AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #1 Skrevet 27. september 2015 Hei. Jeg er ei to barns mor som har måttet ty til sosialkontoret over ei stund. I senere tid er det en saksbehandler som vil melde meg til barnevernet. Jeg har dessverre vært ærlig og fortalt henne om en tøff oppvekst... Jeg har det ikke så greit økonomisk, men det holder ift å ta godt vare på barna mine. Deres pappa vet om min situasjon og er veldig flink til å både hjelpe og samarbeide. Jeg fortalte saksbehandler at jeg kan drikke en del pils når jeg har barnefri og på grunnlag av dette har hun meldt meg inn i noe som heter poliklinisk avdeling eller ett eller annet... Siden dette var en del av 'vedtaket' sa jeg ja takk til det (uten å ha skrevet under) Hun sa så at vi trengte diskutere om barnevernet burde kontaktes. Hun la det først frem som om det var et tilbud - at jeg kanskje kunne benytte meg av noen av deres tiltak, men da jeg på møtet etterpå motsa dette sa hun at hun kom til å melde uansett. Jeg spurte henne om hvilken grunn hun hadde til å være 'bekymret' for mitt barn og da svarte hun 'det er jo bare for å være på den sikre siden' I tillegg har hun løyet et par ganger til meg og latt den damen som er 'økonomisk ansvarlig' på nav høre på alt jeg måtte svare på ang min oppvekst. Dette var høyst ydmykende og jeg trodde det var privat. Hun fikk meg også til å skrive under på et papir, slik at hun kunne kontakte legen min bla. noe jeg angrer sterkt på, da jeg ser jeg ikke kan stole på henne. Ei av mine beste venninner, som er utdannet jurist, advarte meg på det sterkeste til å ikke skrive under på noe poliklinisk greier, fordi hun mener det i ettertid kan bli brukt sterk imot meg og at de sannsynligvis vil ta lappen ifra meg. Jeg holder på å søke jobb som taxisjåfør og har både sjåførkort og løyve, men er redd jeg kan se både langt etter en jobb - og i verste fall barnet mitt også , takket være NAV! Nå lurer jeg på om det er noen som har vært oppi en lignende situasjon, eller har et råd de vil komme med. Kan jeg be sjefen på nav om en ny saksbehandler, slik at den nåværende evt må melde til bv på eget ansvar - uten nav til å skjule seg bak? Eller blir jeg nødt for å ringe en advokat? Anonymous poster hash: d149f...c4e 1
Alma80 Skrevet 27. september 2015 #2 Skrevet 27. september 2015 Barnevernet er jo der i utgangspunktet for å hjelpe, så du kan jo evnt snakke litt med dem og legge frem situasjonen din, og se om de har noe hjelp å tilby deg. Kanskje du kan få økonomisk støtte til barnehage/sfo eller liknende. Lykke til 4
Gjest morhjertegod Skrevet 27. september 2015 #3 Skrevet 27. september 2015 Barnevernet vil ikke ta fra deg barna på dette grunnlaget, men kanskje de kan hjelpe til? Ikke hver så redd for bv, mange dyktige mennesker som kun vil deg og dine det beste, kanskje du kan får råd,tips og hjelp.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #4 Skrevet 27. september 2015 De tar ikke lappen fra deg før du har fprtalt om et rusproblem og det har du såvidt jeg ser ikke gjort? Anonymous poster hash: b2cff...392 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #5 Skrevet 27. september 2015 Takker mye for svar. Jeg tror også barnevernet har mye å tilby, om en skulle trenge hjelp til noe ang barn, men ser ikke i mitt tilfelle hva dette skulle være. Jeg har mitt barn 50% og har et godt samarbeid med barnefar. Han betaler også barnehageplassen, mens jeg til gjengjeld stiller opp når han er på reisejobb. Jeg er ikke redd for en prat med barnevernet eller evt at de skal komme på hjemmebesøk, men grøsser med tanken på at de skal kontakte barnehagen, legen, pappaen osv. Jeg tror ikke noen av de vil si noe negativt, men jeg kjenner det vil bli veldig ydmykende og sannsynligvis veldig ubehagelig å både levere/hente i bhg og også å ha kontakt med pappaen etterpå. Jeg tror jeg vil føle meg veldig uglesett og er redd samarbeidet mellom meg og pappaen vil bli noe konfliktfylt. Anonymous poster hash: d149f...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #6 Skrevet 27. september 2015 De tar ikke lappen fra deg før du har fprtalt om et rusproblem og det har du såvidt jeg ser ikke gjort? Anonymous poster hash: b2cff...392 Ok, da skulle jeg ikke være i fare for det, iallefall Anonymous poster hash: d149f...c4e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #7 Skrevet 27. september 2015 Ok, da skulle jeg ikke være i fare for det, iallefall Anonymous poster hash: d149f...c4e Slapp av. Det er det fastlege eller psykolog som gjør hvis du skulle komme i behandling for et rusproblem og selv da er det ikke en absolutt regel. Jeg vil fraråde deg å utlevere deg til NAV-ansatte (kanskje litt sent å si nå). Bruk lege/psykolog til slikt, du vet aldri hva slags menneske du får som saksbehandler på et sosialkontor. Anonymous poster hash: b2cff...392 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #8 Skrevet 27. september 2015 Litt sent å fraråde meg til å være åpen nå, ja.. De har smilt fint, spilt på lag og når en snur ryggen til så viser det seg at de kun skal ta meg. Jeg skulle virkelig hatt hjelp til å komme meg ut av dette her! Anonymous poster hash: d149f...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 Takker mye for svar. Jeg tror også barnevernet har mye å tilby, om en skulle trenge hjelp til noe ang barn, men ser ikke i mitt tilfelle hva dette skulle være. Jeg har mitt barn 50% og har et godt samarbeid med barnefar. Han betaler også barnehageplassen, mens jeg til gjengjeld stiller opp når han er på reisejobb. Jeg er ikke redd for en prat med barnevernet eller evt at de skal komme på hjemmebesøk, men grøsser med tanken på at de skal kontakte barnehagen, legen, pappaen osv. Jeg tror ikke noen av de vil si noe negativt, men jeg kjenner det vil bli veldig ydmykende og sannsynligvis veldig ubehagelig å både levere/hente i bhg og også å ha kontakt med pappaen etterpå. Jeg tror jeg vil føle meg veldig uglesett og er redd samarbeidet mellom meg og pappaen vil bli noe konfliktfylt. Anonymous poster hash: d149f...c4e Men nå handler det ikke om deg, men om barnet ditt. Derfor det heter barnevern, ikke foreldrevern at du syns det er ydmykende er ditt problem, ikke barnet ditt sitt. Anonymous poster hash: 67fbb...1ba 4
ViljaH Skrevet 28. september 2015 #10 Skrevet 28. september 2015 Ikke bruk NAV-saksbehandler som terapeut for dine sorger! Litt seint, men jeg måtte si det til andre som leser. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #11 Skrevet 28. september 2015 Nå høres jeg sikkert frekk ut men er ikke det. Du skjønner vel at sosialkontoret vil melde til nav når du har økonomiske problemer, går på sosialen og drikker en del når du ikke har barna. De pengene kunne gått til andre ting. Til viktige ting. Det kan tyde på at du ikke har de beste prioriteringene. Anonymous poster hash: fae32...728 10
peppermyntete Skrevet 28. september 2015 #12 Skrevet 28. september 2015 TS: Er du en eller tobarnsmor egentlig? Siden du har to barn i HI og ett hele veien etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #13 Skrevet 28. september 2015 Jeg kan love deg en ting, ts, dette skjer ikke slik du beskriver, her er virkelig noe, hm, en hel del, som ikke stemmer. Saksbehandler diskuterer ikke med deg å melde fra til bv, de får deg heller ikke til å skrive under på fullmakt til fastlegen din. Har dette virkelig skjedd deg, så har du en sak både aviser og advokater vil være interessert i å få fingrene i. Anonymous poster hash: 240a3...bd4 4
Kontormus Skrevet 28. september 2015 #14 Skrevet 28. september 2015 Nå høres jeg sikkert frekk ut men er ikke det. Du skjønner vel at sosialkontoret vil melde til nav når du har økonomiske problemer, går på sosialen og drikker en del når du ikke har barna. De pengene kunne gått til andre ting. Til viktige ting. Det kan tyde på at du ikke har de beste prioriteringene.Anonymous poster hash: fae32...728 Jo. Du både høres frekk ut, og er det. Sosialen er NAV. Og de kan sette betingelser ved et vedtak om økonomisk støtte. 2
Angelheart2 Skrevet 28. september 2015 #15 Skrevet 28. september 2015 Til informasjon så er NAV faktisk lovpålagt å melde til barnevernet dersom de er bekymret for barnet. Om det er slik at du bruker masse penger på alkohol i de periodene barnene (eller barnet?) er hos far så kan bekymringen gå på dårlig dømmekraft når det gjelder det økonomiske. Man går ikke på sosialen for å få penger til å dekke festing. Jeg tror også du vil gjøre lurt i å samarbeide med barnevernet og heller høre hvilke tiltak de kan hjelpe deg med i stedet for å "rømme unna" fordi du er redd for at du skal miste ungene. BV tar ikke unger fra mor uten grunn, det vurderes ALLTID hjelpetiltak i hjemmet først. Det er vanlig at BV kobles inn dersom mor har dårlig økonomi med det er veldig sjelden barna blir tar ut av hjemmet av den grunn. 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #16 Skrevet 28. september 2015 Men nå handler det ikke om deg, men om barnet ditt. Derfor det heter barnevern, ikke foreldrevern at du syns det er ydmykende er ditt problem, ikke barnet ditt sitt.Anonymous poster hash: 67fbb...1ba [/acronym Anonymous poster hash: d149f...c4e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #17 Skrevet 28. september 2015 Jeg kan love deg en ting, ts, dette skjer ikke slik du beskriver, her er virkelig noe, hm, en hel del, som ikke stemmer. Saksbehandler diskuterer ikke med deg å melde fra til bv, de får deg heller ikke til å skrive under på fullmakt til fastlegen din. Har dette virkelig skjedd deg, så har du en sak både aviser og advokater vil være interessert i å få fingrene i.Anonymous poster hash: 240a3...bd4 Jo, dette har skjedd akkurat slik jeg beskrev det. Om jeg ikke forteller saken slik den er, bli jo heller ingen av svarene jeg får relevante. Jeg har mistet troen på saksbehandler og synes det er mye som skurrer. Derfor ønsker jeg en ny saksbehandler eller et nytt vedtak. Jeg tok henne også i direkte løgn da hun på et møte sa hun ikke hadde hørt om en plantemedisin, Ibogain, når jeg spurte. I møtet vi hadde kun ei uke etterpå ble det igjen snakk om og da påstår hun at hun hadde hatt mange klienter som hadde snakket om det - og at det var en medisin som ikke hjalp mot noe som helst. Det var ikke måte på hvor mye hun hadde opplevd på ei uke.... Anonymous poster hash: d149f...c4e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #18 Skrevet 28. september 2015 Du bør snarest kutte ned på pilsinga di når du har barnefri, når økonomien er så skrapa at du må ty til sosialen. Du kan brygge cider og vin selv til en brøkdel av prisen. Det er enklere enn du tror. Anonymous poster hash: 3b65c...52e 3
BlendaSensitive Skrevet 28. september 2015 #19 Skrevet 28. september 2015 Så, dere diskuterer holistisk medisiner mot rusmisbruk, og du lurer på hvorfor NAV vil melde til barnevernet...? Sorry, men du bør takke ja til hjelp av fastlegen, for virker som at ditt problem i fht rusmidler strekker seg litt lengere enn bare en øl eller to når barna ikke er der. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #20 Skrevet 28. september 2015 ”en del pils” har jeg utelukkende hørt fra alkoholikere. Dvs, pils er et navn jeg forbinder med hobbydrankere, andre sier øl.Anonymous poster hash: dc7b3...fc8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå