Gå til innhold

Til dere fotgjengere...


-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

... kan dere være så snill å begynne å bruke refleks, trenger ikke å være en hel vest en gang men hvertfall noe som gjør dere litt mer synlig nå som vinterstiden er på vei?

 

Traff på denne personen idag, mørkt kledd og hunden hun gikk med var selvfølgelig svart (hunden hadde kanskje en liten refleks i halsbåndet)

Det eneste jeg såg av henne på en avstand var noen små reflekser på skoene hennes.

Såg henne selvfølgelig når jeg kom nærmere da.

 

Dere kan jo selv finne ut når dere ser personen i videoen.

 

(ps: kameraet tar opp i mye lysere omstendigheten enn hva det egentlig var. Det var rimelig mørkt på veien)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for påminnelsen. :)

Vått og mørkt betyr refleks for meg, og jeg har alltid en haug liggende i veska i tilfelle noen trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har refleks, og du kjører med vanlig kjørelys i mørket?

Anonymous poster hash: fb123...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har refleks, og du kjører med vanlig kjørelys i mørket?

Anonymous poster hash: fb123...a62

Vanligvis kjører jeg med fulle lys der, men siden jeg trodde kanskje det gikk en der så kjørte jeg med vanlige lys for å ikke blende de som gikk der.

Videoen var ikke så viktig. Men heller at altfor mange ikke bruke noe form for refleks nå som mørket er på vei.

Edit:

Eneste refleksen jeg såg var bak på skoene. Hadde hun gått imot meg så hadde jeg ikke sett noe som helst.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også til at dersom man ikke  har refleks tilgjengelig, så har man lommelykt på telefonen. Jeg er svært dårlig på å bruke refleks, men oh boy, dersom jeg vet med meg selv at her kan folk ha problemer med å se meg, tar jeg opp telefonen og skrur på lommelykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For jenter er det et tips å ha enten vanlig dingle-dingle refleks eller krølle-refleks i veskene fra før av :)



Anonymous poster hash: 8175a...44e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Kan ikke de lage en ny versjon av sangen Relax ( Frankie goes to Hollywood ), men Refleks isteden? For å reklamere for å gå med refleks:

 

Refleks, Don`t do it, when you wanna go to it. ( Så viser de en som prøver å gå over uten ). Og plopp! har han plutselig en på seg, og så: Relax, when you wanna coooome.   :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Det er også verd å nevne at også reflekser er "ferskvare", og har en holdbarhet på opptil 3 år, og mange reflekser (spesielt reflekser som har blitt vasket, eller er utsatt for annen slitasje) varer kanskje bare ett år.

 

Det er mange som tror de går rundt som "opplyste juletrær", som knapt kan ses på grunn av slitte/dårlige reflekser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også til at dersom man ikke  har refleks tilgjengelig, så har man lommelykt på telefonen. Jeg er svært dårlig på å bruke refleks, men oh boy, dersom jeg vet med meg selv at her kan folk ha problemer med å se meg, tar jeg opp telefonen og skrur på lommelykt. 

Godt tips! Jeg gjør det samme når jeg går til og fra bussen, fordi det egentlig er ganske opplyst der, men plutselig har gatelysene slått seg av og det blir bekmørkt. Da skrur jeg på lommelykten på telefonen og lyser ned i veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis kjører jeg med fulle lys der, men siden jeg trodde kanskje det gikk en der så kjørte jeg med vanlige lys for å ikke blende de som gikk der.

Videoen var ikke så viktig. Men heller at altfor mange ikke bruke noe form for refleks nå som mørket er på vei.

Edit:

Eneste refleksen jeg såg var bak på skoene. Hadde hun gått imot meg så hadde jeg ikke sett noe som helst.

Du skal ikke ha halvlys bare pga en fotgjenger, kjør med fulltlys så lenge du ikke møter på bil etc. En fotgjenger gjør det ingenting om du blender, det viktigste er at DU ser det du skal

Anonymous poster hash: 7b1ea...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Legger også til at dersom man ikke har refleks tilgjengelig, så har man lommelykt på telefonen. Jeg er svært dårlig på å bruke refleks, men oh boy, dersom jeg vet med meg selv at her kan folk ha problemer med å se meg, tar jeg opp telefonen og skrur på lommelykt.

Samme her

Jeg går veldig lite langs veier når det er mørkt, men det hender jeg må en svipptur på butikken en kveld i ny og ne, og da gidder jeg ikke ta bilen

Siden jeg aldri har noe behov for refleks ellers så bruker jeg derfor mobillyset som jeg lyser med og dermed syns jeg godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke hindre gud i sin jobb med å fjerne de som ikke kan bidra med intelligens til den genetiske poolen..

Hehe, der fikk du sagt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du skal ikke ha halvlys bare pga en fotgjenger, kjør med fulltlys så lenge du ikke møter på bil etc. En fotgjenger gjør det ingenting om du blender, det viktigste er at DU ser det du skal

Anonymous poster hash: 7b1ea...f5a

 

Faktisk.

Det er bedre å blende fotgjengere enn å kjøre dem ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt korrekt at man ikke trenger å slå ned til nærlys for fotgjengere, det lærte jeg på teoriundervisningen når jeg skulle ta lappen på bil. "Hvorfor i all verden skal du sette på nærlys mot en fotgjenger, når den kan stoppe opp og snu seg unna??" spurte sjåførlærer'n oss etter, og jeg er helt enig :)

 

En anna ting å huske på, refleksvest er etter egen erfaring en falsk trygghet å ferdes ute i mørket med. Har prøvd meg litt fram med kun vest, kombinasjon vest/refleksbrikke, og kun brikke.

Konklusjonen er ganske enkel, kun vest bruker jeg aldri i mørket!! Det er kort og godt fordi, når man går rolig langs veien, er ikke vesten nok i bevegelse til at øyet fanger opp  at det virkelig er noe der. Ei brikke som gir fra seg blinkene fra billysene derimot, funker alltid. Det er kun om det kommer en bakfra, som kan ha litt ujusterte lys som kan hindre han jeg får i mot, som gjør at jeg ikke blir sett.

 

Det aller værste tilfellet jeg har vært ute for, var en syklist som sykla, riktignok på rett siden, hvor jeg kom bakfra den, og hadde bil i mot. Det var ei rett og oversiktlig strekke som hadde kjørte mange ganger, i det jeg min og møtende bil er nær hverandre, ser jeg plutselig noe som beveger seg opp og ned. Skjønner ikke med en gang hva det er for noe. Men den idioten kan prise seg lykkelig at h*n hadde hvite sokker som syntes i glippen mellom skoene og tights/bukse. Resten av sykkel og eier var det ikke refleks eller lys på overhodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke påbudt med reflekt i fjor?

Anonymous poster hash: 97827...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...