brev, og at det var stress for dem å gjøre dette... Sånn sett bort fra at jeg syntes det var en latterlig respons, så har jeg gitt litt opp dette med å ringe. Så... Hvordan gjør jeg krav på utskrift av journalen min når jeg ikke finner noen mal til dette spesifikke sykehuset? Sender jeg et brev? Hva skal det i så fall stå i brevet? Anonymous poster hash: d4e10...630
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #2 Skrevet 27. september 2015 Det bør holde at du skriver at du ønsker en utskrift av din egen journal fra den-og-den avdelingen/klinikken, eventuelt fra det-og-det oppholdet/behandlingen. Du skal ikke trenge å begrunne eller forklare hvorfor. Anonymous poster hash: d1c8e...8af
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #3 Skrevet 27. september 2015 Du skriver en linje, viser til pasientrettighetsloven paragraf 5.1. Og ber herved om innsyn i og kopi av egen journal, eget navn og fullt fødsels og personnummer. Det må stå dtt fulle navn og dinfulle adresse samt telefonnummer de kan nå deg på. Sendes som brev, ikke på mail da dette ikke blir behandlet hos de fleste sykehus pga. Personsenitive opplysninger som personnummer. Noen krever og at du legger ved kopi av leg. Men ikke send kopi av bankkort! Hadde du søkt litt ville du funnet en god del tråder med svar på spørsmålet av nyere dato.Anonymous poster hash: b3fa9...ff7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #4 Skrevet 27. september 2015 Om kun få uker kan alle pasientene ved vårt sykehus gå inn elektronisk i egen journal og lese alt som skrives..... Anonymous poster hash: 2acb5...804
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #5 Skrevet 28. september 2015 Husk be om journalutskrift MED alle vedlegg. Jeg har opplevd å kun få deler av journalen, og ikke for eks journalnotatetene og tester osv. Du bare skriver at du ønsker utskrift av hele din journal, med alle vedlegg. På forhånd takk. Husk å skrive personnr også.Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #6 Skrevet 28. september 2015 Og du sender det til journalarkivet ved sykehuset.Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #7 Skrevet 28. september 2015 Om kun få uker kan alle pasientene ved vårt sykehus gå inn elektronisk i egen journal og lese alt som skrives..... Anonymous poster hash: 2acb5...804 Ikke alt, kun helt basale opplysninger. Les om kjernejournal og hva den innebefatter.Anonymous poster hash: 89796...990 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #8 Skrevet 28. september 2015 Og du sender det til journalarkivet ved sykehuset.Anonymous poster hash: 89796...990 Å sende det dit, vil bli en forsinkende omvei. Arkivet har ikke lov til å kopiere eller levere ut journalmateriale. Alt som gis innsyni og kopi av skal godkjennes av lege, før det kopieres eller gis innsyn. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 Å sende det dit, vil bli en forsinkende omvei. Arkivet har ikke lov til å kopiere eller levere ut journalmateriale. Alt som gis innsyni og kopi av skal godkjennes av lege, før det kopieres eller gis innsyn. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7 Jeg ble henvist dit, og det gikk veldig raskt å få journalen. Mulig en lege må godkjenne, men man kan jo ha hatt mange ulike leger og avdelinger ved et sykehus. Tror ikke de ønsker å bli kontaktet direkte nødvendigvis.Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #10 Skrevet 28. september 2015 Jeg ble henvist dit, og det gikk veldig raskt å få journalen. Mulig en lege må godkjenne, men man kan jo ha hatt mange ulike leger og avdelinger ved et sykehus. Tror ikke de ønsker å bli kontaktet direkte nødvendigvis.Anonymous poster hash: 89796...990 Prosedyren er at spørsmål om innsyn i journal skal gå direkte til avdelingen og fremlegges for ansvarlig lege der. Blir det sendt rundt andre steder er det de som mottar sitt ansvar å søke opp hvor pasienten har blitt behandlet og å sende henvendelsen dit. Hilsen sykehusansatt. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #11 Skrevet 28. september 2015 Prosedyren er at spørsmål om innsyn i journal skal gå direkte til avdelingen og fremlegges for ansvarlig lege der. Blir det sendt rundt andre steder er det de som mottar sitt ansvar å søke opp hvor pasienten har blitt behandlet og å sende henvendelsen dit. Hilsen sykehusansatt. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7 Det skjedde ikke i mitt tilfelle. Det er nedfelt i Pasientrettighetsloven at man har rett på kopi av egen joirnal, dersom ikke helt spesielle hensyn må tas. Og hver eneste lege man har vært hos har ikke kapasitet til å godkjenne hvert enkelt notat. De har viktigere ting å gjøre, kanskje er de pensjonert eller har sluttet. Journalarkivet ordnet det helt fint og greit i mitt tilfelle - og jeg har vært innlagt i flere ulike avdelinger.mså komplisert er det ikke.Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #12 Skrevet 28. september 2015 Det skjedde ikke i mitt tilfelle. Det er nedfelt i Pasientrettighetsloven at man har rett på kopi av egen joirnal, dersom ikke helt spesielle hensyn må tas. Og hver eneste lege man har vært hos har ikke kapasitet til å godkjenne hvert enkelt notat. De har viktigere ting å gjøre, kanskje er de pensjonert eller har sluttet. Journalarkivet ordnet det helt fint og greit i mitt tilfelle - og jeg har vært innlagt i flere ulike avdelinger.mså komplisert er det ikke.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 897964bf5e8fa355303ec6aede0e3990"] 89796...990 [/ acronym] Leger slutter og nye kommer til, der er alltid en lege enten på hele sykehuset eller på hver avdeling på større sykehus som er ansvarlig for å lese igjennom journaler før pasienten får den ut. Der kan være skrevet ting i journaler som pasienter ikke bør lese, som feks. Opplysninger om eller gitt av andre enn pasienten selv. Der er lover og ikke minst rutiner for utlevering av kopier av journaler, selv om du som pasient ikke ser eller får kunnskap om alt som har skjedd og skjer i ditt tilfelle, så har det nok blitt forelagt en lege. Noe annet vil være brudd på rutiner og lover. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #13 Skrevet 28. september 2015 Leger slutter og nye kommer til, der er alltid en lege enten på hele sykehuset eller på hver avdeling på større sykehus som er ansvarlig for å lese igjennom journaler før pasienten får den ut. Der kan være skrevet ting i journaler som pasienter ikke bør lese, som feks. Opplysninger om eller gitt av andre enn pasienten selv. Der er lover og ikke minst rutiner for utlevering av kopier av journaler, selv om du som pasient ikke ser eller får kunnskap om alt som har skjedd og skjer i ditt tilfelle, så har det nok blitt forelagt en lege. Noe annet vil være brudd på rutiner og lover. Anonymous poster hash: b3fa9...ff7 Jeg er selv sykepleier, så er ganske oppdatert, men ellers takk! Det er ofte psykiatrijournaler som det kan være opplysninger gitt av andre, sjelden i en vanlig, somatisk journal. Det er grenser hvor komplisert prosedyren er, for tross alt er det ganske mamge som ber om kopi av sin journal - og får det innen rimelig tid. Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #14 Skrevet 28. september 2015 Ikke alt, kun helt basale opplysninger. Les om kjernejournal og hva den innebefatter.Anonymous poster hash: 89796...990 http://www.nordlandssykehuset.no/aktuelt/sporsmal-og-svar-om-min-pasientjournal-article120911-3018.html Prosjektet omfatter tilgang til store deler av journalen, og er ikke det samme som kjernejournal. Anonymous poster hash: 2acb5...804
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #15 Skrevet 28. september 2015 http://www.nordlandssykehuset.no/aktuelt/sporsmal-og-svar-om-min-pasientjournal-article120911-3018.htmlProsjektet omfatter tilgang til store deler av journalen, og er ikke det samme som kjernejournal. Anonymous poster hash: 2acb5...804 Ok, da snakket vi ikke om det samme. Anonymous poster hash: 89796...990
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #16 Skrevet 28. september 2015 Takk for svar, men et annet spørsmål: Om noe fra journalen utelates: Blir jeg som pasient opplyst om at deler av den er sensurert? TS Anonymous poster hash: d4e10...630
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå