Gå til innhold

Dele rom + lekerom eller hvert sitt rom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en tre- og en seksåring som deler rom, fungerer fint. Ingen av de våkner av hverandre, men de har alltid sovet sånn, så de er godt vant med det. Lekerommet er i samme etasje som stuen, så foreløpig fungerer dette bra.

Og hvorfor har det noe å si om de legger seg på forskjellige tider? Her gjør vi det uten problemer i hvertfall. Og står opp til forskjellige tider uten at de vekker hverandre.

Hvordan er det når eldste har besøk og de vil være i fred for treåringen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det når eldste har besøk og de vil være i fred for treåringen?

De vil egentlig ikke leke i fred. Det er gutter begge to, vet ikke om det har noe å si. De spiller fotball, leker med biler og tuller med venner, men stort sett lar de lillebror være med. Ellers leker vi voksne med han, eller han leker selv. Har foreløpig ikke hatt noe problem med det heldigvis.

Skrevet

Synes det er en del krisemaksimering her. ;) Det er da bare å prøve, og så gjøre om når barna ønsker det, eller hvis det ikke funker? Heller det enn å begynne å dele opp leker i alle fall.

Våre legger seg til ulike tider og det går fint. Når en av dem er syk går det fint (eldste våkner nesten aldri av skriking). En av dem kan komme inn til oss hvis det trengs. Når eldste har venner på besøk er de på lekerommet, og så er minsten enten sammen med dem eller sammen med oss i stua. De kan også ta soverommet i bruk for lek, men lekene ryddes ut derfra etterpå.

Positive ting med at de deler rom er at den eldste er blitt flink til å ta hensyn, samt at begge sover roligere.

Skrevet

Jeg har liksom aldri skjønt dette med lekerom, evt "alle leker på soverommet". Da jeg vokste opp hadde jeg to store kasser med leker på stua (samt større ting som dukkevogn etc). Da jeg var veldig liten ryddet mamma etter at jeg hadde lagt meg, da jeg ble større måtte jeg være med å rydde før barne-TV selv. Broren min er noen år yngre enn meg, og det var det samme da han vokste opp. Eneste som var kjipt etter at han hadde blitt stor nok til å ha Lego, var at enerne gjerne snek seg unna ryddingen (f.eks. ned i det flossete stueteppet), og var sinnsykt vonde å tråkke på!

Vi har to unger nå, en i førskolealder og en i småskolealder. Og de leker naturligvis på stua. Også når de har venner på besøk. Til tider ser man knapt gulvet for leker, men vi rydder alltid opp før kveldsmat. For øvrig er jeg ikke helt sikker på hvem som er ivrigst på Legoen - 8-åringen, onkelen, faren eller farens barnløse kompis. ;) Jeg tenker at det går fort nok til ungene ikke ønsker å være med oss voksne, og stenger seg inne på rommene sine med kompiser, så vi nyter denne tiden med Lego-enere og diverse perler på de mest utrolige plasser. Vi tilbringer jo også mer tid sammen som familie enn vi ville gjort dersom ungene skulle lekt på lekerom, og vi ser mindre på TV, da det er mye enklere å dra i gang litt spill eller å bare henge seg på ungenes lek når de er rett foran nesa vår. (Og nei, det er ikke greit med utestemme eller hopping og løping inne. Vi bor i terrasseleilighet med naboer både over og under. Så når ungene får fysiske raptuser, kaster vi dem ut med beskjed om å komme inn til middag/kveldsmat. Akkurat som vi selv ble kastet ut av mødrene våre på 80-tallet).

Anonymous poster hash: e0aa2...c72
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har liksom aldri skjønt dette med lekerom, evt "alle leker på soverommet". Da jeg vokste opp hadde jeg to store kasser med leker på stua (samt større ting som dukkevogn etc). Da jeg var veldig liten ryddet mamma etter at jeg hadde lagt meg, da jeg ble større måtte jeg være med å rydde før barne-TV selv. Broren min er noen år yngre enn meg, og det var det samme da han vokste opp. Eneste som var kjipt etter at han hadde blitt stor nok til å ha Lego, var at enerne gjerne snek seg unna ryddingen (f.eks. ned i det flossete stueteppet), og var sinnsykt vonde å tråkke på!

Vi har to unger nå, en i førskolealder og en i småskolealder. Og de leker naturligvis på stua. Også når de har venner på besøk. Til tider ser man knapt gulvet for leker, men vi rydder alltid opp før kveldsmat. For øvrig er jeg ikke helt sikker på hvem som er ivrigst på Legoen - 8-åringen, onkelen, faren eller farens barnløse kompis. ;) Jeg tenker at det går fort nok til ungene ikke ønsker å være med oss voksne, og stenger seg inne på rommene sine med kompiser, så vi nyter denne tiden med Lego-enere og diverse perler på de mest utrolige plasser. Vi tilbringer jo også mer tid sammen som familie enn vi ville gjort dersom ungene skulle lekt på lekerom, og vi ser mindre på TV, da det er mye enklere å dra i gang litt spill eller å bare henge seg på ungenes lek når de er rett foran nesa vår. (Og nei, det er ikke greit med utestemme eller hopping og løping inne. Vi bor i terrasseleilighet med naboer både over og under. Så når ungene får fysiske raptuser, kaster vi dem ut med beskjed om å komme inn til middag/kveldsmat. Akkurat som vi selv ble kastet ut av mødrene våre på 80-tallet).

Anonymous poster hash: e0aa2...c72

Det er ikke enten eller. Min eldste leker mye i stua, men foretrekker ofte å leke alene på lekerommet også. Når hun har besøk vil de ofte være alene, men noen ganger sitter de og perler i stua. Barn har godt av å få lov til å være litt alene også. Det betyr ikke at vi ikke tilbringer mye tid sammen som familie...
Skrevet

Spør de? Går utifra at eldstemann kanskje kan svare for seg?

Men jeg synes de skal få ha hver sitt rom når de blir større. Husk på å spørre de jevnlig om det. Jeg synes barn også har rett på privatliv, hvertfall når de kommer i tenårene. 

Så dere kan jo ha felles rom og lekerom nå, men med mulighet for å gjøre lekerommet om til soverom senere :)

• Liker 1
Skrevet

Vi tenkte først felles soverom og et lekerom. Tenke det kunne være praktisk å samle lekene på et sted, ha et rom som er varmt, og så ha et ryddig soverom som gjerne er litt kjøligere. Men de har så ulike rytme på søvn (1,5 og 5) og den yngste sover ganske lett, samt er mye våken på natta, så da ble det to soverom....og stua full av leker! Jaja!

Anonymous poster hash: 135af...948

Skrevet

Takker så mye for flere innspill! Jeg har spurt eldste ja, som har vært gira på småsøsken på rommet siden yngste ble født :P men hvor mye de forstår av det vet jeg ikke helt. Har lyst til å teste tror jeg. Trenger ikke noe mer møbler eller noe i første omgang, så er ikke det helt store prosjektet. Men er veldig enig i at de (i alle fall eldste i første omgang) trenger privatliv etterhvert. Rommet er jo der, de kommer jo ikke til å ha tonnevis av leker i årevis ;) hvis det funker vurderer vi køyseng på soverommet for å maksimere den øvrige plassen, og da kan sengen på eldste sitt rom per i dag flyttes inn på lekerommet, den kan slås ut med gjesteseng i tilfelle overnattingsbesøk, og ellers brukes som "sofa" der inne.

Anonymous poster hash: 76686...07e

Skrevet

Lykke til i alle fall! Vi vurderer også køyeseng etter hvert, så hadde vært gøy om du oppdaterte hvordan det går med dine.

Vet om en familie med tre søsken der alle delte rom. De hadde tilbud om å få eget, men ønsket å dele. De sov gjerne i samme seng også, skikkelig sammensveisa søskengjeng. Eldste ba om eget rom da hun ble 11-12.

Skrevet

Takker så mye for flere innspill! Jeg har spurt eldste ja, som har vært gira på småsøsken på rommet siden yngste ble født :P men hvor mye de forstår av det vet jeg ikke helt. Har lyst til å teste tror jeg. Trenger ikke noe mer møbler eller noe i første omgang, så er ikke det helt store prosjektet. Men er veldig enig i at de (i alle fall eldste i første omgang) trenger privatliv etterhvert. Rommet er jo der, de kommer jo ikke til å ha tonnevis av leker i årevis ;) hvis det funker vurderer vi køyseng på soverommet for å maksimere den øvrige plassen, og da kan sengen på eldste sitt rom per i dag flyttes inn på lekerommet, den kan slås ut med gjesteseng i tilfelle overnattingsbesøk, og ellers brukes som "sofa" der inne.

Begge mine gutter ønsker å dele rom, han har blitt spurt av og til, men jeg tror han syns det er koselig :) Minstemann syns i hvertfall det. Det hender de skravler litt på kvelden hvis de legger seg likt, men stort sett leser eldstemann mens yngstemann allerede har sovnet før eldste legger seg. 

Jeg syns også det er praktisk da vi sover med vinduet åpent, så da ville rommene deres vært kalde tror jeg, og da er det fint med lekerom som vi ikke åpner vinduene på. 

Og til de som mener barn har krav på privatliv; er det noe barn trenger fra de er små? Jeg delte rom til jeg var femten, så flyttet broren min ut og det ble ledig rom, og jeg har ikke lidd av den grunn. 

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ts her, tenkte å oppdatere litt. Vi har laget felles soverom og lekerom nå, og inntil videre går det kjempefint. Har ikke begynt med køyeseng enda, siden yngste fortsatt ligger i sprinkelseng, men det tar vi etterhvert om det fortsatt funker. Yngste sover roligere om natten med selskap, og eldste sover tungt nok til å ikke forstyrres hvis det er noe. Yngste våkner hvis eldste mot formodning roper eller noe, men det skjer sjelden. Lekerom er jo største bonus - ungene (og vi!) elsker det, kjempekoselig rom der "alt er lov" og det er ungenes sone. Inntil videre kjempesuksess!

• Liker 2
Skrevet

Så kjekt å høre:) Vi håper på å kunne bruke samme løsning når lillebror skal flytte ut fra soverommet vårt. Lekerommet er i en annen etasje, og vi vil helst at alle sover på samme plan noen år til.

Skrevet (endret)

Vi har samme aldersforskjell, men de er ett år yngre. Vi har valgt felles soverom for ungene og lekerom i tillegg. Alle er fornøyde med den løsninga! :) Ungene sover veldig godt og det er praktisk at alt rotet og alle distraksjonene er et annet sted.

Enig.

I tillegg så kan man rudde, ordne lekerommet etter kl. 19.00 om kvelden :)

EDIT. For de som RUDDER... ;)

Endret av Rotemor
Skrevet

Ts her, tenkte å oppdatere litt. Vi har laget felles soverom og lekerom nå, og inntil videre går det kjempefint. Har ikke begynt med køyeseng enda, siden yngste fortsatt ligger i sprinkelseng, men det tar vi etterhvert om det fortsatt funker. Yngste sover roligere om natten med selskap, og eldste sover tungt nok til å ikke forstyrres hvis det er noe. Yngste våkner hvis eldste mot formodning roper eller noe, men det skjer sjelden. Lekerom er jo største bonus - ungene (og vi!) elsker det, kjempekoselig rom der "alt er lov" og det er ungenes sone. Inntil videre kjempesuksess!

Bra :)

Jeg tror den nærheten de får er betryggende også. Det er beroligende å sove til andres pust :)

Skrevet (endret)

Enig.

I tillegg så kan man rudde, ordne lekerommet etter kl. 19.00 om kvelden :)

EDIT. For de som RUDDER... ;)

Eller RYDDER? :)

Endret av Millimani
  • Liker 1
Skrevet

Eller RYDDER? :)

Noen rydder, andre rudder :fnise:

Skrevet (endret)

Vi har ti barn av samme kjønn, og to disponible rom for disse. Ville dere laget et felles soverom og et felles lekerom, eller laget hvert sitt soverom med leker på begge rom? De er 5 og 2 år.

Korrektur: TO barn. Herregud :P

Vel...jeg kjenner noen som hadde det sånn at de hadde ett soverom og ett lekerom, og det var to års aldersforskjell på barna. Selv om jeg bare var 4 år den gangen jeg ble kjent med dem, så syntes jeg det var merkelig. En ting er om de hadde vært tvillinger, men nei...det var ikke de to, og ikke dine heller. Disse to fikk hvert sitt rom etter hvert, men det var vel først når eldste begynte på skolen.

La dem få hvert sitt rom nå! Det er uansett det som er mest vanlig :) Hvordan er det nå? Har de hvert sitt rom, eller har ikke toåringen fått eget rom enda? Er den eldste vant med å ha eget rom er det mest riktig at hn får lov å fortsette med det :)

Edit:

Ja det er jo flott om det fungerer for dere! Noen sover bedre sammen med andre, mens andre sover best alene. Noen våkner av at man tar i dørhåndtaket, mens andre fortsatt sover selv om mamma eller pappa sitter på sengekanten og skjærer bort fot-vorter

Endret av Millimani
Skrevet

vi har trre barn, de har hvert sitt soverom og en stue de har som lekerom. Da er vår daglig stue 90% av tiden fri for rot.

Anonymous poster hash: ef87d...743
Skrevet

Vi har også lekerom vedsiden av stuen. Der har de alle lekene, tv og sovesofa. De får ta inn lekene de vil på stuen om de vil. Så rydder vi alt til kvelden.

Mine er 1,5 og 5 år. Eldste liker best å leke på lekerommet når hun har besøk, og det hender lillebror av og til får være med.

Sjeldent hun vil leke på rommet i underetasjen.

Nå venter vi nr3 til våren, er da usikker på om denne skal få eget rom eller dele med lillebror. Skal denne få eget som må lekerommet vike og vi eller storesøster må flytte opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...