AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 En jeg gikk på skolen med på ungdomserie, er blitt lege og overtatt nå plassen til min fastlege som sluttet. Jeg har brukt legesenteret i 25 år, og ønsker ikke å bytte den. Ingen andre på legekontoret har ledigkapasitet. Bør jeg uansett bytte? Vi holder ting adskilt. Han tar ikke GU på meg, ellers bruker jeg han som vanlig fastlege. På Facebook holder jeg ting privat dvs liker eller kommenterer om jeg føler for det, og bursdagshilsen, da han hadde bursdag. Er det noe jeg må snakke med min lege om, sender jeg IKKE melding på fb, men ringer legekontoret på dagtid. Men her om dagen var det noen som anbefalte meg å bytte. Ingen god forklaring på hvorfor, uten at han får da greie på mine private problemer. Syns vi er flinke å holde ting adskilt, så jeg er ikke redd for at han skal plapre videre. Hva syns dere?Anonymous poster hash: 0baf9...244
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 En jeg gikk på skolen med på ungdomserie, er blitt lege og overtatt nå plassen til min fastlege som sluttet. Jeg har brukt legesenteret i 25 år, og ønsker ikke å bytte den. Ingen andre på legekontoret har ledigkapasitet. Bør jeg uansett bytte? Vi holder ting adskilt. Han tar ikke GU på meg, ellers bruker jeg han som vanlig fastlege. På Facebook holder jeg ting privat dvs liker eller kommenterer om jeg føler for det, og bursdagshilsen, da han hadde bursdag. Er det noe jeg må snakke med min lege om, sender jeg IKKE melding på fb, men ringer legekontoret på dagtid. Men her om dagen var det noen som anbefalte meg å bytte. Ingen god forklaring på hvorfor, uten at han får da greie på mine private problemer. Syns vi er flinke å holde ting adskilt, så jeg er ikke redd for at han skal plapre videre. Hva syns dere?Anonymous poster hash: 0baf9...244 *ungdomskole, ikke serie. Anonymous poster hash: 0baf9...244
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Legen har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 4c1a0...434
annebanane Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 De har taushetsplikt uansett. Jeg er fra et lite sted der alle kjenner alle, og da vil fastlegen til de aller fleste kjenne en mer enn vanlig. Det skapte da aldri noe problem det.
Gjest lipgloss Skrevet 21. september 2015 #5 Skrevet 21. september 2015 Han har taushetsplikt men likevel så blir situasjonen gjærne litt rar da,personlig hadde jeg byttet lege men der er meg da,vet ikke om det er riktig men hadde ikke følt meg vel i en slik stuasjon og hadde heller ikke orket det styre med å holde ting seperat
Gjest Margit Spat Skrevet 21. september 2015 #6 Skrevet 21. september 2015 Hvis du er bekvem med det selv, så er det ok. Legen er profesjonell og har taushetsplikt, og så lenge h*n holder sine plikter på dette området, kan jeg ikke se at det skal være noe problem. Selv ville jeg ikke hatt en fastlege som jeg er nær venn med, men en bekjent som jeg har gått på skole med, ville vært greit for meg. Husk at fastlegene er som alle andre: de har venner, de har et privatliv og de har en jobb. Hvis man ikke skulle kunne ha et lege-pasientforhold bare fordi man har gått på samme skole, ville fastlegen måttet "utelukke" ganske mange årskull som pasienter (+/- 2 år hvis man skal ta med alle man har gått med på ungdomsskolen ved ett eller annet tidspunkt). Det er jo ikke logisk at det skal være slik. Som alle andre, er noen av dem på Facebook, og andre ikke. Legene har sikkert akkurat like ulike Facebookvenner som alle oss andre, og det høres ut som du har et helt normalt Facebookvennskap med legen; verken mer eller mindre
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Hvis du er bekvem med det selv, så er det ok. Legen er profesjonell og har taushetsplikt, og så lenge h*n holder sine plikter på dette området, kan jeg ikke se at det skal være noe problem. Selv ville jeg ikke hatt en fastlege som jeg er nær venn med, men en bekjent som jeg har gått på skole med, ville vært greit for meg. Husk at fastlegene er som alle andre: de har venner, de har et privatliv og de har en jobb. Hvis man ikke skulle kunne ha et lege-pasientforhold bare fordi man har gått på samme skole, ville fastlegen måttet "utelukke" ganske mange årskull som pasienter (+/- 2 år hvis man skal ta med alle man har gått med på ungdomsskolen ved ett eller annet tidspunkt). Det er jo ikke logisk at det skal være slik. Som alle andre, er noen av dem på Facebook, og andre ikke. Legene har sikkert akkurat like ulike Facebookvenner som alle oss andre, og det høres ut som du har et helt normalt Facebookvennskap med legen; verken mer eller mindre TS her. Vi har gått i samme klasse, men er ikke samme omgangkrets nå. Så det bør ikke være et problem, og han er verken snillere eller vanskeligere lege for meg, bare fordi vi kjenner hverandre. Jeg tror det går bra Anonymous poster hash: 0baf9...244
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #8 Skrevet 21. september 2015 Dersom du tror det går bra så er det bare å kjøre på Anonymous poster hash: 86dbf...93d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #9 Skrevet 22. september 2015 Jeg tenker også at du kan vente til det evt. blir et problem, og så bytte da. Spesielt når du tar GU og slikt hos en annen lege. Hvis du er fornøyd med legen ellers, er det en bra ting. Det er slett ikke alle legene der ute som man blir fornøyd med. Anonymous poster hash: 22a16...471
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #10 Skrevet 22. september 2015 ville ha byttet om du kan bytte... er en grunn for at du spør om råd. og det betyr jo at du er usikker... bedre å være føre var... vet aldri hva folk sier til hverandre.. feks om han har kjæreste og deler ting han ikke burde... kjenner flere som er leger, og enkelte av de hadde jeg aldri gått til pga de forteller så mange historier, uten å si navn, men uansett ikke gøy om det handler om deg..... Anonymous poster hash: 8bd50...672
Millimani Skrevet 22. september 2015 #11 Skrevet 22. september 2015 Så lenge dere ikke er i familie så ser jeg virkelig ikke problemet. Er du fornøyd, og det fungerer fint, så er ingen ting bedre enn det Selv kjenner jeg to fra min egen klasse som er leger i dag. Nå bor jeg ikke i samme by som dem lenger, men jeg hadde ikke hatt noe imot å ha den ene av dem som fastlege. Så lenge det fungerer fint så er det ingen ting i veien for å fortsette sånn.
Ferny Skrevet 22. september 2015 #12 Skrevet 22. september 2015 Hadde det vært et problem sånn fagetisk, så hadde nok fastlegen selv tatt initiativ til å bytte deg over til en annen lege. Med andre ord - så lenge du selv er komfortabel med situasjonen, så er det vel ikke noe problem. Hva andre hadde følt i samme situasjon er ikke så veldig relevant så lenge du synes ting fungerer greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå