Gå til innhold

Ferdigmalte lister- sparkler dere spikerslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en pågående diskusjon her hjemme. Vi har hatt snekkere hjemme og har byttet ut alle taklister og alle lister rundt vinduene. Jeg synes det er stygt med alle spikerhull og ønsker å sparkle igjen hulla og male over. Min samboer blir oppgitt og sier jeg er en kontrollfreak og at det er en grunn til at de er ferdigmalte... Hva gjør dere- sparkler dere?

Anonymous poster hash: 783e4...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi er akkurat ferdig med å bygge og har sparklet/brukt akrylmasse over og malt et kjapt strøk. Kun i den bredeste profilen, slik at vi ikke måtte begynne å maskere også.

Anonymous poster hash: ee92a...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bittelitt akryl :)

Anonymous poster hash: 8cf68...4d4

Aha.. Takk det var lurt😊

Anonymous poster hash: 783e4...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke spikerhull på listverk! Det blir så utrolig mye finere når de ikke synes. Dette har vi gjort: litt tec7 i hvert hull. Gni det inn med fingeren. Puss over med sånne wipes som du får kjøpt på byggevarehandelen (de med gult lokk er best, husker ikke hva de heter). Det siste er viktig: Hvis du ikke tørker bort det overflødige, vil dette gulne og fungere som støvsamler.

Det beste er så klart å sparkle og male, men dette er en veldig god og lettvint løsning! Hullene er der, men de er hvite og synes nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke spikerhull på listverk! Det blir så utrolig mye finere når de ikke synes. Dette har vi gjort: litt tec7 i hvert hull. Gni det inn med fingeren. Puss over med sånne wipes som du får kjøpt på byggevarehandelen (de med gult lokk er best, husker ikke hva de heter). Det siste er viktig: Hvis du ikke tørker bort det overflødige, vil dette gulne og fungere som støvsamler.

Det beste er så klart å sparkle og male, men dette er en veldig god og lettvint løsning! Hullene er der, men de er hvite og synes nesten ikke.

Tenker du at det er bedre med sparkel og maling, blir da resultatet like godt? Har både sparkel og maling for hånden så hvis resultatet blir omtrent det samme så tar jeg gjerne tiden😊 søndag og goood tid! Det jeg er litt redd for er om sparkel "krymper" når det tørker så blir det ikke noe pent om et par mnd..

Anonymous poster hash: 783e4...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi det motsatt. Jeg bryr meg ikke om spikerhull, mannen får spunk av det. Han får bestemme, det er viktigere for ham hvordan det ser ut, og det er han som gjør arbeidet. Tror han sparkler og maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes akrylmasse som er fargekoordinert til ferdigmalte lister, nettopp for å spare jobb med sparkling, pussing og maling. :) Vi har planer om å bruke det her, men har bare ikke kommet så langt enda. 



Anonymous poster hash: 8924e...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at det er bedre med sparkel og maling, blir da resultatet like godt? Har både sparkel og maling for hånden så hvis resultatet blir omtrent det samme så tar jeg gjerne tiden søndag og goood tid! Det jeg er litt redd for er om sparkel "krymper" når det tørker så blir det ikke noe pent om et par mnd..Anonymous poster hash: 783e4...eb0

Hvis du sparkler og maler over, så blir de helt borte. Men du må ha flere lag, og det må tørke og pusses mellom hver runde. Og ja, det krymper mens det herder, men det vil ikke krympe etterpå. Hvis du bruker akryl eller tec7, så ser du fremdeles hullet på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sparkler og maler over, så blir de helt borte. Men du må ha flere lag, og det må tørke og pusses mellom hver runde. Og ja, det krymper mens det herder, men det vil ikke krympe etterpå. Hvis du bruker akryl eller tec7, så ser du fremdeles hullet på nært hold.

Takker- da har jeg begynt😊godt det er høst!

Anonymous poster hash: 783e4...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi sparklet alle spikerhull flere ganger, pusset og malte ett strøk over hele. Vi hadde noen nye og noen gamle lister og karmer, så det ble penest å male et helt siste strøk på alt.

Anonymous poster hash: 4a6c2...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hvit sparkel fungerer bedre enn akryl. Akryl har en tendens til å bli klissete og stygt og foretrekker derfor sparkel. Sparkelet som legger seg utenfor spikerhullet vasker jeg bort en en våt klut (etter at det har tørket) Perfekt resultat hver gang. Trenger ikke pusse og male.

Endret av FrøkenBlå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Jeg kjøpte en stift som var laget til nettopp spikerhull i min forrige bolig. Enkelt og resultatet blir bra nok for meg ihvertfall. Hadde ikke giddet sparkle og male helt nye lister. 

Endret av SykkelJenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...