nirvana Skrevet 21. september 2004 #21 Skrevet 21. september 2004 Enig i mye av det som skrives om å smake på maten, selv om den ikke spises opp. Jeg ser ikke vitsen i å løpe etter barna med maten eller "tvinge" Bare bra at de lærer tidlig at mat er noe man spiser når man er sulten, ikke fordi man kjeder seg eller for å være flink.
Gjest Eir Skrevet 21. september 2004 #22 Skrevet 21. september 2004 At alle skal smake synes jeg er greit nok å kreve, særlig hos barn, siden smaksløkene deres forandrer seg hele tiden, og dermed også smaken. Og dersom det er en ingrediens man ikke liker, kan det komme an på tilberedningen også. Selv har jeg feks aldri likt sopp på pizza ol, men stuet/gratinert sopp kan jeg like, dersom det er godt lagd.
Gjest StoreSky Skrevet 21. september 2004 #23 Skrevet 21. september 2004 barn skal ikke tvinges til å spise opp, men å sette krav som å spise skorpa før neste brødskive er helt greit. hvis man vil ha en skive til, er man fortsatt sulten. er man mett så er man mett og da skal man ikke trenge å spise mer. Helt enig. Er man mett så er man mett, men man kan ikke forsyne seg videre da... Tvinger aldri noen i barnehagen eller her hjemme til å spise noe man ikke liker -men man kan smake, for så si at det ikke var noe særlig.. Her hjemme liker datteren min stortsett det vi lager..tror ikke det er noe hun ikke liker faktisk! (men får lov til å pelle av løken av pizza, og til taco vil hun ikke ha tomat eller rømme (!)
Kittykat Skrevet 22. september 2004 #24 Skrevet 22. september 2004 Mat jeg VET ungene ikke liker venter vi med til de er i seng. Ofte lager vi flere typer mat, litt tapasaktig, så kan folk forsyne seg med det de vil - eller vi har innimellom to typer pastasaus og en kjele pasta. Sånne ting. Ellers gjør vi det sånn at de som ikke vil ha middagen kan få skive brød. Jeg tvangsforer ALDRI, sier heller ikke noe om hvor mye/lite de spiser (annet enn å kommentere at det var godt), tvinger ingen til å spise opp grønnsaker før dessert etc. Jeg vil ikke kødde med sult/metthets-følelsen hos ungene mine. Sånn gjør vi det her og. Noe annet er uaktuelt.
*Lillian* Skrevet 24. september 2004 #25 Skrevet 24. september 2004 Klapper for Ivankas innlegg og skriver under på dem. Jeg jobber i barnehage, og jeg reagerte også på det Tex skrev om at de har regelen om at påbegynt skive må spises opp. Vi gir barna mat med skorper, og vi inngår kompromisser med den skorpespisinga. Men om barnet er mett så er de mett og skal slippe å spise opp brødskiva. Nå jobber jeg på småbarnsavdeling så det er vi som smører maten til barna, og så små mager vet ikke at "jeg orker bare en halv skive til og ikke en hel" før de har spist den halve skiven... Jeg er livredd for å tvinge i barna mat og lignende, da jeg kjenner altfor mange som har fått et forvrengt syn på mat og måltider etter diverse tvangsforinger o.l. Ofte kan grunnlaget for spiseforstyrrelser legges i tidlig alder ved bl.a. tvangsforing.... Jeg unner ikke min verste fiende å få en spiseforstyrrelse, så derfor er jeg veldig forsiktig med hva jeg tvinger barna med ol. når det kommer til mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå