Gå til innhold

Julegaver

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Weeping_Angel
Skrevet (endret)

Mine julegavesparetips:

- Kjøper gaver hele året

- Skriv ned når mottaker nevner noe en trenger eller ønsker seg. Da slipper man å handle vas fordi man ikke aner hva man skal kjøpe.

- Følg med på tilbud og salg. Man kan få mye fint til en billig penge!

- Man må ikke bruke mye penger for å finne en fin gave. Hjemmelagte gaver er kjempe fint det også.

- Kutt ned på hvem man kjøper til. Jeg handler til nermeste familie, thats it.

Til nå i år har jeg kjøpt gaver til svigermor, mine foreldre og noen av mine søsken. Jeg har funnet ting jeg vet de trenger eller bruker på tilbud. Dette er ting jeg ikke hadde tatt meg råd til ellers så det er jeg veldig fornøyd med.

Endret av Weeping_Angel
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan blir det da om mottager ikke liker gaven? Går vel ikke an å bytte noe som ble kjøpt på salg i mai, liksom?

Anonymous poster hash: e89bb...7d9

Bytting er jo uaktuelt :-) Men hos oss så har vi et forhold til at en gave er en gave. Den er gitt for å glede mottaker og om man bommer så blir det liksom litt flaut å si fra om det. Vi gir heller ikke særlig dyre gaver, som klær eller elektronikk. Mer av typen hyggelig oppmerksomhet.

Og det er denne typen gaver jeg kjøper gjennom året.

Om jeg skal kjøpe en bok eller noe som jeg kanskje tror de får flere av fordi de har spesifikt satt det på ønskelisten så er vi jo allerede oppunder jul.

• Liker 1
Skrevet

Gi "fellesgave" istedet for å gi én gave til hvert enkelt familiemedlem. F.eks et spill, eller en film hele familien kan se på sammen.

Skrevet

Vi har ekstremt med gaver å kjøpe. Vet ikke helt hvor vi skal kutte heller, men jeg kjøper gaver gjennom hele året. Har en liste i excel hvor jeg har siste årenes gavekjøp slik at jeg ikke kjøper det samme, også har jeg satt en sum til hver enkelt. Finner jeg noe fint på salg, så fyller jeg ikke opp beløpskvoten på den gaven, men er glad og fornøyd for at jeg sparte noen kroner. De dyreste gavene får ungene, og i år har jeg tenkt å kjøpe noe fornuftig som de hadde måttet få uansett. 2 fluer i en smekk!

Skrevet

Hva gjør dere for å få råd til alle julegavene samtidig som dere betaler faste utgifter? Når man skal kjøpe drøye tretti gaver til slekt og venner på 100-1000kr så går jo ikke det på ei vanlig månedsinntekt her i hvert fall, men kan jo selvsagt spre det utover hele høsten da.

Anonymous poster hash: b599b...94b

Har sluttet å kjøpe (og få) julegaver fra hele slekta. Kjøper til foreldre, søsken og barn (egne og søskens). Nå er jeg og søsken voksne, så i stedet for julegave gjør vi heller noe sammen, alt fra konsert eller teater til weekendtur i utlandet. Ikke bare som julegave dog, men som en koselig senhøsttradisjon. Til barna blir det typisk 1 leke og 1 praktisk ting. Til foreldrene spleiser jeg oftest med søsken for å gi noe ordentlig (ikke nødvendigvis veldig dyrt). Kjøper når jeg finner noe som passer, kan være i mai eller november.

Anonymous poster hash: 242f1...e0a

Skrevet

Jeg handler hele året, og har et slags budskjett så jeg har snøring på hvor mye som går ut.
Kjøper til foreldre, bestemor, kjæreste, svigerforeldre og et par venninner.
Mange er typen "Vet ikke" når jeg spørs om ønsker,
så jeg prøver å heller gi litt personlige gaver med mening bak.
Jeg kjøper ikke bare for å gi noe random, så her tenkes det hele året.

Skrevet

Hos oss trekker vi hvem som kjøper til hvem (oss voksne).

Det blir da meg, broren min, dama hans, mamma, pappa.. 

Trekker jeg feks faren min, kjøper jeg bare til han..

Sparer litt på det fordi om jeg må da ellers kjøpe til niesa mi, tanta mi og bestemora mi..

Anonymous poster hash: 70e01...46d
Skrevet

Trodde aldri jeg skulle få så mye respons på dette. Hvorfor hopper vi ikke av karusellen? Kjøper opplevelser sammen eller noe lignende...

Skrevet

Vi kjøper ikke dyre gaver. Kun til et par stk som har dårlig råd, og da gir vi noe som vi vet de virkelig ønsker seg, men som de ikke har råd til å unne seg. Men fremdeles ikke kjempedyrt. Utenom det, så gir vi ikke til venner, og søsken med barn, da gir vi kun til barna. Vi ga oss voksne tidligere, men da det hvert år ble i siste liten-gaver fra annonseavisen til apotek1, så skjønte vi at det ble mer stress enn kos å finne på noe å kjøpe. Ikke ble det brukt heller, så det var jo sløsing med penger også! Vi kjøper gjerne litt gaver i løpet av året når vi kommer over noe som passer perfekt til mottakeren. Vi liker bedre å gi noe som viser at vi kjenner vedkommende og vet hva de setter pris på, enn at vi gir noe som viser at vi er rause når vi drar bankkortet. Vi kjøper gjerne litt dyrere til hverandre i kjernefamilien, men da gjerne noe som vi virkelig trenger, og som andre hadde kjøpt seg utenom. F.eks. ny mobil.

Sett en grense på 200,-, Gi kun gave til kjernefamilie, foreldrene dine og søsken som ikke har barn. Og så gir du gaver til nieser/nevøer. Unger blir som regel glad for ting selv om de ikke er dyre, med mindre foreldrene har lært de opp til at gaver skal koste minst xxxx,- og være det og det merket. OG være på ønskelisten. Ble helt matt av å høre på søsteren min som ramset opp et år alle gavene 3-åringen hennes skulle bytte som var feil merke..............

Anonymous poster hash: b596f...788
Skrevet

Vi kommer til å gi de voksne hjemmelagde gaver i år. Noe fra barna (besteforeldre liker jo sånt), noe baker eller sylter jeg og noe lager mannen.

Gavene til ungene i familien, samt venners småtroll er allerede kjøpt,fordelt utover året når det er salg. Feks var det salg på lego nylig og det er gaver det er lett å bytte om man ikke liker eller får dobbelt opp.

Kommer antagelig til å bruke rundt 2500-3000, til 30 personer totalt.

Skal nevnes at vi har det stramt økonomisk i år og kommer til å be familie og venner om å ikke bruke mye penger heller. Vi har jo alt vi trenger.

Anonymous poster hash: a1809...a54

Skrevet

Trodde aldri jeg skulle få så mye respons på dette. Hvorfor hopper vi ikke av karusellen? Kjøper opplevelser sammen eller noe lignende...

Jeg og mannen gir hverandre opplevelser, alltid til bursdager og ofte til jul.

Men min bestemor på en annen kant av landet, som bor eldrehjem og ikke har så stor mulighet til å dra ut på aktiviteter og som vi kun ser en gang i året, hun får konfekt og et nytt silketørkle. Det handler om å se an mottakeren.

Til svigerforeldrene mine pleier vi å gi spiselige gaver, litt ekstra fine råvarer til matlaging ol. Det samme til våre egne søsken med partnere. 

Så ikke spiselige fysiske gjenstander er det stort sett barna i familien som får. Da gir vi f.eks hjemmestrikkede votter, bøker kjøpt på bruktbutikk osv, i tillegg til noe vi vet at de har ønsket seg (mye lego i år, ninjago og friends ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...