Gå til innhold

Slektsgranskning


Polly Ester

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kommer meg videre?

Jeg har funnet min mormor og hennes foreldre, men så stopper det opp...

Har søkt på familysearch.org og digitalarkivet. Det er de to stedene jeg vet om...

Er ganske fersk, og bare lurer på hvordan jeg kommer meg videre... det må jo være mer enn mine oldeforeldre som er skrevet opp et sted...

Hvis jeg ikke finner noe på nett, kan jeg da dra ned til biblioteket her i byen og bestille bygdebøker og ta kopi, selv om forfedrene mine ikke er fra stedet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Biblioteka kan låne bøker av kvarandre - "fjernlån". Bygdbøker er gode å ha som utgangspunkt. Der vil du ofte kunne finne mykje på ein enkel måte. Leiting i diverse andre arkiv krev meir, og arbeidet går seinare.

Er det andre i slekta som driv med dette? Kanskje du kan "overta" mykje ferdigsamla materiale. Snakk med eldre slektningar. Noter historier du høyrer. Etterkvart kjem interessa for anna enn det å sjå kor langt bakover i tid du kan koma.

Noter også det som skjer i dag (fødslar, dødsfall, ekteskap etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis slekta di kommer fra en bygd hvor det er skrevet gode bygdebøker er det en veldig god hjelp. Da kan du raskt og enkelt finne slekt,ofte langt tilbake i tid.

Hvis det ikke er skrevet bygdebøker, og ikke kirkebøkene ligger på digitalarkivet eller du finner noe på andre søkemotorer på nettet, kan det å lese gamle kirkebøker være et alternativ.

Statsarkivene oppbevarer gamle kirkebøker. Statsarkiv finnes i store byer, og de oppbevarer kirkebøkene for distriktet.

Kirkebøker kan være vanskelige å finne fram i og å lese. Det krever tålmodighet.

Statsarkiv er åpne for publikum og det er fritt fram å lese i bøkene.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet. Har fått en oppgave i nyere historie. Fikk i tips å bruke slekt.no , men det er jo helt håpløst for meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...