Gå til innhold

Konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke helt hvor jeg skal starte, og tror heller ingen kan komme med en diagnose eller svar på problemet, men kanskje dele erfaringer hvis noen kjenner seg igjen.

Det som er problemet er at jeg ikke vet hva som er normalt, vet ikke om det er normalt å  måtte lese en setning eller side veldig mange ganger før man kanskje klarer å forstå hva som står. Jeg må nemlig det. Spesielt hvis det er fakta det er snakk om.

Skolebøker og pensumbøker er et mareritt. Forstår absolutt ikke hva som står, klarer ikke samle tankene. Er nok også flink til å overse detaljer. Må ikke være faktabøker heller, kan være f.eks. et langt blogginnlegg. Jeg har kjempe lyst til å lese hele innlegget, men er det langt har jeg ikke sjans, klarer ikke lese lang tekst.

For øyeblikket jobber jeg, men jeg har lyst til å ta utdanning, men jeg kjenner jeg gruer meg så fælt. Når jeg har sittet å lest lekser tidligere så har det vært et mareritt. Blir helt skjelven når jeg prøver å konsentrere meg og prøve å forstå det som står i bøkene.

Har også problemer med å lese over det jeg selv skriver når jeg skriver langt, som f.eks på norskeksamen eller andre skriftlige eksamner. Tror jeg har klart å lese gjennom hele oppgaven min en gang, da holdt jeg på lenge... Bruker også veldig lang tid på å starte på slike oppgaver, når du må lese deg opp på oppgaven du skal velge..

Har også store problemer med å følge med på hva som blir sagt hvis det er mye som blir sagt.

Føler heller ikke at jeg tenker på så mye, men igjen er det bare kaos oppi hodet mitt.. Når jeg prøver å lese så kan jeg plutselig befinne meg et helt annet sted oppi hodet mitt enn i boka..

Kjenner bare at jeg er litt lei.. Har snakket med fastlegen, men ikke blitt noe klokere... Har byttet nå så kanskje det er verdt å ta turen igjen snart.

Har også veldig dårlig hukommelse. Føler hvertfall det selv.. Husker veldig lite fra da jeg var yngre og går mye rundt meg selv til tider. Vil vel tro at dette er noe alle kan gjøre, men har store problemer med å fortelle hva jeg f.eks gjorde uka som var eller forrige helg. Da må jeg tenke nøye og se etter på kalender og styre fælt.

Noen som kjenner seg igjen eller har noen tips og triks ? =)

Anonymous poster hash: 7d680...542
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du blitt utredet for ADHD?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen på mange punkter. Men jeg husker litt av alt, da - men ikke alt av noe.

Skrevet

Altså, veldig mange er jo svimete og surrete i tankegangen og har konsentrasjonsvansker, men jeg syns du beskriver ganske uttalte problemer. Mannen min har også en del av det samme, men ikke i like stor grad som meg. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og for meg går det ut over livet mitt på alle områder egentlig. Det er et handicap. Jeg har diagnose ADHD.

Hvis dette er noe som plager deg og som hindrer deg i å komme dit du ønsker: be om utredning. Det kan jo også være greit å få tatt noen blodprøver og sjekket om det er noe fysisk som mangler deg.

Anonymous poster hash: 24db4...ca2
  • Liker 1
Skrevet

Men blir man ikke hyper av ADHD? Vet ikke med TS, men jeg kan være rimelig bedagelig anlagt.

Skrevet

Men blir man ikke hyper av ADHD? Vet ikke med TS, men jeg kan være rimelig bedagelig anlagt.

Hvordan den biten arter seg kommer an på alder og kjønn også. Jenter har ofte mer av den indre uroen enn den ytre, tanker som raser av gårde og hopper hit og dit for eksempel. Om H'en ikke er til stede lander man på ADD. Helheten og problematikken er den samme.

Anonymous poster hash: 24db4...ca2

Skrevet

Man trenger ikke være hyper. Man kan også ha ADD som gir samme utfordringer, uten hyperaktivitet. Jeg har dog flere venner/venners barn med ADHD diagnose som ikke er hyperaktive. De har i aller høyeste grad "indre hyperaktivitet". 

ADHD utspiller seg forskjellig fra person til person. 

Skrevet

Datteren min har det på samme måte, hun har ADHD umedisinert, så hun sliter litt på skolen. Vi har allikevel valgt å la være å gi medisiner så lenge som overhodet mulig og helst hele tiden, men det vil tiden vise.

ADHD er ADHD, begrepet ADD ble tatt bort for lenge siden, selv om man ofte kommer borti det allikevel. Alt heter ADHD, og selv om man ikke er hyper eller utagerende, så har de gjerne H'en allikevel, men da rettet innover. Det var dette vi fikk forklart da vi deltok på ADHD-kurs etter at datteren vår fikk diagnosen sin.

Så, TS, det kan hende du har ADHD, men det kan også hende at du bare er over gjennomsnittet ukonsentrert og ufokusert. Det er det ingen her som kan svare på. Mye av det du skriver i HI stemmer på meg også, og jeg har ikke ADHD. (Hukommmelsen min er slik at jeg husker masse fra da jeg var liten, men ellers kan jeg glemme ord og hva jeg skal gjøre og handle på butikken osv. Jeg glemmer til og med å sjekke handlelappen så jeg ikke får handlet alt jeg trenger...)

Anonymous poster hash: 881e6...b7f
Skrevet

Ts her!

Har ikke blitt utredet for adhd. Lese og skrivevansker kan jo påvirke konsentrasjonen? Men føler ikke jeg har det. Skriver man mye feil i et fag som norsk vil vel det bli sett? Jeg kan jo også lese, det som sinker farta mi er jo at jeg ikke skjønner hva som står, eller fokuset klarer ikke rette seg inn på det da. Så må lese setninger gjentatte ganger.

Når du leser på pensun og du må lese første setning gang på gang, tilslutt så bare tenker du at du sikkert skjønner det hvis du bare leser videre... Det klarer ikke jeg. Gjorde et forsøk på en liten bok relatert til faget en gang. Boka skulle være enkel å forstå, enkelt skrivi, men etter siste side satt jeg igjen med null. Klarer ikke si hva jeg har lest fordi tankene er et helt annet sted og jeg aner ikke hvor dem er. Jeg tenker ikke på noe spesielt heller, tror jeg..  Det er så frustrerende :/

Jeg tenker egentlig ikke over alt som faktisk er et problem fordi jeg ikke vet hva som er normalt og ikke. Når man har blitt vant med å gå sånn så blir det liksom en vane. For øyeblikket så trenger jeg jo ikke konsentrasjonen selv om jeg veldig gjerne skulle hatt den, men er ikke i en skolesituasjon nå.

På jobb så legger jeg jo merke til at hvis det kommer noen fra andre bedrifter så får jeg stort sett aldri med meg hvor dem egentlig kom fra eller navn... Det er ikke meg de skal snakke med uansett, så de blir henvist til sjefen. Holder jeg på med noe og jeg blir avbrutt så glemmer jeg stort sett hvor jeg var og hva jeg holdt på med, selv om det bare er snakk om noen minutter.. Så da går jeg svimete rundt og leter etter stedet jeg glapp :P

Føler meg veldig dum samtidig som jeg ikke tror jeg er dum! :P

Skrevet

Jeg hadde problemer med konsentrasjonen da jeg hadde jernmangel.

Skrevet

Ts:

Det er vel et år siden eller noe hvor jeg tok blodprøver og diverse, men alt var som det skulle. Har hatt disse problemene lenge, men har tatt tid å skjønne hva som er problemet. Blir bare at man prøver og prøver og det hele ender med frustrasjon. Kjenner jeg blir så sliten av det, jeg vil så gjerne utvikle meg, men for å gjøre det så må liksom hodet være med i utvliklinga:p

Skrevet

Ts:

Dere som har adhd, hvordan er dere i det sosiale? Og hvordan føles det å være ukonsentrert? Vet dere liksom hva dere tenker på eller er det bare masse som foregår oppi der :P Jeg har problemer med å være til stede når jeg er med andre. Får egentlig ikke helt med meg hva som blir sagt, spesielt hvis det er fler eller mye som skjer. Kan også være at jeg ikke får med meg innholdet til en person, er liksom litt borte.

Jeg er ikke kjent med diagnosen og er egentlig litt usikker på hvordan andre opplever å være ukonsentrert fordi jeg alltid tenker at andre vet hva de tenker eller dagdrømmer da. Kan ta meg selv i å faktisk tenke hva jeg tenker på, men andre ganger står jeg bare der og jatter med andre uten at jeg egentlig vet hva vi snakker om... Kan også være de som forteller om ting i livet som de har fortalt om før, om f.eks. personer osv. som jeg har hørt om så mange ganger, men som jeg ikke klarer å plassere før i slutten av samtalen, men det blir alltid for sent å be de gjenta det de har sagt fordi jeg ikke merker at jeg ikke følger med før det er for sent.. Ble litt kronglete og rart forklart dette her da:p Og jeg har egentlig ikke tenkt på det jeg skrev nå før nå! Jeg er alltid for seint ute med å si ifra at jeg ikke er med i samtalen fordi jeg ikke opprdager det før det er for seint !:P Da har jeg jo heller ikke så veldig lyst til å prate så mye mer om det fordi jeg føler det er litt flaut å skulle si at jeg egentlig bare jatta med fordi jeg trodde selv jeg var med, men så var jeg egentlig ikke det.. :P

Skrevet

Kjære TS, det du beskriver er noe av det som er veldig typisk for de som har ADHD. Jeg sier ikke at du har ADHD av den grunn, men det er jo greit å være åpen for å bli utredet så du finner ut hva det er/ikke er.

Skrevet

Enig med forrige taler. Ta denne ADHD-selvtesten, og se om du kjenner deg igjen. :)

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/adhd-selvtest-14643.html

Jeg fikk selv diagnosen som voksen, og for meg føles det nærmest som man har en boble over hodet som hindrer en i å følge med og å konsentrere seg. På tekst, forelesninger, samtaler og alt annet. 

Anonymous poster hash: 073b1...68f
Skrevet

Ts:

Dere som har adhd, hvordan er dere i det sosiale? Og hvordan føles det å være ukonsentrert? Vet dere liksom hva dere tenker på eller er det bare masse som foregår oppi der :P Jeg har problemer med å være til stede når jeg er med andre. Får egentlig ikke helt med meg hva som blir sagt, spesielt hvis det er fler eller mye som skjer. Kan også være at jeg ikke får med meg innholdet til en person, er liksom litt borte.

Jeg er ikke kjent med diagnosen og er egentlig litt usikker på hvordan andre opplever å være ukonsentrert fordi jeg alltid tenker at andre vet hva de tenker eller dagdrømmer da. Kan ta meg selv i å faktisk tenke hva jeg tenker på, men andre ganger står jeg bare der og jatter med andre uten at jeg egentlig vet hva vi snakker om... Kan også være de som forteller om ting i livet som de har fortalt om før, om f.eks. personer osv. som jeg har hørt om så mange ganger, men som jeg ikke klarer å plassere før i slutten av samtalen, men det blir alltid for sent å be de gjenta det de har sagt fordi jeg ikke merker at jeg ikke følger med før det er for sent.. Ble litt kronglete og rart forklart dette her da:p Og jeg har egentlig ikke tenkt på det jeg skrev nå før nå! Jeg er alltid for seint ute med å si ifra at jeg ikke er med i samtalen fordi jeg ikke opprdager det før det er for seint ! :P Da har jeg jo heller ikke så veldig lyst til å prate så mye mer om det fordi jeg føler det er litt flaut å skulle si at jeg egentlig bare jatta med fordi jeg trodde selv jeg var med, men så var jeg egentlig ikke det.. :P

Jeg har nylig fått diagnostisert ADD, i en alder av 23, og jeg oppsøkte fastlege for henvisning fordi jeg var drittlei av ikke-eksisterende konsentrasjon.

Mange med ADHD/ADD kan slite litt sosialt, men jeg har aldri slitt. Alltid hatt venner, aldri vært "unormal" eller rar. Ukonsentrert - jeg kan tenke på masse ting samtidig, når jeg skal lese kan jeg fokusere i noen få minutter før jeg begynner å stirre i veggen og holde på med andre ting. Hvis jeg er i en uinteressant samtale med en eller flere, kan jeg falle helt ut og ikke høre hva de sier. Det har skjedd mange ganger, men kun når det er ordentlig uinteressant og det ikke krever at jeg kommer med utfyllende svar. :P Ellers dagdrømmer jeg veldig mye, sitter mye i min egen verden og drømmer. 

Har du alltid hatt det sånn? Symptomer må ha vist seg før 7-årsalder.  Uansett vil jeg nok anbefale deg å utrede deg for ADD. :)

Anonymous poster hash: 1ecc2...aec

Skrevet

Enig med forrige taler. Ta denne ADHD-selvtesten, og se om du kjenner deg igjen. :)

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/adhd-selvtest-14643.html

Jeg fikk selv diagnosen som voksen, og for meg føles det nærmest som man har en boble over hodet som hindrer en i å følge med og å konsentrere seg. På tekst, forelesninger, samtaler og alt annet.

Anonymous poster hash: 073b1...68f

Jeg fikk faktisk sannsynlig ADHD på første delen..

Har du fått noen behandling etter at du fikk diagnosen?

Skrevet (endret)

Ts:

Jeg er ikke kjent med diagnosen og er egentlig litt usikker på hvordan andre opplever å være ukonsentrert fordi jeg alltid tenker at andre vet hva de tenker eller dagdrømmer da. Kan ta meg selv i å faktisk tenke hva jeg tenker på, men andre ganger står jeg bare der og jatter med andre uten at jeg egentlig vet hva vi snakker om... Kan også være de som forteller om ting i livet som de har fortalt om før, om f.eks. personer osv. som jeg har hørt om så mange ganger, men som jeg ikke klarer å plassere før i slutten av samtalen, men det blir alltid for sent å be de gjenta det de har sagt fordi jeg ikke merker at jeg ikke følger med før det er for sent.. Ble litt kronglete og rart forklart dette her da:p Og jeg har egentlig ikke tenkt på det jeg skrev nå før nå! Jeg er alltid for seint ute med å si ifra at jeg ikke er med i samtalen fordi jeg ikke opprdager det før det er for seint ! :P Da har jeg jo heller ikke så veldig lyst til å prate så mye mer om det fordi jeg føler det er litt flaut å skulle si at jeg egentlig bare jatta med fordi jeg trodde selv jeg var med, men så var jeg egentlig ikke det.. :P

:laugh: Ok, jeg vet ikke om andre, men jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver her altså. Hele greia. (jeg har ADHD)

Endret av palamina
Skrevet

Dette er helt klart ADHD-symptomer. Men hadde du det før skolealder? Hvis ikke heter det ikke ADHD, og du får heller ikke rett på medisiner som kan bedre konsentrasjonen og tankekjøret ditt. Det kan også komme av stress. Koffein (som også er sentrastimulerende som noen typer ADHD-medisin) kan hjelpe deg noe. Om du hadde disse problemene som barn, og foreldre og lærere kan bekrefte dette, så bør du kontakte fastlegen din for henvisning til utredning. Da kan du få medisin og hjelp til å kjenne deg selv og dine utfordringer og få hjelp til å takle disse vanskene.

Anonymous poster hash: 4ac05...d90
Skrevet

På den testen så scorer jeg høyt på første del. Det er ting jeg vet jeg sliter med. Jeg er ganske stille i sosiale settinger som innebærer mange mennesker fordi jeg ikke klarer å holde fokus så detter alltid utenfor. Prøver også hardt å få med hva vi snakker om. Kjenner meg så godt igjen i den bobla! Hvis det er snakk om få personer jeg kjenner godt og jeg føler meg trygg på så kan jeg nok slite litt med å vente på tur med å snakke hvis det er noe jeg veldig gjerne vil si! :P

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg var på barneskolen. Husker ikke hvordan jeg var med lekser, men jeg husker jeg alltid har villet veldig mye, som å gjøre det bra og gjøre det jeg skulle. Er mer på ungdomsskolen jeg husker at jeg sleit veldig mye med konsentrasjon fordi den ble viktigere når det stiltes høyere krav til lekser og diverse.

Foreldra mine forbinder vel adhd med hyper og det har jeg jo ikke vært, mer forsiktig. Så har jeg jo ofte følt at jeg ikke "gidder" når jeg har prøvd å gjøre skoleoppgaver. Det er vel egentlig det jeg har følt foreldra mine har hatt inntrykk av og. Så jeg har følt meg lat. Så fordi det er så vanskelig å konsentrere seg så har det jo også blitt mye utsetting. Kjenner meg også igjen i det med å ha trøbbel med rekkefølge eller noe. Det med å finne ut hva man skal begynne med og organisere ting er vanskelig. 

Nå har jeg ikke så mye å passe på, men for å ikke glemme så må jeg legge fram alt jeg skal ha med på jobb på ett bord ved siden av nøklene, for uten dem kommer jeg jo ingen steder og da må jeg ta med resten av pakket mitt og :P Har nok glemt en del bøker til skolen og fått med meg noen pensumbøker hjem som har på mystisk vis blitt borte hjemme hos meg, men har ikke vært et stort problem tror jeg :P

Takk for svar forresten! Skal få kommet meg til legen snart. Største grunnen til at jeg kvier meg til skole igjen er jo pga. manglende konsentrasjon. Ser ikke helt for meg at jeg skal klare å komme meg igjennom for øyeblikket, hvertfall ikke et normalt løp.

Skrevet

Nå ser jeg jo også at jeg brukte over en halvtime på innlegget mitt også da :P

og dette her og forrige innlegg er forresten ts! :P

Takk for svar =)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...