Lutetium 71 Skrevet 21. september 2015 #21 Skrevet 21. september 2015 Herregud, et dumme tanker og spørsmål poppet opp i hodet mitt. Ta biler, den personen som "fant opp" biler, "eier" bilene. Så klart, flere har kommet på banen og lagd biler under andre navn, som volvo, Opel og alle de andre merkene jeg ikke kan. Men.. den mannen som fant opp biler, eier han rettigheten til alle biler, altså alle bilmerkene? Eller eier han kun den ene bilen han fant opp og bygde? Altså, jeg finner opp en grønn penn, første i pennen i hele verden. Så kommer det en person og lager en blå penn. Eier jeg den pennen, eller gjør han det? Bryter ikke han copyright låven ved å stjele min id?? Så hvis første bilen var en volvo, også kommer det folk og lager en annen bil og kaller den opel, er ikke det tyveri? Eier han første mannen både Volvo og Opel, siden Opel brukte hans idé? Og hvem "eier" internet? er det den personen som oppfant internet som eier det, og tjener penger på det? Hvis en bedrift eier internet, kan de bare bestemme seg for å.. slette hele internet? Googlet det.. og der står det at "ingen og mange folk eier internet". ingen kan si "jeg eier internet", for det er et globalt system som består av flere små systemer, eller noe i den duren. Men, hvorfor? Hvorfor eier ingen internet? Noen har jo funnet det opp, noen har jo bygget det, skapt det. Det oppsto jo ikke utav intet! Det at to personer fikk en og samme idé er lite sannsynlig, så det må ha startet med en mann. Eier han da retten til internet? Han er vell død nå, men om han levde, kunne han plutselig ha bestemt seg for å slette og legge ned internet, for godt? Siden det er noe en mann har funnet opp og eier, så kan ingen andre ta over når han bestemmer seg for å slette det? Og hvor stort er internet? Kan det noen gang gå tomt for plass? Det vi legger ut på internett, er det der for evig og alltid?. Kan folk om 1000 år finne akkurat det bildet jeg la ut på min åpne profil på facebook? Eller kan de bare finne spor dypt, dypt, dypt inne i internet. En liten thumbnail for et bilde, men linken er ødelagt fordi nettsiden har blitt tatt ned for flere hunder år siden. Eller kan de finne bilde andre plasser? Er det der fortsatt. Siden google plukker opp profilbilde på facebook f.eks, men når facebook blir slettet og lagt ned, kan det profilbilde forsatt være tilgjengelig om 500 år? Hvordan? Hvem eier veiene? Det blir litt det samme konseptet, det er et virrvarr av veier som er koblet sammen over mesteparten av den bebodde verden, store og små (tar vi med jernbane/skipstrafikk/fly er "veinettet" verdensomspennende). Du kan kanskje komme deg helt til Kina, bare ved å starte på oppkjørselen/gårdplassen nærmest deg nå. Her er det også en salig blanding av små og store eiere, privat og offentlig, trafikken kommer frem likevel. En ting som skiller "internettveiene" fra vanlige veier er plassforbruket (da tenker jeg på hvor ting er lagret, analogen i den virkelige verden må være bygninger/turistmål/severdigheter/osv). Det blir aldri fullt på internett, så lenge man produserer flere harddisker, vil det alltid bli mer plass. (Hver enkelt harddisk får også mer plass, fordi man klarer å pakke data tettere og tettere) Den store utfordringen er bare å finne tingene.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 21. september 2015 #22 Skrevet 21. september 2015 (endret) .. Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #23 Skrevet 21. september 2015 Ok jeg klarer ikke å svare på alt for du mangler en del grunnkunnskaper som trengs for å forstå (ikke slemt ment, jeg kunne heller ikke disse tingene for mange år siden). Dette er forresten ikke filosofiske spørsmål, internett er veldig fysisk, det er ikke en "ide" eller noe annet abstrakt Jeg kan svare på et par ting: 1. Du blander copyright, opphavsrett og patent. Hvis du lurer på hvordan man kan "eie" rettighetene til for eksempel en oppfinnelse så anbefaler jeg deg å lese litt om patent, start feks på Wikipedia. 2. Alt du finner på internett er lagret på en harddisk et sted i verden. Bildet du legger på Facebook ligger på noe som kalles en server, som Facebook eier. En server er omtrent som en vanlig datamaskin, men med masse plass. Bildet vil finnes helt til harddisken på den serveren blir ødelagt, da blir det borte. Det er likt som at du har lagret en fil på din pc. Den flyter altså ikke rundt ute på nettet som i en slags abstrakt verden:) 3. En nettleser er bare et program for å vise nettsider. En nettside er bare en type dokument/fil, nesten som et Word-dokument, bare at det er laget for å vises i programmene Internet Explorer, Firefox, Safari osv, istedet for i Word. (Forenklet forklart). Internett er det som gjør at du kan se denne nettsiden selv om filen ligger på Facebook sin server i USA. Du kan kanskje tenke på internett som et veldig stort telefonnettverk, men istedet for at man bare kan sende lyd så kan man sende all type data.. ga det mening? (PS: Igjen, dette er forenklet forklart og derfor ikke 100% riktig ) Anonymous poster hash: 23b90...998 3
Gjest 2Bhonest Skrevet 22. september 2015 #24 Skrevet 22. september 2015 jo det jeg skriver Jeg forstår at det ikke var én mann som kom opp med det hele. Men at det består av flere kreasjoner over lengre tid, som da er satt sammen og blir ett. Men det er jo EN mann som har funnet opp WWW som er på Internett. Internett er en samling av nettverk. Om jeg kobler mitt nettverk til Internett, så er det den en del av Internett og jeg eier den fysiske delen av Internett, men Internett er ikke mitt av den grunn.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #25 Skrevet 22. september 2015 (endret) t. Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #26 Skrevet 22. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Lutetium 71 Skrevet 22. september 2015 #27 Skrevet 22. september 2015 Interessant nok, Microsoft ville gjerne lage sin egen betalversjon av internett helt i starten (~95), kalt "Microsoft Network". Det gikk heldigvis heller dårlig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå