Gå til innhold

Utvikle og designe møbler og interiør


Lexica

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år slitt med å finne ut hva jeg ønsker å bli, hva jeg  vil jobbe med resten av livet. Har nylig funnet ut at jeg har ADD, som kan være hovedgrunnen til at jeg ikke har klart å fullføre VGS. Jeg sitter med en tanke, at interiør er min store lidenskap og er det eneste jeg tror jeg hadde trives med i det lange løp. Da tenker jeg - skape og designe interiør, ikke innrede rom osv. En dag skape en egen kolleksjon som Riviera Maison eller Lene Bjerre. Alt fra møbler til interiør/pyntegjenstander. Jeg vil si jeg er veldig kreativ og har i alle år hørt jeg er født med blyanten i hånden. Jeg liker altså kreative ting, jobbe med hendene, male osv. Så jeg tror dette hadde passet meg midt i blinken. Jeg er nylig begynt på utredning for ADD, og håper selvsagt at konsentrasjonen osv skal  bli bedre etterhvert, og har da et ønske om å prøve meg på skolebenken igjen å få meg en utdanning innenfor dette. Men jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Og hvilket yrke er det som designer, tegner og skaper interiør? Har sett på "møbelsnekker" og "møbeldesigner", men disse to er visst forskjellige, og jeg er redd for å velge feil. Et yrke krever generell studiekompetanse for å starte, det andre er anbefalt å gå design og håndtverk. Men er det noen som vet hvilket "yrke" jeg sikter til? Og vet noen mer spesifikt hva så må til? Generell studiekompetanse eller rett på "design og håndtverk" vg1. Noe kan man ta på nett, mens noe krever 3 år på skolebenken. Jeg har prøvd å google, men vet ikke om jeg er på riktig spor engang. Håper det er noen der ute med bedre viten om dette, gjerne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sikter til det som jeg er, og er utdannet som. En produktdesigner/industriell designer. Utdannelsen kan du ta ved AHO eller HIOA, eller (som er veldig gunstig) ta med ingeniørfag ved NTNU, HBV eller HIØ.
Du er litt mer sikker i jobbmarkedet (og litt mer attraktiv) om du har en ingeniør bakgrunn. Men, viktigst av alt er kunnskapene du sitter på og porteføljen din. Det er vanlig å velge retning; interaksjonsdesign eller produktdesign på alle studiene. Ønsker du jobbe med møbler må du gå innen produktdesign. 

Må advare deg at dette er 1/1000 som virkelig får jobbe som denne typen designer. De fleste, meg inkludert, ender i jobber som er liiitt utenfor feltet. Kan hende du må starte opp eget firma for å få deg jobb.



Anonymous poster hash: 28b32...c58
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til en viktig faktor: 

Begynnerlønn som designer i Oslo i designbyrå - 300 000 kr.
Begynnerlønn som designingeniør i Oslo - 450 000 kr.



Anonymous poster hash: 28b32...c58
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen hjertelig takk! Her fikk jeg jo svar på alt jeg lurte på steg for steg. Da ble det plutselig lettere å undersøke. Kan jeg spør hvor langt "utenfor" fagfeltet ditt du har havnet? Uansett, med en slik bakgrunn så blir det nok lettere å få en jobb innenfor interiør frem til man kanskje er heldig å blir denne type designer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Industriell design på NTNU har samme inntakskrav som de fleste andre siv.ing-linjer;

Generell studiekompetanse, Matematikk R1 + R2, Fysikk 1 og karakteren 4 eller bedre fra vgs (Matematikk R2 eller tilsvarende). Opptaksgrensene i 2014 var 58,4 (ordinær) og 54,1 (primær).

 

Kjenner folk som er utdannet interiørdesigner, som jobber f.eks i butikk, hvor de hjelper folk med å innrede f.eks kjøkken/bad eller velge ut interiør til forskjellige rom. Nå var det jo ikke det du ville, men kanskje det kan være et alternativ som kan føre til designer? NKH har utdanning i interiør, hvor de bare krever generell studiekompetanse. Dette koster jo en del mer, men kan kanskje være aktuelt hvis du ikke har lyst til å gå siv.ing, som er et ganske krevende studie. De andre som ble nevnt har jeg ingen kjennskap til, men kanskje noen andre har :) 

 



Anonymous poster hash: da1bb...171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å knuse drømmene dine må jeg bare understreke at det er nesten helt umulig å jobbe med det du ønsker. Norsk design er ikke like populært som eksempelsvis dansk. Produktdesign er mer utbredt der, og en døende næring her i Norge.

Jobber innen olja, som designingeniør. Tegner løsninger for offshore. Har jobbet i designbyrå og jobbet da mest med emballasje for produkter i dagligvare. Bestemte for eksempel hvordan nye saftflasker skulle se ut.

Å starte eget merke er ikke akkurat lett. Da må du starte eget firma, eget nettverk, og enten spytte inn store mengder penger selv eller skaffe deg investorer. Dette er ikke en næring som er vanlig i Norge..

Anonymous poster hash: 28b32...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker litt så ser jeg at det er enten utenlands eller oslo man kan studere dette. Jeg bor i Hordaland, og å flytte til Oslo blir nok uaktuelt for meg. Men da vurderte jeg møbelsnekker, men det er vel bare Oslo det også? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått møbelsnekker for det; det er et mye mer "hands on" fag, møbeldesign/industridesign er å bestemme hvordan et prdukt skal se ut, møbelsnekker er å både bestemme hvordan det skal se ut og lage det, for å sette det veldig på spissen. Designer er en veldig kontorjobb, med lit variasjon i arbeidsdagen, for deg med ADD vil jeg tro det kan bli en utfordring. Som møbelsnekker er det mye mer variasjon. Møbelsnekker er en VGS-utdannelse hvor du tar fagbrev. Her ser du oversikt over hvilke skoler som tilbyr den linja: http://studievalg.no/yrker/teknologi-ingeniorfag-og-arkitektur/mobelsnekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker litt så ser jeg at det er enten utenlands eller oslo man kan studere dette. Jeg bor i Hordaland, og å flytte til Oslo blir nok uaktuelt for meg. Men da vurderte jeg møbelsnekker, men det er vel bare Oslo det også? :/

HBV er i et sted i vestfold, HIØ er i Fredrikstad og NTNU er i Trondheim. Du må nok flytte på deg uansett. Vet ikke om noen av disse som tilbys i Hordaland.

Anonymous poster hash: 28b32...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått møbelsnekker for det; det er et mye mer "hands on" fag, møbeldesign/industridesign er å bestemme hvordan et prdukt skal se ut, møbelsnekker er å både bestemme hvordan det skal se ut og lage det, for å sette det veldig på spissen. Designer er en veldig kontorjobb, med lit variasjon i arbeidsdagen, for deg med ADD vil jeg tro det kan bli en utfordring. Som møbelsnekker er det mye mer variasjon. Møbelsnekker er en VGS-utdannelse hvor du tar fagbrev. Her ser du oversikt over hvilke skoler som tilbyr den linja: http://studievalg.no/yrker/teknologi-ingeniorfag-og-arkitektur/mobelsnekker

Jeg tror du har et godt poeng. Jeg tror jeg ville passet bedre med håndtverk enn kontorarbeid. Men har hørt at møbelsnekker er et døende yrke. Vil det være til fordel eller ulempe? Da tenker jeg, jo færre jo bedre, samtidig - vil jeg stå uten jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å utdanne deg til vanlig snekker/tømrer først og så spesialisere deg på møbelsnekring/design senere? Da er du sikret jobb med relativt god lønn (Håndverkere tjener gjerne 500 - 600.000 med litt overtid) og har valgmuligheter når det gjelder hva du vil jobbe med.

Dyktige interiørsnekkere (Eller hva jeg skal kalle det...) er det etterspørsel etter når folk skal pusse opp etc. Jeg har i hvert fall savnet en som ikke bare kan stifte plater men også komme med forslag til løsninger og gjøre pent arbeid. Jeg ser dessuten for meg at å virkelig kunne jobbe med tre er det som kanskje gir deg best muligheter for å sette egne ideer ut i livet og starte i det små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har et godt poeng. Jeg tror jeg ville passet bedre med håndtverk enn kontorarbeid. Men har hørt at møbelsnekker er et døende yrke. Vil det være til fordel eller ulempe? Da tenker jeg, jo færre jo bedre, samtidig - vil jeg stå uten jobb?

 

Ta kontakt med han her fyren som driver dette: www.tjerand.com/

 

Han er hyggelig og tar seg alltid tid til en prat. Så kan du sikkert få noen råd fra en som driver i bransjen.

Anonymous poster hash: 1f517...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har et godt poeng. Jeg tror jeg ville passet bedre med håndtverk enn kontorarbeid. Men har hørt at møbelsnekker er et døende yrke. Vil det være til fordel eller ulempe? Da tenker jeg, jo færre jo bedre, samtidig - vil jeg stå uten jobb?

 

Er møbelsnekker et døende yrke? Er ikke folk veldig interessert i å få spesiallagde hyller og tv-bord og smarte løsninger i små leiligheten f.eks?

Anonymous poster hash: 9ebc3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig som designer i jobbmarkedet også. Ville heller tatt et snekkerfag og stått bedre til med det, enn å skaffe studielån og bachelorgrad i design uten jobb. Og jeg vet hva jeg snakker om, siden jeg faktisk er designer. Nå jobber jeg litt utenfor feltet, har også en ingeniørgrad for å få jobb, men flere av mine klassevenniner jobber i klesbutikker fordi markedet er så tørt.

Hvis du virkelig vil dette driter du i oddsene for jobb, men hvis du vil være sikret jobb driter du i å bli designer.

Anonymous poster hash: 28b32...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo har en veldig god idé, med å ta vanlig snekker først. Da står du alltid med muligheten til jobb!

 

 

Men jeg ville tatt kontakt med folk som jobber som møbelsnekkere nå og hørt med om hva de tenker om fremtiden til yrket, de vet gjerne best :)

 

Personlig tror jeg ikke det er et døende yrke; tvert imot blir det bare større og større fokus på spesialbygde løsninger som passer perfekt og utnytter plassen maksimalt. Selv går jeg og gleder meg til den dagen jeg har råd til å få bygget inn bokhyller her i leiligheten, for å få faktisk få plass må vi ha spesialbygde hyller, pr idag ligger 3/4 av bøkene våre pakket ned i boken.

 

Du har jo et halvt år på deg før det er på tide og søke, og med ADD har du vel også muligheten til å søke særskilt grunnlag på VGS hvertfall. Så ta den tida du trenger, ta kontakt med folk innenfor de forskjellige områdene av faget, hør hvordan arbeidsdagen deres er, hvordan studietida var, hvordan fremtiden ser ut osv. Det kan nok gjøre det lettere å velge riktig! :) Uansett synes jeg det er kjempeflott at du tør å tenke utenfor boksen og følge drømmen din, og ikke la ADD stoppe deg. Stå på!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanskelig som designer i jobbmarkedet også. Ville heller tatt et snekkerfag og stått bedre til med det, enn å skaffe studielån og bachelorgrad i design uten jobb. Og jeg vet hva jeg snakker om, siden jeg faktisk er designer. Nå jobber jeg litt utenfor feltet, har også en ingeniørgrad for å få jobb, men flere av mine klassevenniner jobber i klesbutikker fordi markedet er så tørt.

Hvis du virkelig vil dette driter du i oddsene for jobb, men hvis du vil være sikret jobb driter du i å bli designer.

Anonymous poster hash: 28b32...c58

Det er kun 3 års VGS som skal til for å bli faglært møbelsnekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er møbelsnekker et døende yrke? Er ikke folk veldig interessert i å få spesiallagde hyller og tv-bord og smarte løsninger i små leiligheten f.eks?

Anonymous poster hash: 9ebc3...03f

 

Det var noe jeg leste et sted, om det er sant vet jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo har en veldig god idé, med å ta vanlig snekker først. Da står du alltid med muligheten til jobb!

 

 

Men jeg ville tatt kontakt med folk som jobber som møbelsnekkere nå og hørt med om hva de tenker om fremtiden til yrket, de vet gjerne best :)

 

Personlig tror jeg ikke det er et døende yrke; tvert imot blir det bare større og større fokus på spesialbygde løsninger som passer perfekt og utnytter plassen maksimalt. Selv går jeg og gleder meg til den dagen jeg har råd til å få bygget inn bokhyller her i leiligheten, for å få faktisk få plass må vi ha spesialbygde hyller, pr idag ligger 3/4 av bøkene våre pakket ned i boken.

 

Du har jo et halvt år på deg før det er på tide og søke, og med ADD har du vel også muligheten til å søke særskilt grunnlag på VGS hvertfall. Så ta den tida du trenger, ta kontakt med folk innenfor de forskjellige områdene av faget, hør hvordan arbeidsdagen deres er, hvordan studietida var, hvordan fremtiden ser ut osv. Det kan nok gjøre det lettere å velge riktig! :) Uansett synes jeg det er kjempeflott at du tør å tenke utenfor boksen og følge drømmen din, og ikke la ADD stoppe deg. Stå på!  :)

Tusen takk for gode ord og gode tips! :) Min morfar var møbelsnekker, og jeg fikk en liten smakebit på dette som liten, men ikke lang tid nok dessverre. Men jeg liker fysisk arbeid. Jeg har i alle år gått uten å vite hva jeg vil bli, men har blitt tipset om å tenke "hva brenner jeg for?" siden jeg har ADD. Slik at det vil være lettere å "holde ut". Jeg har egentlig aldri brent for noe, men har tenkt meg om et par ganger, å interiør er blitt en stor liedenskap med alderen, og å kunne designe og lage egne møbler (f.eks) må være utrolig morsomt. En jobb hvor du hele tiden har muligheten til å utfordre deg og utvikle deg.  Mye sant i det dere alle sier. Jeg tror jeg burde holde meg lengst mulig unna kontorarbeid, og derfor var det veldig greit å høre i fra dere som har erfaring med dette yrket- å studere i lange tider for å gjerne sitte på kontoret eller havne i et yrke som ikke helt innenfor det man utdannet seg som.  Jeg tar til meg alle tips som er blitt gitt, og skal kontakte en møbelsnekker å forhøre meg litt :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...