Gå til innhold

Noe som feiler tannen min?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en tann som skyves litt mer innover enn de andre, det har aldri vært et problem før nå. I går begynte tannkjøttet mitt (rundt akkurat den tannen) å føles ømt, og når jeg pusset tennene begynte det å blø. Tannkjøttet er helt fint bak tennene, men ikke foran, og hevelsen har begynt å spre seg til tannkjøttet rundt tennene ved siden av. Jeg vet jeg burde gå til tannlegen med en gang, men som fattig student har jeg ikke mulighet til det før neste måned! :sjokkert:  

Er det noen som vet hva dette kan være? Evt. om noen har tips til tannlege som er billig og kan heller gi meg en faktura? Jeg studerer ved Universitetet i Bergen, hvis det hjelper. 

Hilsen en veldig stresset student som er hoven i kjeften :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du meiner at tanna står innafor dei andre, vil eg tru det ganske enkelt er tannkjøttsbetennelse som skuldast at du ikkje har pussa henne godt nok. Puss nøye, så går det tilbake på nokre dagar. Då treng du ikke dra til tannlækjar. Men puss henne nøye i framtida og!

Anonymous poster hash: 96b75...ccb
Skrevet

Holder du på å få visdomstennene, kanskje? Da kan det bli trangere, og foranstående jeksler kan skyves innover.

Skrevet

Puss tannkjøttet godt med en myk tannkost. Kjøp deg Corsodyl på apoteket og skyll med. Corsodyl er bakteriedrepende og desinfiserende.

https://www.apotek1.no/produkter/corsodyl-2mg-ml-munnskyllevaeske-300ml-480411p

Hvis det ikke viser tegn til bedring etter noen dager så bør du kontakte tannlege til tross for at du er fattig student. Tannkjøttbetennelse kan bli ganske omfattende og en kostbar affære hvis det får utvikle seg. Mange tannleger har forresten studentrabatt, og du kan også få dele opp regningen. 

Skrevet

Puss tannkjøttet godt med en myk tannkost. Kjøp deg Corsodyl på apoteket og skyll med. Corsodyl er bakteriedrepende og desinfiserende.

https://www.apotek1.no/produkter/corsodyl-2mg-ml-munnskyllevaeske-300ml-480411p

Hvis det ikke viser tegn til bedring etter noen dager så bør du kontakte tannlege til tross for at du er fattig student. Tannkjøttbetennelse kan bli ganske omfattende og en kostbar affære hvis det får utvikle seg. Mange tannleger har forresten studentrabatt, og du kan også få dele opp regningen. 

Tusen takk! Da kjøper jeg det:) Ja, får ta meg en tur til tannlegen for å være sikker:)

• Liker 1
Skrevet

Holder du på å få visdomstennene, kanskje? Da kan det bli trangere, og foranstående jeksler kan skyves innover.

Har ikke noe vondt i de bakerste tennene hvis det er et tegn på at visdomstennene vokser ut. Men det virker som at noe presser på tanna, ja. Takk for svar:)

Skrevet

Dersom du meiner at tanna står innafor dei andre, vil eg tru det ganske enkelt er tannkjøttsbetennelse som skuldast at du ikkje har pussa henne godt nok. Puss nøye, så går det tilbake på nokre dagar. Då treng du ikke dra til tannlækjar. Men puss henne nøye i framtida og!

Anonymous poster hash: 96b75...ccb

Ja, tenker på tannkjøttbetennelse også. Prøver å pusse så godt jeg kan, men er vanskelig å nå enkelte plasser. Får være flinkere med tanntråd;) Takk for svar:)

Skrevet

Ja, tenker på tannkjøttbetennelse også. Prøver å pusse så godt jeg kan, men er vanskelig å nå enkelte plasser. Får være flinkere med tanntråd;) Takk for svar:)

Kjøp deg en minitannbørste (link) Den kan du bruke til å børste steder tannbørsten ikke kommer skikkelig til, som ved tenner som står bak de andre eller på visdomstenner som er på vei ut.

Og en tanntråd på skaft (link) Den gjør det mye lettere å bruke tanntråd hver dag, og gjør det også lettere å få tanntråden mellom tenner som står trangt uten at du kjører tanntråden dypt ned i tannkjøttet når du endelig kommer ned mellom tennene. Jeg snakker av erfaring.

Begge disse har de på apotek, som du uansett bør dra til for å kjøpe Corsodyl som du trenger for å behandle betennelsen.

Om det bare blir verre etter at du har begynt å pusse og skylle skikkelig må du til tannlege.

Skrevet

Tusen takk! Da kjøper jeg det:) Ja, får ta meg en tur til tannlegen for å være sikker:)

Tanntråd bør du bruke morgen og kveld, hver eneste dag :) La det bli en vane sammen med tannpussen! 

Akkurat nå som tannkjøttet er sårt og ømt ved den tannen så kan du kjøpe deg en myk babytannbørste på butikken og pusse med akkurat der det gjør vondt. Viktig at du får pusset, men det kan være sårt og vondt hvis du bruker en vanlig tannkost. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...