Gå til innhold

Skjermet bedrift

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt mye negativt om dette. At det kun er folk med downs og narkomane som er i skjermet bedrift. Og at oppgavene er tåpelige som å stable ved eller rydde gata for søppel. Stemmer dette?

Anonymous poster hash: f3d7c...c3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer ikke helt, nei. Bedriften her jeg bor har flere avdelinger, bl.a bruktbutikk, snekkerverksted, kafé... Og det er ikke bare psykisk utviklingshemmede og narkomane som jobber der. Det er for alle som av forskjellige grunner ikke kan ha en "vanlig" jobb.

Anonymous poster hash: 0e6f0...461

Skrevet

Nei. Jeg jobbet et sted der de som var utplassert hadde samme arbeidsoppgaver som resten, så sant de hadde evner og var friske nok. Det kan jo være at mange skjermede bedrifter har enkle arbeidsoppgaver, men det kan man jo si om mange jobber. Butikkjobber er jo enkle, for så vidt. Det er ikke fordi det er en skjermet bedrift arbeidsoppgavene er enkle. Men de bedriftene som får drive på med det må nok ha noen enkle oppgaver dersom de skal ha mentalt funksjonshemmede i jobb. Viss du skjønner.

Anonymous poster hash: f47c4...bb1
Skrevet

De vil putte meg i en sånn bedrift. Og jeg har veldig sosial angst. Så jeg ser ikke helt poenget om eneste forskjellen er enklere oppgaver? Antallet mennesker er jo likt som mange andre jobber..

Skrevet

De vil putte meg i en sånn bedrift. Og jeg har veldig sosial angst. Så jeg ser ikke helt poenget om eneste forskjellen er enklere oppgaver? Antallet mennesker er jo likt som mange andre jobber..

Det er lettere for dem å følge deg opp om de sender deg til "en sånn bedrift". Nesten uansett hvor syk du er, må de finne ut hvor mye du eventuelt er i stand til å arbeide. Det er ingen fasit på hvordan en person fungerer i jobb, og de kan jo ikke ta ditt ord for det heller.

Skrevet

Går vel mer på at de ansatte som jobber der "normalt" vet at mennesker innom har problemer (fysisk eller psykisk) og tar hensyn til det til en viss grad.

Bedriften i seg selv er muligens også lagt opp på en måte som gjør det lettere å ta imot folk som er der på midlertidig basis. Det kan være vanskelig for en normal bedrift å skulle ha en midlertidig ansatt som plutselig kan bli syk eller som ikke kan gjøre arbeidsoppgavene like godt som en ordinær tilsett. Bedrifter som har slike personer innom regelmessig har kanskje bedre opplegg for å få bedriften til å gå rundt. Den må jo fortsatt klare å tjene penger for å overleve. Er mulig den får noe pengestøtte fra staten om den går under skjermet, men det vet jeg ikke noe om.

Uansett er det jo en måte å få arbeidserfaring og kanskje en attest. Et bra opplegg fordi som kanskje ville fått vanskeligheter med å finne jobb på egen hånd. Du burde absolutt bruke den sjansen, spesielt i disse dager når det har blitt vanskeligere å få jobb.

Skrevet

Uansett er det jo en måte å få arbeidserfaring og kanskje en attest. Et bra opplegg fordi som kanskje ville fått vanskeligheter med å finne jobb på egen hånd. Du burde absolutt bruke den sjansen, spesielt i disse dager når det har blitt vanskeligere å få jobb.

fordi = for de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...