AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 Hei! Jeg har akkurat fått påvist lavt stoffskifte, men legen min mente at jeg skulle vente et år(!!) med medisiner, for å se om det ble bedre av seg selv, sammen med økt inntak av fisk, melk osv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå sånn et helt år. Jeg har bare en deltidsjobb, men synes det er mer enn jeg kan klare. Dessuten har jeg sluttet på skolen, for jeg eier jo ikke konsentrasjon, hukommelse eller energi. Så, hva skal jeg gjøre? Jeg har prøvd å ta masse omega3 osv, men merker ikke noen forskjell. Sover ca 10 timer i døgnet, og har ikke ork til å trene eller gjøre andre fritidsaktiviteter. De dagene jeg har fri bruker jeg til å vaske leiligheten/klær osv, fordi jeg aldri har energi de dagene jeg er på jobb. Men, siden legen sa jeg burde vente et år.. Finnes det noen kosttilskudd/vitaminer/mat som kan gjøre meg bedre? Har hørt at jod kan hjelpe, men hva inneholder mye jod? Finnes det i vitaminform? Glad for absolutt alle råd/tips jeg kan få, for jeg har virkelig ikke peiling og trenger sååårt mer energi! Hilsen jente 23 Anonymous poster hash: 7ef40...af0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 TS her, jeg glemte å skrive at jeg har vært helt lik som nå i alle fall to år før jeg fikk dette påvist også, men legen sa at prøvene før var fine. Det eneste jeg merker forskjell på er at jeg bare blir verre og verre. Anonymous poster hash: 7ef40...af0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Dette kan du ikke finne deg i! Be om å bli tatt seriøst, og eventuelt begynn på lav dose. Legen har kanskje rett på den måten at verdiene kan svinge og det kan ta laaang tid før man får riktig dose og man må sjekke minst en gang i året og få ny dose. Men å vente ett år når du allerede har slitt en stund er jo fullstendig unødvendig. Jeg begynte på 50mg da jeg var 16 og er nå opp i 75, og skal til kontroll senere denne uken. Når du sier at du har sluttet på skolen og såvidt klarer en deltidsjobb, da er det på tide å ta deg seriøst! Jeg hadde i verste fall byttet lege om jeg ble nektet medisiner. Har du veldig lavt så kan du jo ha dårlig matlyst og søvnproblemer også, og det øker ikke akkurat livskvaliteten.. Jod er å få kjøpt i utlandet tror jeg, her i danmark: http://www.netspiren.dk/pi/Jod-225-mcg-180-tabletter_1412262_58708.aspx Anonymous poster hash: 0e465...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 Bytt fastlege til noen som vet hva de driver med. Verdiene bør leses i sammenheng med symptomer og når du aldri er uthvilt og har måttet slutte på skolen, er det absolutt noe som bør tas alvorlig. Lavt stoffskifte går gjerne hånd i hånd med b-vitaminmangel, som man også blir slapp av. Det kan være lurt å få tatt blodprøver for å se om det gjelder deg.Anonymous poster hash: 75bf8...80e 1
Flekk Skrevet 21. september 2015 #5 Skrevet 21. september 2015 Du kan havne i stoffskiftekoma og dø. Bare halvparten overlever komaen har jeg lest. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/myksodemkoma-34103.html Burde blitt tatt litt mer seriøst enn som så
Anglofil Skrevet 21. september 2015 #6 Skrevet 21. september 2015 Tråden ryddes for potensielt helseskadelige råd, samt svar til dette. Yvonne (mod) 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Takk for alle svar! jeg skal prøve å få ordnet meg en legetime i løpet av uken. Men hva burde jeg si til legen da? "Hei, takk for sist, jeg vil gjerne begynne på medisiner med en gang"? Flekk: Shit, dette har jeg aldri hørt om! Jeg tviler på at det er så ille for min del, da jeg ikke tror noen lege hadde rådet meg til å vente et år om det kunne få dødelig utfall! -Men, du fikk meg til å ta sykdommen min litt mer seriøst i det minste! Trenger fortsatt tips til matvarer jeg kan spise for å "booste" stoffskiftet om noen vet Anonymous poster hash: 7ef40...af0
irisrita Skrevet 28. november 2015 #8 Skrevet 28. november 2015 Anbefaler deg å lese bøkene til lege Bjørn Johan Øverby: Lavt stoffskifte - Endelig er det forklart slik det skal og Mat er helse.De kan lånes på biblioteket. Øverby er spesialist på stoffskifte, noe veldig få leger kan noe om. Man skal heller ikke tro når legen sier at "prøvene er helt fine" og man selv føler at noe er galt.Boka til Per Egil Hegge: "Og så må du ikke stille spørsmål" er den første jeg leste ang stoffskifte. Fikk helt bakoversveis av norske legers holdning til lavt stoffskifte. Hegges kone holdt på å dø av dette, norsk lege påsto at hun var hypokonder. Hegge leste seg opp på sykdommen, ble "ekspert". Konfronterte leger om deres uviten og ble hånet. Heldigvis flyttet de til USA for en periode, der fikk hun medisiner og ble frisk. Hvis man går til veterinær og ber om thyroksin til hunden, får man det uten spørsmål, men til mennesker - å nei. Dette ligger en del tilbake i tid, forhåpentligvis har det blitt litt bedre nå. Men at du ble bedt om å vente et år, sier kanskje sitt. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #9 Skrevet 28. november 2015 Altså Hegges bok er en historie som begynner tidlig på 80-tallet, og kan ikke sammenlignes med dagens situasjon. Både forskning og legenes holdning er endret siden den gang. TS, ta nye prøver om en stund, og be om second opinion dersom du føler fastlegen ikke tar deg på alvor. Selv om du har symptomer på lavt stoffskifte trenger det faktisk ikke være det, selv om alle på kg skriver at det sikkert er svarene som er feiltolket. Det er mye som kan gi liknende symptomer. Anonymkode: a6ce9...fa5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #10 Skrevet 29. november 2015 http://optimaltkosthold.no/2015/05/02/jod-i-mat-og-jodmangel/ Anonymkode: 68612...b39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå