Gå til innhold

Pilgrimer trampet ihjel - who cares?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare innrøm det.

I dag ble mer enn 700 mennesker trampet ihjel i Mina, ved Mekka. 

Både Dagbladet og VG hadde dette som "topline" mellom klokken 12 og 16 i dag. 

Nå i kveld er saken degradert "big time", langt under et hundedrap fra juli, Jon Arne Riise, Tone Damli, Northug, Triana, undulaten Disco og kronprinsparet.

Og på KGs aktualitetsforum er det ikke nevnt, før nå. 

Lurer på om det har noe med;

A) Det er "bare" muslimer

B) Det er omtrent utelukkende menn. Ingen norske medier har benyttet den sedvanlige "det skal være kvinner og barn blant de drepte"

:sukk:

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god del kvinner døde også.

Anonymous poster hash: e2b52...2ce
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er en forferdelig trist sak.

Jeg tenkte å starte en tråd, men det hadde utviklet seg til en tråd hvor brukere gjør narr av det å

" kaste stein på en murvegg for å skremme vekk djevelen " .

Derfor lot jeg det være. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Skrevet

Gorgonzola er først ute, antakelig. Men jeg får rett og slett ikke til å bry meg. Så vidt jeg vet skjer lignende ting stadig vekk i Mekka, og ingen gjør noe med det.

• Liker 5
Skrevet

De velger selv å delta på dette arrangementet. Hvert år blir det drept folk der. opptil flere hundre. Jeg synes ikke synd på de som begir seg ut på det vel vitende om faren. Det er litt som med tyrefekterne som blir stanget til døde av oksen.

Anonymous poster hash: 7aba1...32e

• Liker 9
Skrevet

Folk er vel etterhvert drittlei moraliserende medier som skal utnytte folks samvittighet hele tiden. Er det noen barn så skal man smøre det utover hele forsiden.

Anonymous poster hash: 31b17...1ed
  • Liker 2
Skrevet

Bare innrøm det.

Nå i kveld er saken degradert "big time", langt under et hundedrap fra juli, Jon Arne Riise, Tone Damli, Northug, Triana, undulaten Disco og kronprinsparet.

B) Det er omtrent utelukkende menn. Ingen norske medier har benyttet den sedvanlige "det skal være kvinner og barn blant de drepte"

Bryr meg ikke litt.

Føler faktisk ikke noe annet enn litt lettelse for at det blir litt færre mennesker i verden

Anonymous poster hash: 19653...268

Skrevet

Jeg "bryr meg" fint lite uansett hvem det er snakk om. Jeg har nok med meg og mitt eget liv nå. De visste da om faren ved reisen.

• Liker 1
Skrevet

Det er en tragedie, og jeg synes synd på de etterlatte. Samtidig er det ikke første gangen dette skjer, og at Saudi Arabia ikke gidder å gjøre noe med problemet er like tragisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Incidents_during_the_Hajj#Stampedes_and_failures_of_crowd_control

Det burde vært en massiv protest mot staten som ikke gidder å gjøre noe med det. Det er en vane å si noe som at "Det er Guds vilje" når noe slikt skjer,og det i seg selv horribelt.  Staten der nede gir blanke F, de gjør ikke noe med problemet, så ikke overraskende at dette ikke berører oss så veldig dypt heller. 

Men for å presisere, det er tragisk - men samtidig så hadde jeg tenkt meg om hvis jeg var muslim og skulle på den ferden der. Det er ikke verdt det.

Anonymous poster hash: acffc...f0e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en tragedie, og jeg synes synd på de etterlatte. Samtidig er det ikke første gangen dette skjer, og at Saudi Arabia ikke gidder å gjøre noe med problemet er like tragisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Incidents_during_the_Hajj#Stampedes_and_failures_of_crowd_control

Det burde vært en massiv protest mot staten som ikke gidder å gjøre noe med det. Det er en vane å si noe som at "Det er Guds vilje" når noe slikt skjer,og det i seg selv horribelt.  Staten der nede gir blanke F, de gjør ikke noe med problemet, så ikke overraskende at dette ikke berører oss så veldig dypt heller. 

Men for å presisere, det er tragisk - men samtidig så hadde jeg tenkt meg om hvis jeg var muslim og skulle på den ferden der. Det er ikke verdt det.

På den annen side, Hajj er en viktig institusjon i islam, og det forventes at en troende muslim gjør reisen minst en gang i løpet av livet.

Men man vet etter hvert ganske mye om å kontrollere folkemasser og hindre at slike ting skjer, så det er ganske kritikkverdig at det ikke blir gjort. Man undrer seg over at den muslimske verden aksepterer det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

På den annen side, Hajj er en viktig institusjon i islam, og det forventes at en troende muslim gjør reisen minst en gang i løpet av livet.

Men man vet etter hvert ganske mye om å kontrollere folkemasser og hindre at slike ting skjer, så det er ganske kritikkverdig at det ikke blir gjort. Man undrer seg over at den muslimske verden aksepterer det.

Den pilegrimsreisen er ikke engang den største blant muslimer -enda er det den med så mange dødsfall og ulykker.

Det her er slurv og latskap fra staten. De gjør ikke en damn shit med problemet.

Skrevet

Det er guds vilje. 

Anonymous poster hash: 31b17...1ed

• Liker 5
Skrevet

Ikke første gang dette skjer, så de burde ha lært. Synes ikke synd på turister som blir spist av isbjørner, eller folk som blir tatt av andre farlige dyr inne i dyreparker, eller folk som ramler ned fra fjell etter å ha ignorert fareskiltet og klatret over to sikkerhetsgjerder for så å ha gått for nært kanten, når bildet skulle taes heller. Man kan ikke stanse dumskap.

Anonymous poster hash: 17d79...429
  • Liker 2
Skrevet

Selvsagt er det tragisk. Man kan jo spørre seg hvordan det kan skje gang på gang, uten at man klarer å forhindre det.

Hvordan klarer man i det hele tatt få til en situasjon der 700 mennesker blir trampet til døde? Uforståelig i mine øyne.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror vi er litt rare i Norge, vi har en tanke om at alle kan reddes eller beskyttes. Selve tanken er jo veldig hyggelig, men veldig lite realistisk. Som for eksempel når hundretusener i religionens navn velger å gjøre ting som de facto er livstruende. What to do? 

1. Fortelle dem hvor dumme de er

2. Være tolerante (med andre ord, la dem utrydde seg selv)

3. La dem komme hit - med de følgene det beviselig har

Bestemor pleide å si; gi dem langt nok rep, så henger de seg selv...

Generelt, altså, ikke bare om andre folkegrupper, men ordtaket dukker opp i hodet mitt hver gang jeg hører om store folkegrupper som med (tilsynelatende) åpne øyne destruerer seg selv.

Anonymous poster hash: a98d3...3a4
  • Liker 5
Skrevet

Bare innrøm det.

De ble tilgitt for alle sine synder da.. siden de døde der..

Trist at de døde men slik vlir det når det er alt for fullstappa med folk. Tror de må begynne å begrense antall av hvor mange som får være der på en gang.

Skrevet

Med så mange mennesker samlet på samme sted, er sjansen stor for at slikt skjer. Sånt skjer også på konserter og festivaler rundt om. Det er ikke så lenge siden det fant sted i Tyskland under Love-parade. De fleste husker vel også Roskilde. Ellers skjer det under fotballkamper også.

Det som skjer i Mekka er ikke unikt. Og så lenge vi mennesker får panikk, som helst sikkert er naturlig i slike situasjoner, så vil folk dø. Tragisk for deres nærmeste. Men for oss andre er det vel ikke noe spesielt tragisk. For min del bryet jeg meg ikke noe særlig om fremmede mennesker som dør. Det er kun en liten promille av dem som dør vi hører om likevel.

Anonymous poster hash: 9c179...1f8

• Liker 2
Skrevet

Bare innrøm det.

Det er samme typen utvikling som skjer med alle typer store utenlandske katastrofre som har begrenset etterspill. 

Det er begrenset verdi for Norske media å forfølge det videre etter at man har hatt første rapporten om situsajonen og har utnyttet alle norske vinkler. (Det som enten kan kjøpes gjennom internasjonale pressebyråer, eller undersøkes fra Norske journalister i Norge)

Hadde det vært første gang, eller man kunne vist til alvorlige sikkerhetsbrister, kunne man forventet ett par innslag til, men intill du finner ett lik med Norsk pass, har det ikke nyhetens interesse i Norge. 

Skrevet

Det skjer mye jævelskap i verden, dette er en av mange. Personlig klarer jeg som også TS og ikke bry meg så mye om det. Kun registrere det. Om vi hadde tatt inn over oss alt av vonde hendelser som skjer rundt oss, da ville vi blitt gale. Men selvsagt så gir TS seg selv en god forsterkning ved å spille på at han bryr seg. Igjen et tegn på menneskers egoisme.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...