Gå til innhold

Innekatt - hvilken rase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et par som har veldig lyst på katt. Vi er akkurat begynt så smått å planlegge litt, så vi har ikke satt oss så veldig inn i hvilken rase vi ønsker oss ennå. Vi lurte derimot på om dere har innspill til hvilke raser som passer seg bedre som innekatt enn andre? Vi har en leilighet på 45 m2, og katten vil ha tilgang til alle rom. Vi har også en liten balkong som han vil kunne være på (med tilsyn såklart). Er dette for lite? Vi vil jo evt sette opp klatre/lekestativ til den slik at den får ut litt av energien sin der, men ønsker ikke å få katt dersom den ikke får den plassen den trenger..?

Hilsen ufaglært katteelsker 🐱

Anonymous poster hash: ab551...518

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere leker mye med den er det ikke for lite. Tror perser egner seg som innekatt? De er jo supersøte!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar Cashbah! :) Den vil nok få mye lek og kos :jepp: Er oppvokst med katt selv, så savner det veldig! Hjemme hadde den derimot alltid mulighet til å gå ut...

Tvist: Ja, det vil nok være en innekatt først og fremst. Planen(drømmen) er å kunne flytte tilbake til "landet" i et hus om et par år. Så da vil den jo evt få mulighet til å gå ut :) Men siden vi ikke har utemuligheter for det nå (annet enn på balkongen), så håper vi å finne en rase som kan egne seg for dette? Tusen takk for tips til balkongnett! Satt å lurte på om det kanskje fantes noe slikt :smilorange: Og det med to katter kan vi ta med i betraktningen! Noe erfaring med dette i forhold til samme kjønn osv?

Skrevet

Viktig med masse lek og kos! Enkelte trives også med å få en tur ute i bånd og sele hver dag. :)

Birma og ragdoll er katteraser som passer godt som innekatter. Venninnen min har en birma, den er superherlig. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener dere at enkelte raser egner seg for å være inne? Jeg har hatt en perser og hun hadde ihvertfall instinktene i behold. Hun var ute det meste av tiden og var en fenomenal musedreper.

Anonymous poster hash: c9ef6...c42
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener dere at enkelte raser egner seg for å være inne? Jeg har hatt en perser og hun hadde ihvertfall instinktene i behold. Hun var ute det meste av tiden og var en fenomenal musedreper.

Anonymous poster hash: c9ef6...c42

Hm, det er vel uvitenhet da? Jeg er oppvokst med katter som har vært av blandingsrase og som alltid har hatt mulighet for å gå ut når de vil. Derfor er det lite jeg egentlig vet om "innekatter" :) Jeg synes det er vanskelig, da jeg ikke har satt meg så veldig inn i forskjellige raser ennå. Det har jo selvfølgelig mye å si på kattens egne personlighet også, men synes å ha lest en plass at noen katteraser er bedre egnet for et liv innendørs? Enlighten me please! :) Bra at du fortalte om perseren din også! Det er nok noe jeg kunne sett på som en typisk innekatt.

TS

Skrevet

Jeg tenker at vanlig gatemix kattunger (om du tar to) kan egne seg fint som innekatter ( å lenge de er oppfostret innendørs).Kjønn er vel stort sett ikke så viktig så lenge de er knyttet til hverandre (en del av dyrebeskyttelsens kattunger er veldig knyttet til hverandre om de har mistet moren for tidlig f. eks).

Jeg ville også tenkt på Perser som en typisk innekatt, men har aldri hatt en, så mulig jeg tar feil. Noen persere har vel også pusteproblemer, på lik linje med hunder med flat nese.

Ragdoll er vel en ganske rolig rase, og er ikke så bevegelige som de fleste blandingskatter, er mitt inntrykk. Litt tunge og klumsete.

Skrevet

Britisk korthår :)

Anonymous poster hash: bd6f6...8a1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at vanlig gatemix kattunger (om du tar to) kan egne seg fint som innekatter ( å lenge de er oppfostret innendørs).Kjønn er vel stort sett ikke så viktig så lenge de er knyttet til hverandre (en del av dyrebeskyttelsens kattunger er veldig knyttet til hverandre om de har mistet moren for tidlig f. eks).

Jeg ville også tenkt på Perser som en typisk innekatt, men har aldri hatt en, så mulig jeg tar feil. Noen persere har vel også pusteproblemer, på lik linje med hunder med flat nese.

Ragdoll er vel en ganske rolig rase, og er ikke så bevegelige som de fleste blandingskatter, er mitt inntrykk. Litt tunge og klumsete.

Ville bare nevne at mange dyrebeskyttelser ikke adopterer bort kattene sine hvis de skal være innekatter.

• Liker 2
Skrevet

Du må også tenke på hva slags personlighet og utseende dere ønsker katten skal ha. For å komme i gang med den tankeprosessen kan dere jo ta denne testen: http://www.animalplanet.com/breedselector/catselector.do

Vær og klar over at innekatter trenger mer stimulering og sosial omgang enn utekatter. Vi har innekatt og et stort arsenal av ulike leker, både jaktleker, tenkeleker, tuneller og så videre. Har vi vært på jobb hele dagen begge to prøver vi å unngå å være borte hele kvelden. Utnytt også veggene for å gi katten mer plass å røre seg på. Sett opp hyller som den kan hoppe opp på.

Anonymous poster hash: 0f112...f7b
  • Liker 2
Skrevet

Ville bare nevne at mange dyrebeskyttelser ikke adopterer bort kattene sine hvis de skal være innekatter.

I utgangspunktet gjør de ikke det. Men i noen tilfeller dukker det opp katter som f.eks. har sykdommer som gjør at de helst bør holdes inne.

