AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #1 Skrevet 25. september 2015 Hva gjør dere for å få råd til alle julegavene samtidig som dere betaler faste utgifter? Når man skal kjøpe drøye tretti gaver til slekt og venner på 100-1000kr så går jo ikke det på ei vanlig månedsinntekt her i hvert fall, men kan jo selvsagt spre det utover hele høsten da.Anonymous poster hash: b599b...94b
Calleia Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Jeg syntes gavehysteriet har tatt helt av.. Mange har faktisk ikke råd til å kjøpe mange,dyre julegaver. Syntes man heller skal fokusere på julens EGENTLIGE budskap. Tid med venner og familie. Et par år har jeg informert mine nærmeste om at jeg ikke hadde god råd, og spurt om de vil være med på en "billig" jul.. Vi utfordret hverandre til å finne julegaver for 100,- Skal si det var mye flott å få , samtidig som man må være litt kreativ. Hva med hjemmelagde gaver? Jeg er ihvertfall ikke kravstor når det kommer til gaver. Jeg håper og tror ingen faktisk feirer julaften på grunn av dette..
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Normalt sett har jeg prøvd å kjøpe presanger alt fra august av. Det pleier å passe oss ganske bra da barnet i huset har bursdag i oktober. Da har jeg pleid å prøve å "gjøre meg ferdig" med gavene til min familie innen den fristen slik at de har fått det med seg hjem mens de kommer på bursdagsselskapet til barnet vårt. Min familie bor på den andre siden av landet. Dermed slipper jeg å betale porto. Ellers har vi også vært ganske flinke på å fordele gavekjøpene i de ulike månedene i høst-/vinterhalvåret for å fordele utgiftene på ulike lønninger. Dette året har høstens lønninger vært ganske trange, så vi må også tenke litt annerledes igjen nå. Anonymous poster hash: 9cc5f...399
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #4 Skrevet 25. september 2015 Normalt sett har jeg prøvd å kjøpe presanger alt fra august av. Det pleier å passe oss ganske bra da barnet i huset har bursdag i oktober. Da har jeg pleid å prøve å "gjøre meg ferdig" med gavene til min familie innen den fristen slik at de har fått det med seg hjem mens de kommer på bursdagsselskapet til barnet vårt. Min familie bor på den andre siden av landet. Dermed slipper jeg å betale porto. Ellers har vi også vært ganske flinke på å fordele gavekjøpene i de ulike månedene i høst-/vinterhalvåret for å fordele utgiftene på ulike lønninger. Dette året har høstens lønninger vært ganske trange, så vi må også tenke litt annerledes igjen nå. Anonymous poster hash: 9cc5f...399 En annen ting er at vi har en avtale med mannens søsken (som alle er voksne) om at vi ikke kjøper gaver til hverandre til jul. Vi er voksne alle sammen, og har veldig ulike inntekter. Så det er godt å kutte ned på det som kan kuttes ned på. Venninnene mine har heller ikke fått julepresanger av meg hvert år. Anonymous poster hash: 9cc5f...399
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Jeg gir ikke julegaver til voksne mennesker. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 7186a...036
SiMa Skrevet 25. september 2015 #6 Skrevet 25. september 2015 (endret) Hva gjør dere for å få råd til alle julegavene samtidig som dere betaler faste utgifter? Når man skal kjøpe drøye tretti gaver til slekt og venner på 100-1000kr så går jo ikke det på ei vanlig månedsinntekt her i hvert fall, men kan jo selvsagt spre det utover hele høsten da.Anonymous poster hash: b599b...94b Først ville jeg kuttet ned på antall gaver. Deretter ville jeg kuttet ned på prisen, i alle fall på de dyreste. Hvem gir du gaver til? Voksne som har alt de trenger setter ofte mer pris på for eksempel hjemmelagde julekaker eller sild enn enda mer skapfyll. Jeg kjøper færre gaver enn deg, bruker kanskje 4000 på julegaver, men sammen med alt det andre "ekstra" vi kjøper inn til jul er ikke utbetalingen i desember nok til å dekke alt. (Og så kommer januar etterpå, med mye lege og medisiner, uten frikort, og jeg vil helst ikke være helt blakk.) Det jeg gjør er å la det være litt "til overs" på kontoen hver måned som ikke flyttes til sparing eller regninger, da går det greit også de månedene det er ekstra utgifter, som desember eller "bursdagsmåneden" der halve slekta har bursdag. Og så sprer jeg det litt ut over høsten for å slippe å stresse fra butikk til butikk i desember, er stort sett ferdig i november, for kjøpesentre i desember er et mareritt. Allerede nå er jeg på utkikk etter ting jeg tror kan falle i smak hos de jeg kjøper gave til, det er jo ikke alltid de gode idèene dukker opp når jeg trenger dem. Jeg syntes gavehysteriet har tatt helt av.. Mange har faktisk ikke råd til å kjøpe mange,dyre julegaver. Syntes man heller skal fokusere på julens EGENTLIGE budskap. Tid med venner og familie. Et par år har jeg informert mine nærmeste om at jeg ikke hadde god råd, og spurt om de vil være med på en "billig" jul.. Vi utfordret hverandre til å finne julegaver for 100,- Skal si det var mye flott å få , samtidig som man må være litt kreativ. Hva med hjemmelagde gaver? Jeg er ihvertfall ikke kravstor når det kommer til gaver. Jeg håper og tror ingen faktisk feirer julaften på grunn av dette.. Har ikke det noe med kristendom å gjøre? Noe med et barn som ble født i en stall? Jesus het han visst... Endret 25. september 2015 av SiMa 1
Leo Skrevet 25. september 2015 #7 Skrevet 25. september 2015 Jeg/vi bruker rett og slett ikke mye penger på julegaver fordi det i vårt samfunn hvor de fleste, eller i hvert fall veldig mange, har råd til å kjøpe absolutt alt de trenger og mer til i det daglige.Og de gavene som blir kjøpt er stort sett forbruksvarer som ikke koster all verden. Det kan være en pose ekstra god kaffe eller te, en flaske vin eller en spesiell spekepølse (Tåler å oppbevares i romtemperatur og å være innpakket). Leker til barn kjøper jeg konsekvent ikke.Jeg fotograferer også mye, så jeg lager minst en kalender hvert år. Disse er ofte billige hvis man passer på å bestille når det er 25 - 50% i oktober/november.Jeg legger også vekt på å pakke gavene pent inn og skriver gjerne litt mer forseggjorte hilsener enn bare til/fra på pakkelappen. Dette koster ikke stort, men det tar jo litt mer tid, så da er det en fordel å begynne litt før 22. desember...Siden jeg sjelden bruker mer enn 2 - 3.000 kroner og i tillegg sprer det over et par - tre måneder, er ikke julegaveinnkjøp noe som merkes i det hele tatt.
pautina Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 Først ville jeg kuttet ned på antall gaver. Deretter ville jeg kuttet ned på prisen, i alle fall på de dyreste. Hvem gir du gaver til? Voksne som har alt de trenger setter ofte mer pris på for eksempel hjemmelagde julekaker eller sild enn enda mer skapfyll. Jeg kjøper færre gaver enn deg, bruker kanskje 4000 på julegaver, men sammen med alt det andre "ekstra" vi kjøper inn til jul er ikke utbetalingen i desember nok til å dekke alt. (Og så kommer januar etterpå, med mye lege og medisiner, uten frikort, og jeg vil helst ikke være helt blakk.) Det jeg gjør er å la det være litt "til overs" på kontoen hver måned som ikke flyttes til sparing eller regninger, da går det greit også de månedene det er ekstra utgifter, som desember eller "bursdagsmåneden" der halve slekta har bursdag. Og så sprer jeg det litt ut over høsten for å slippe å stresse fra butikk til butikk i desember, er stort sett ferdig i november, for kjøpesentre i desember er et mareritt. Allerede nå er jeg på utkikk etter ting jeg tror kan falle i smak hos de jeg kjøper gave til, det er jo ikke alltid de gode idèene dukker opp når jeg trenger dem. Har ikke det noe med kristendom å gjøre? Noe med et barn som ble født i en stall? Jesus het han visst... Niks, sola snur! Alle kulturer har til alle tider feiret at sola snur og det går mmot lysere tider, så da passet det bra å plassere Jesu fødsel på denne høytiden:) Før vi ble tvangskristnet blotet vi til odin og Tor Co på denne tiden... 2
fjellogvidde Skrevet 25. september 2015 #9 Skrevet 25. september 2015 Kutt ned antallet. Jeg gir gaver kun til mann, barn, nevører og nieser, søsken og svigerforeldre. Få gjennomtenkte gaver er mye bedre enn mange masseproduserte.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #10 Skrevet 25. september 2015 Jeg/vi bruker rett og slett ikke mye penger på julegaver fordi det i vårt samfunn hvor de fleste, eller i hvert fall veldig mange, har råd til å kjøpe absolutt alt de trenger og mer til i det daglige.Og de gavene som blir kjøpt er stort sett forbruksvarer som ikke koster all verden. Det kan være en pose ekstra god kaffe eller te, en flaske vin eller en spesiell spekepølse (Tåler å oppbevares i romtemperatur og å være innpakket). Leker til barn kjøper jeg konsekvent ikke.Jeg fotograferer også mye, så jeg lager minst en kalender hvert år. Disse er ofte billige hvis man passer på å bestille når det er 25 - 50% i oktober/november.Jeg legger også vekt på å pakke gavene pent inn og skriver gjerne litt mer forseggjorte hilsener enn bare til/fra på pakkelappen. Dette koster ikke stort, men det tar jo litt mer tid, så da er det en fordel å begynne litt før 22. desember...Siden jeg sjelden bruker mer enn 2 - 3.000 kroner og i tillegg sprer det over et par - tre måneder, er ikke julegaveinnkjøp noe som merkes i det hele tatt. Hvorfor kjøper du konsekvent ikke leker til barn?Anonymous poster hash: 69173...bc8 1
Myrte Skrevet 25. september 2015 #11 Skrevet 25. september 2015 (endret) Jeg prøver å holde gaveantallet nede... Og så ser jeg gjerne etter gaver hele året. Gode tilbud, eller om jeg får rabattkoder eller lignende benytter jeg gjerne det. Det jeg ikke har funnet før handler jeg helst i oktober og november, for i desember går det jo ekstra penger uansett. Handeler en god del på nett, der er ofte helgekampanjer og slikt med nedsatt på alt i nettbutikken feks. (nb vær obs på fraktkostnader) Kan ofte vere vanskelig hvor dyre gaver skal vere...jeg tenker feks maks 300 til tantebarn, og at de er de dyreste (bortsett fra mann og barn da). Er ikke meningen en skal gå konkurs for å glede andre heller... ;-) Endret 25. september 2015 av Myrte
Leo Skrevet 25. september 2015 #12 Skrevet 25. september 2015 Hvorfor kjøper du konsekvent ikke leker til barn?Anonymous poster hash: 69173...bc8 Fordi alle barn jeg kjenner allerede har så mange leker at både rommet deres og huset de bor er overfylt. Det er leker overalt har jeg inntrykk av. Masse ræl rett og slett! Og til jul får de så mye at gaveåpningen i de mest ekstreme tilfellene må fordeles over flere dager og de har ikke peiling på hva de har fått og i hvert fall ikke av hvem. Dette er ikke noe jeg ønsker å bidra til, så da finner jeg heller på noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #13 Skrevet 25. september 2015 Fordi alle barn jeg kjenner allerede har så mange leker at både rommet deres og huset de bor er overfylt. Det er leker overalt har jeg inntrykk av. Masse ræl rett og slett! Og til jul får de så mye at gaveåpningen i de mest ekstreme tilfellene må fordeles over flere dager og de har ikke peiling på hva de har fått og i hvert fall ikke av hvem. Dette er ikke noe jeg ønsker å bidra til, så da finner jeg heller på noe annet. OK, ser den! Anonymous poster hash: 69173...bc8
N.Tonks Skrevet 25. september 2015 #14 Skrevet 25. september 2015 (endret) Jeg tror mange kan se litt mer på hva de kjøper, om de faktisk trenger å kjøpe til alle de føler de MÅ. Etter hva jeg har skjønt på mange diskusjoner på flere år er ikke jeg/vi av de som bruker mye penger på gaver. Men jeg planlegger nøye. Tusen til dem, to hundre til dem. Og titter mye i butikker og planlegger enda mer:) Og jeg sparer - jeg har alltid tatt noen tusenlapper fra det jeg får igjen på skatten eller feriepenger, sparer igjen litt denne måneden, et eller annet tidspunkt sparer jeg opp, så det ikke går ut over utgifter/andre ting når julerushet begynner. Jeg dog kjøper ingenting før slutten av november (jobber i butikk, det med folk handler tidlig er et annet kapittel). Endret 25. september 2015 av Nymphadora
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #15 Skrevet 25. september 2015 Jeg gir ikke julegaver til voksne mennesker. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 7186a...036 Samme her- med et unntak for foreldre og bestemor. Og de får mest symbol-ting. Voksne venner, søsken, tanter, onkler, fettere og kusiner får ikke gave. Og gud så lettet jeg er over å slippe å få gaver fra dem. Det var jo bare bytting av totalt unødvendige ting ingen egentlig hadde bruk for. Hvis du begrenser antallet, er litt kritisk på prisen og ikke handler alt i desember, blir det langt mer overkommelig med en gang. Anonymous poster hash: a7f3c...fff 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #16 Skrevet 25. september 2015 Ikke gi gaver til venner. Med mindre det er en person du vet får få gaver, som ikke har familie eller slikt selv. Du trenger heller ikke gi så dyre gaver. Hvem i alle dager gir du gave til 1000 kr til? Det er helt unødvendig. Jeg gir gaver kun til mine foreldre, besteforeldre, søsken, nieser, nevøer, en enslig og ensom tante, og samboer. Gavene ligger på rundt 200-400 kr, som regel. Anonymous poster hash: e89bb...7d9
Cinder Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Jeg hamstrer julegaver hele året. Det er mye fint å finne på salg og det blir mindre stress (både økonomisk og tidsmessig) i ukene før jul.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #18 Skrevet 25. september 2015 Jeg hamstrer julegaver hele året. Det er mye fint å finne på salg og det blir mindre stress (både økonomisk og tidsmessig) i ukene før jul. Men hvordan blir det da om mottager ikke liker gaven? Går vel ikke an å bytte noe som ble kjøpt på salg i mai, liksom? Anonymous poster hash: e89bb...7d9
Amens Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 Jeg begynner å planlegge gavene i Januar. Litt basert på tilbakemelding på gavene jeg gav i fjor. Også begynner jeg som smått å handle på sommersalget. Ut over høsten går jeg i butikker og etter hvert som jeg finner ting på salg. Nå har jeg handlet til alle tantebarna, alle får leker kjøpt på salg. I Desember har jeg stort sett kun ett par ting igjen å handle, sånn at Desember lønninga gå til å fylle opp BSU.
Ruskemor Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 (endret) Jeg kjøper kun gaver til nærmeste familie og kjæreste. Blir for dyrt å kjøpe til venner og litt mer "perifer" familie. Vi har også en "regel" innad i familien om at vi ikke bruker for mye penger på julegaver. Jeg prøver også å kjøpe gaver sånn at jeg får det spredd utover høsten. Har avtale med noen venner om at vi gjør noe hyggelig sammen i desember i stede for gave. Det er veldig mye kjekkere enn en gave. Noen ganger har vi samlet oss for pepperkakebaking, andre ganger har vi spist på restaurant. Vi velger det som alle i gjenger har mulighet til å være med på. Uavhengi om det står på økonomi eller om de har barn, eller det skulle være noe annet. Alle er med Endret 25. september 2015 av Ruskemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå