Gå til innhold

Marrakech

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal til Marrakech med en vennegjeng om noen måneder. Noen tips til ting å gjøre samt kulturelle koder? Vi er en blandet gruppe som reiser (jenter/gutter), men lurer litt på hvordan det er for jenter å gå litt omkring alene? Har inntrykk av at Marrakech er relativt turistvennlig og moderne, men hvordan er det med alkohol og kleskoder f eks?

Tar i mot alt av erfaringer og tips!

:)

Anonymous poster hash: 50391...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kle dere anstendig, er mitt råd

Anonymous poster hash: a8aa5...c44
Skrevet

TS her

Takk for råd! Har du vært der selv?

Anonymous poster hash: 50391...d97

Skrevet

Jeg har vært mye i Marrakech, siden stefaren min er derfra. Men begynner å bli noen år siden nå. Vet ikke om ting har endra seg mye på de årene jeg ikke har vært der, men gir noen generelle råd. Jeg har ikke vært så mye i den moderne delen av Marrakech.

- Skal dere dit om sommeren eller vinteren? Det blir veldig varmt om sommeren
- Kle dere anstendig. Det er utrolig slitsomt å gå rundt med bare skuldre osv, siden så mange tar kontakt, spør om de kan gifte seg med dere osv
- Kan noen av dere fransk? Veldig få i marokko snakker engelsk, men alle snakker fransk
- Hvor i Marrakech skal dere bo?
- Dere burde dra til jemaa el fna på kvelden. Veldig spennende!
- De som jobber steder og selger ting overpriser alltid til turister, så det kan lønne seg å prute.
- Hvis dere tar bilder av folk som danser e.l på gata, så kan de bli ganske sure hvis dere gjør det uten å gi dem penger.

Kommer sikkert tilake med flere råd. Bare spør hvis du lurer på noe mer.

Anonymous poster hash: 118e2...3bb
Skrevet

Var i Marrakech i november. Det var litt kjølig, så kleskode var ikke noe problem for oss. Men anstendig påkledning er nok greit.

Alkohol på restaurant var ca norske priser. Øl på riaden der vi bodde var mye billigere.

Støtter forslaget om å dra til Djema el Fna om kvelden! Vi var også i Jardin Majorelle og på Palais de la Bahia. Likte begge godt, spesielt Jardin Majorelle. Vi vandret en del rundt, og tok også en sight-seeing buss. Jeg ville ikke gått rundt aleine. 

Vi bodde på en riad rett innenfor bymuren. Veldig fin med vertinne som snakket ok engelsk. Lett å finne fram til, også et pluss. Ikke så lett å finne fram inne i souken. 

God tur! :)

Anonymous poster hash: 87f27...096
Gjest Gjest_lakrispia
Skrevet (endret)

Jeg var der i mars og vi var heldig med været! rundt 27 grader hele tiden. Jeg var der med en annen kvinne og en mann og vi gikk som regel sammen. Men jeg følte det ikke som noe problem de gangene jeg gikk rundt alene. I starten var jeg veldig obs på å dekke meg til med langt skjørt og t-skjorte, men etterhvert  gikk jeg faktisk rundt i sjorts og singlet og det var ikke et problem. Når det er sagt trenger man ikke overdrive det ved å kle seg sexy heller. Anbefaler takterrassen Nomaden, da får du panoramautsikt over hele byen og god mat. Det jødiske kvartalet var spennende, med mye rimeligere priser på krydder osv. Anbefaler egentlig ikke den nye bydelen Gueliz, da det ikke var spesielt pent der og ganske kjedelig, men de har Starbucks der hvis dere er fan av det. Betal maks 30 Dirham fra Medina til Gueliz, flere taxisjåfører vil ha dere til å betale 100 Dirham, men det er viktig å prute. Dere bør også titte litt i soukene, der kan der finner dere alt mulig av klær, sko, tepper og forskjellige dupeditter. Selgerene kan være noe pågående, men bare lær dere å si "jeg er ikke interessert" på arabisk, så smiler de som regel. Forresten så har mange der nede god humoristisk sans! Spøker de med dere så vær høflig og smil og le og nikk, selv om det er selgere som spøker- ikke vær overlegne. 

Endret av lakrispia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...