Gå til innhold

Utvikle og designe møbler og interiør

Lexica

Anbefalte innlegg

Det er kun 3 års VGS som skal til for å bli faglært møbelsnekker?

Ja, men nå snakker jeg om designer. Du er ikke designer etter 3 år VGS. Å kunne bli det må du ta en bachelorgrad eller master etter VGS, som da gjør at du må ta påbygg først.

Men å ha yrkesfaglig bakgrunn for SÅ å ta en teoretisk utdannelse har aldri vært noe annet enn positivt! :)

Anonymous poster hash: 28b32...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men nå snakker jeg om designer. Du er ikke designer etter 3 år VGS. Å kunne bli det må du ta en bachelorgrad eller master etter VGS, som da gjør at du må ta påbygg først.

Men å ha yrkesfaglig bakgrunn for SÅ å ta en teoretisk utdannelse har aldri vært noe annet enn positivt! :)

Anonymous poster hash: 28b32...c58

Jeg skjønte hva du mente, bare overasket over at det er "kun" 3 års ( eller 2 års studie og 2 år praksis) for å bli møbelsnekker , til min store fornøyelse :D Jeg gjør litt som du sier "drite i oddsen for jobb", om det er så dårlig marked for det så er det uansett større sjans for å få en midlertidig jobb som ikke består av å selge pølser når man har en utdanning i ryggen. Jeg vet det er mange høyutdannede som har måttet ta det de får, men det blir lettere å skaffe drømme jobben når det skulle dukke opp en mulighet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte hva du mente, bare overasket over at det er "kun" 3 års ( eller 2 års studie og 2 år praksis) for å bli møbelsnekker , til min store fornøyelse :D Jeg gjør litt som du sier "drite i oddsen for jobb", om det er så dårlig marked for det så er det uansett større sjans for å få en midlertidig jobb som ikke består av å selge pølser når man har en utdanning i ryggen. Jeg vet det er mange høyutdannede som har måttet ta det de får, men det blir lettere å skaffe drømme jobben når det skulle dukke opp en mulighet :D

Vel, det er nok en sannhet med modifikasjoner. Jobbmarkedet strammer seg kraftig inn nå, pga at krona blir svakere og svakere og Norges økonomi går nedover, uten særlig tegn til bedring. Du bør følge litt med i media ang. dette nå som du er på vei til å velge utdanning. 

Dette er ikke tiden til å følge drømmer blindt og ta sjansen på at det ordner seg til slutt. Nå må man tenke smart og fornuftig for å ha en sjanse til å komme innpå jobbmarkedet.

Det er trist å se at så mange ikke tar dette innover seg og heller tar studier som omtrent garantert ikke gir jobb nå i dagens situasjon.

Når økonomien i Norge står så dårlig til og bare blir verre, så blir det kutt i veldferdsstaten (som vi allerede har sett tendenser til). Det er ikke gitt at NAV har mye hjelp å tilby arbeidsløse framover. 

Det er ikke lettere å få "drittjobber" uten utdanning (selge pølser o.l.) når man har en høyere utdannelse/fagbrev. Da vet arbeidsgiver at du kommer til å lete aktivt etter jobber som du er utdannet til og slutter med en gang du kan. De vil selvfølgelig heller ha ansatte som skal jobbe lenge, siden ansettelsesprossess/opplæringstid er dyrt og tidkrevende. 

Utdanning og fagbrev lukker derfor en del dører for deg. 

Jeg høres veldig slem ut nå, men jeg blir bare så trist når folk tar valg som gir en meget usikker framtid (spesielt i dagens situasjon). Tenk smart nå, og heller følg drømmer senere når du har fått bedre personlig økonomi og Norges økonomi og arbeidsmarked kanskje er bedre. 

Møbelsnekker/vanlig snekker kan høres fornuftig ut, selvom jeg kjenner et par møbelsnekkere som står uten jobb. Designer er ikke noe jeg ville satset på nå i det hele tatt. Tenk smart! 

Anonymous poster hash: 96108...403

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kunsthøyskolen noe med møbler? Det er nok mer eksperimentelt da, men likevel? :)

Og hva med arkitektskolen i Bergen? De lager jo sånn tre-saker, det er bittelitt up the same lane, kanskje?

Bare tenker på alternativ om du virkelig ikke vil flytte fra Hordaland. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...