Gå til innhold

Kutte ut snus- null viljestyrke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jepp. Jeg skal slutte å snuse, men har ikke viljestyrke.

Hvor lenge hadde du abstinenser/ sug etter snus. Når ga det seg?

Jeg har utsatt dette lenge, men NÅ er det nok!

Alle tips, råd og erfaringer blir tatt i mot med en stor takk. :-)

Anonymous poster hash: 6d49f...782

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuser ikke selv, men noen jeg kjenner som har sluttet å snuse brukte tyggis, og la ofte tyggisen i overleppa og syntes det hjalp :) 

Skrevet

Kan kick up snus være noe? Det er snusposer, men de inneholder kun vitaminer og mineraler. Hjelper nok på vanen om å ha noe under leppa. Selges på helsekost :)

Skrevet

Jeg sliter med det samme... Prøver å tenke på økonomien og helsen men det er vanskelig... Skal følge med i denne tråden for tips :)

Skrevet

Jeg vil så gjerne slutte, men føler ikke tiden er inne selv om jeg har sår i hele overleppa...

Hva fikk deg til å ville slutte?

Skrevet

Henger med her, jeg har utsatt det alt for lenge. Har null viljestyrke, vil bare helst oppe over hele abstinens-fasen. 

Anonymous poster hash: 96e34...c72
Gjest snoopy_93
Skrevet

Slenger meg på jeg også!

Jeg klarte meg i en uke for noen år siden, men så sprakk jeg pga en sykt krevende tid psykisk. Dårlig unnskyldning..

Nå tenker jeg "denne er den siste" og det har gått med et par tårn siden da, for å si det sånn.

Skrevet

Sliter med det samme. Når jeg akkurat har tatt en snus er jeg full av pågangsmot, men så kommer abstinensen, og da er det gjort. Røyket før jeg begynte med snus, og tro meg, det er vanskeligere å kutte snusen. Er kjæreste med en lege som ikke vet at jeg snuser.... Har så veldig dårlig samvittighet for at jeg lyver, spesielt siden han jobber med helse. Dette burde jo være god motivasjon, men neida...

snusen.

Anonymous poster hash: fade0...88b

Skrevet

Tusentakk for svar alle sammen. Jeg har prøvd kick up og andre varianter uten tobakk og nikotin, men nå vil jeg helst bare kutte den helt ut og bli ferdig- selv om jeg er veldig glad i snusen.. Tenker såklart helse og økonomi. Jeg har prøvd å slutte tidligere, og prøvd det med tyggis men det funker dårlig for min del.

-TS

Anonymous poster hash: 6d49f...782

Skrevet

Hva med å bare slutte? Ingen hjelpemidler? Det er beintøft men det kan gå. Ja, du får abstinenser, men de går over. Det er mildt sagt jævlig mens det pågår men det går over. Og følelsen når du ikke lenger er avhengig er fantastisk:)

Skrevet

Jeg har klart det. Det var tøft. Helt jævlig egentlig, og da særlig de 2 første ukene....

Mine tips:

1. Finn ut hva som gjør at du vil slutte (helse, respekt for partner, økonomi, familieforøkelse...)

2. Last ned Slutta-appen og plott inn dine tall

3. Kjøp en haug med tyggis og annet å tygge på. (Jeg fikk i alle fall et enormt tyggebehov).

De to første ukene er verst. Etter dette gir abstinensene seg, men vanen er mentalt til stede enda. Man må rett og slett omprogrammere hjernen sin til å ikke velge snusen. Man føler jo gjerne på et savn og en tomhet fordi det er "noe som mangler". Særlig etter måltidene og typiske settinger hvor jeg alltid tok en snus kom denne følelsen. Så hver gang den kom tok jeg en tyggis i stedet. Jeg klarte da å si til meg selv at savnet og tomheten hjalp ved å tygge tyggis. 

Etterhvert kommer man langt over den verste kneika. Da vet man at om man sprekker må man igjen (en eller annen gang) gjennom det samme helvete igjen. Det er nok for meg til å holde meg unna. Pluss at kreft, helseproblemer og øknomi også er en motivasjonsfaktor for å holde seg unna :)

Masse lykke til! Av og til må man rett og slett kjenne litt på ubehaget før det blir bedre. 

Finn motivasjonen som er god nok for deg :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Sliter med det samme. Når jeg akkurat har tatt en snus er jeg full av pågangsmot, men så kommer abstinensen, og da er det gjort. Røyket før jeg begynte med snus, og tro meg, det er vanskeligere å kutte snusen. Er kjæreste med en lege som ikke vet at jeg snuser.... Har så veldig dårlig samvittighet for at jeg lyver, spesielt siden han jobber med helse. Dette burde jo være god motivasjon, men neida...

snusen.

Anonymous poster hash: fade0...88b

Jeg ble nesten dumpa pga at jeg sjulte at jeg snuste. Det var tydeligvis nesten et større tillitsbrudd enn om jeg hadde vært utro. O.o 

Fortjent sikkert, men det gjør det jo ikke enklere om du vet at noen kommer til å klikke helt om du ikke klarer det. Da får du jo enda mer lyst på for å kunne "roe seg ned"

Skrevet

Kanskje noen her som vil være med på snusslutt fra 1. oktober? :D 

Anonymous poster hash: 96e34...c72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...