Anonymous poster hash: 57897...8eb

Skrevet

Vil anbefale å skaffe 2 stk slik at de har selskap og kan leke med hverandre. Siamesere trives veldig godt sammen med andre katter, helst egen rase, og mistrives som alenekatt. De er veldig oppmerksomhetssyke og ofte bråker de mer enn andre katter. Men de har bedre utgangspunkt til å trvies inne enn en vanlig gatemix.

Men det er viktig med en seriøs oppdretter.

Anonymous poster hash: aa356...5f7

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Db katter.

Perser

Sphynx

Også meiner eg å ha lest at tyrkisk angora er ein fin innekatt.

Skrevet

Innekatten min er en banding av ragdoll og maine coon, den trives kjempegodt inne. Livredd for verden ute (vi har prøvd å ta den med ut flere ganger)  :laugh: Så ragdoll kunne vært passende. Sphynx også, men de kattene er det ikke alle som liker utseendet på.

Skrevet

Noen gjør det, andre ikke. DB der jeg bor adopterer ikke bort katter alene som innekatter,men 2 går fint.

Skrevet

vil bare dele min erfaring. Jeg har hatt innekatt i fosterhjem fra dyrebeskyttelsen. Den hadde alt mulig av leker og 70 kvadrat leilighet å boltre seg på. Lekte masse med den og den hadde ikke vært ute før heller så den var vant til å være inne.. opplevde at den plaget meg hele tiden om jeg får si det. Den ene timen jeg ikke lekte med den så klatret den i gardinene og gjorde masse annet tull for å få oppmerksomheten min enda jeg lekte masse med den. Den mjaua hele natta slik at jeg ikke fikk sove selv om den fikk sove i senga hos meg. Mjauet selv om jeg hadde den på et annet rom også. Den ble jo adoptert bort til slutt av noen som bodde langt ute i skogen så nå er den utekatt da:)

Har nå kjøpt meg en hund en liten blanding av pom og chi og den er så snill. Går ute med den 3 vanlige turer hver dag og 1 lang en. Den orker ikke å gå så langt heller, men prøver å gå så lenge den orker selv om det ikke er mer en 20 min. den er superherlig og ikke masete som en katt. leker jo selvfølgelig med den inne også, slik at den får mental trening. Men hadde faktisk vurdert å kjøpt en liten hund i stedet. Ikke så mye mas syntes jeg. Jeg kjøpte dog en som var 2 år gammel og var forbi valpestadiet. 

Skrevet

vil bare dele min erfaring. Jeg har hatt innekatt i fosterhjem fra dyrebeskyttelsen. Den hadde alt mulig av leker og 70 kvadrat leilighet å boltre seg på. Lekte masse med den og den hadde ikke vært ute før heller så den var vant til å være inne.. opplevde at den plaget meg hele tiden om jeg får si det. Den ene timen jeg ikke lekte med den så klatret den i gardinene og gjorde masse annet tull for å få oppmerksomheten min enda jeg lekte masse med den. Den mjaua hele natta slik at jeg ikke fikk sove selv om den fikk sove i senga hos meg. Mjauet selv om jeg hadde den på et annet rom også. Den ble jo adoptert bort til slutt av noen som bodde langt ute i skogen så nå er den utekatt da:)

Har nå kjøpt meg en hund en liten blanding av pom og chi og den er så snill. Går ute med den 3 vanlige turer hver dag og 1 lang en. Den orker ikke å gå så langt heller, men prøver å gå så lenge den orker selv om det ikke er mer en 20 min. den er superherlig og ikke masete som en katt. leker jo selvfølgelig med den inne også, slik at den får mental trening. Men hadde faktisk vurdert å kjøpt en liten hund i stedet. Ikke så mye mas syntes jeg. Jeg kjøpte dog en som var 2 år gammel og var forbi valpestadiet. 

Stor forskjell på katt og hund da. TS ønsker seg katt.

Innekatter kan også med fordel få mental trening. Vi bruker mye av lekene som er laget til hunder til katten vår. Slike matlabyrinter eller godbitballer er f.eks. genialt.

Det å ha innekatt og forvente at det bare er å hive ut noen leker så er alt bra er veldig naivt. Innekatten må ikke bare stimuleres på jakt, men også sosialt og mentalt. Katter er ofte nysgjerrige, og da må man tilrettelegge for det.

Det er mange fordeler med å ha innekatt, men det krever også en bevisst og moderne katteeier som leser seg opp og er villig til å gjøre en innsats. For meg er det flere fordeler med innekatt enn med utekatt.

Anonymous poster hash: 0f112...f7b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en helt annen erfaring. Vi hadde to innekatter i en liten hybel. De hadde også leker og klorestativ og vi lekte og koste mye med de. De sov hele natten og mjauet svært lite, til tross for at de begge er av en svært pratsom katterase, orientaler. Altså, de plaget oss ikke i det heletatt. 

Vi flyttet til et hus, og nå er de utekatter. De liker seg best inne, og de oppfører seg likt som i hybelen når det kommer til mjauing osv. 

Anonymous poster hash: 01ed4...0c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en helt annen erfaring. Vi hadde to innekatter i en liten hybel. De hadde også leker og klorestativ og vi lekte og koste mye med de. De sov hele natten og mjauet svært lite, til tross for at de begge er av en svært pratsom katterase, orientaler. Altså, de plaget oss ikke i det heletatt. 

Vi flyttet til et hus, og nå er de utekatter. De liker seg best inne, og de oppfører seg likt som i hybelen når det kommer til mjauing osv. 

Anonymous poster hash: 01ed4...0c4

Der har du fordelen med å ha to sammen. Da får de dekket sitt sosiale behov med å være med den andre katten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...