Gå til innhold

Gutt vs mann og jente vs dame

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når går grensen for når en mann og dame kan kalle seg for gutt og jente?

Etter fylte 40 eller kommer det litt an på personligheten også? Leken personlighet = evig gutt/jente?

Hva mener du?

Anonymous poster hash: a5752...efe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter fylte 20, er man kvinne og mann, uavhengig av hvor "leken" man er. Når man er blitt voksen, er man ikke lenger jente/gutt. 

Anonymous poster hash: af7cd...af4
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Gutt/jente: "Hei, jeg har en flott hus og bil, jeg har god utdanning og god jobb med millionlønn.

Hei! Kom her å se på meg, jeg er en veldig attraktiv person!"

Mann/dame: "Jeg gir f'n. Jeg har mange feil og er ikke perfekt, du får ta meg som jeg er ;)"

Jeg tror det meste går på holdning og mentalitet og ikke alder. Jo lengre vi har levd jo mer livserfaring får vi, desto mer vet vi hva som er viktig eller ikke. 

Endret av Perspektiv
  • Liker 3
Skrevet

Gutt/jente: "Hei, jeg har en flott hus og bil, jeg har god utdanning og god jobb med millionlønn.

Hei! Kom her å se på meg, jeg er en veldig attraktiv person!"

Mann/dame: "Jeg gir f'n. Jeg har mange feil og er ikke perfekt, du får ta meg som jeg er ;)"

Jeg tror det meste går på holdning og mentalitet og ikke alder. Jo lengre vi har levd jo mer livserfaring får vi, desto mer vet vi hva som er viktig eller ikke. 

Så hvis man har den rette holdningen og mentaliteten, kan man kalle seg gutt/jente hele livet? Jeg er i slutten av 40-åra, og er veldig ungdommelig av meg, men det kunne ikke falle meg inn å kalle meg jente. Og menn over 40 som kaller seg gutt, er bare helt uaktuelle å ha noe med å gjøre. Jeg vil ha en skikkelig mann.

• Liker 1
Skrevet

Hei hei hei jenter!

Gutt på 57 her. Alder er bare et tall.

Anonymous poster hash: 1e123...979
Skrevet

Jeg tenker at er man over 18 år, så er man blitt kvinne eller mann. Under 18 så er de fremdeles jente eller gutt.

• Liker 1
Skrevet

Så hvis man har den rette holdningen og mentaliteten, kan man kalle seg gutt/jente hele livet? Jeg er i slutten av 40-åra, og er veldig ungdommelig av meg, men det kunne ikke falle meg inn å kalle meg jente. Og menn over 40 som kaller seg gutt, er bare helt uaktuelle å ha noe med å gjøre. Jeg vil ha en skikkelig mann.

Jeg snakker om modenhet, og den er ikke avhengig om du er over myndighetalderen eller ikke.

Man kan gå gjennom hele livet uten å ha vokst av seg ikke-ønskelige barnslige trekk. Du bare poengtere poenget mitt i ditt siste setning. Du ville aldri datet en mann over 40 som tenker ennå som en 19 åring. f.eks å ha samme prioriteringer til en 19 åring. 

Skrevet

Jeg er i midten av 20-årene og føler meg egentlig mer som en jente enn som en kvinne, men omtaler meg selv som kvinne. Mulig den følelsen endrer seg når jeg får fast jobb og flytter ut hjemmefra igjen (bor hjemme etter studiene). Men ja, har man fylt 20 er man ikke gutt eller jente lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Hm, jeg er rundt 40 og tenker naturligvis på meg selv som voksen, jeg er overhodet ikke noe barn på noen som helst måte. Men samtidig tenker jeg på meg selv og kompisene mine som gutter (ikke guttunger). "Menn" føler jeg tilhører min fars generasjon. Fatter var mann allerede da han var tjue, liksom.

Anonymous poster hash: 80da2...f20
Skrevet

Når menn over 20 kaller seg "gutt", mister jeg helt interessen. Ser for meg tynn liten spinkel guttekropp, eller en lite attraktiv personlighet.

De kan likesågodt annonsere at de har en svær vorte på nesen.. med hår på... 

Anonymous poster hash: 076ab...f59
Skrevet

Når menn over 20 kaller seg "gutt", mister jeg helt interessen. Ser for meg tynn liten spinkel guttekropp, eller en lite attraktiv personlighet.

De kan likesågodt annonsere at de har en svær vorte på nesen.. med hår på... 

Anonymous poster hash: 076ab...f59

Haha, samme her! Det er noe med måten man omtaler seg selv på som får en bare til å miste alt av interesse. Merkelig det der :fnise:

Skrevet

Jeg snakker om modenhet, og den er ikke avhengig om du er over myndighetalderen eller ikke.

Man kan gå gjennom hele livet uten å ha vokst av seg ikke-ønskelige barnslige trekk. Du bare poengtere poenget mitt i ditt siste setning. Du ville aldri datet en mann over 40 som tenker ennå som en 19 åring. f.eks å ha samme prioriteringer til en 19 åring. 

Da har du misforstått hovedinnlegget. Det handler ikke om modenhet, men om når man bør slutte å kalle seg selv gutt og jente. Jeg snakker om å bruke rett betegnelse på mennesker over en viss alder, og det har ikke noe med modenhet å gjøre. 

Skrevet

Da har du misforstått hovedinnlegget. Det handler ikke om modenhet, men om når man bør slutte å kalle seg selv gutt og jente. Jeg snakker om å bruke rett betegnelse på mennesker over en viss alder, og det har ikke noe med modenhet å gjøre. 

Når går grensen for når en mann og dame kan kalle seg for gutt og jente?

Etter fylte 40 eller kommer det litt an på personligheten også? Leken personlighet = evig gutt/jente?

Hva mener du?

Her spør jo trådstarteren om det finnes andre faktorer enn alderen som avgjør om vi kan kategorisere mennesker i visse grupper? Jente, gutt, dame, mann.

Trådstarter spør om meninger.

For å være pedantisk så er man myndig når man er 18 år. Ferdig snakka! Da er folk juridisk voksen.

Når det kommer til det fysiske så er man ikke på topp før man er 25 år.

Den mentale alderen derimot som trådstarteren snakker om er mer flytende, Og da kan vi snakke om modenhet og atferd.

Hvis du leste mellom linjene på hva jeg skrev i min første innlegg i denne tråden, så mener jeg at jenter og gutter (eller unge folk) er mer "usikre" på seg selv, og har ikke gjennomført en tankeprosess om hva som er viktig i livet. De har ikke funnet sin identitet og er usikre på sin egenverdi og leter etter andre ekstern validering på sin selvverdi.

Voksne folk (mann og kvinne)som har gått gjennom tankeprosess om selvrefleksjon er som oftest mer tryggere på dem selv. De får sin egenverdi internt, og dermed trenger ikke ekstern validering som anerkjennelse, ros og skryt, for å føle seg godt med seg selv. De har som oftes ikke noe behov til å hevde seg eller å være bedre enn andre folk.

Det finnes mange godt voksne folk som hører til den først kategorien.

Skrevet

Jeg vil si at etter man har fylt 21 så er det på tide at man slutter og kalle seg for gutt og jente.

Skrevet

Jeg har kalt meg dame helt siden jeg fylte 18  :laugh: Når jeg tenker på det har jeg vel egentlig vært "damete" siden jeg var 12/13...

Gjest Gjest_TSX80
Skrevet

Ser at mange hater å se menn på over 25 som kaller seg selv for gutt..

Jeg er over 30, og klarer ikke å se på meg selv som en mann.. En mann er faren min. En som har opplevd mestparten av livet. Jeg er ung nok til å ønske morsomme aktiviteter, opplevelser og fremtidsplaner, men gammel nok til å eie hus og bil..

Men igjen - avisene omtaler jo forbrytere som "En gutt i 20-årene kjørte fra politiet", og "En mann i 30-årene kjørte fra politiet". Så om jeg skal satse på at avisene (og KG-damene) har rett, er jeg visst en mann allikevel. Men da er jeg i hvertfall en kul en :smoke:

Skrevet

Når man har fylt 40 år så er det på tide og kalle seg dame og mann. Jeg er i 20 åra og kaller meg mann. 

Skrevet

Hei hei hei jenter!

Gutt på 57 her. Alder er bare et tall.

Anonymous poster hash: 1e123...979

Å nei. Ikke deg. 

Skrevet

Ser på meg selv som (ung) kvinne, er 28. Selv om jeg tenker kvinne om meg selv, så er det greit at kjærsten min sier "jenta mi".  Jeg har derimot aldri kalt han for "gutten min", det ville vært rart for meg, han er 31. Jeg sier ikke "mannen min" heller, fordi vi ikke er gift, men jeg kan si at han er en deilig mann o.l. :-)

Anonymous poster hash: b2f88...ed8
Gjest supernova_87
Skrevet

Jente: <30

Gutt <25

Men jeg setter mest pris på at menn kaller seg selv menn fra og med 20 i alle fall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...