Gå til innhold

Hva er poenget med setebelter i busser?

Gjest Halvveis

Anbefalte innlegg

Sikkerhet?

I så fall så lurer jeg på om dobbeltmoralen blant mange bussjåfører er så gjennomført at de bare er lureri for våre politikere:

Ta f.eks. Flybussen. De kjøres i 100 km/t+ på motorveiene selv om loven og sikkerhetsreglene sier maks 80. Å da kjøre så mye fortere gjør at hele poenget med belter blir meningsløst fordi farten og risikoen for en alvorlig ulykke blir mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så med din logikk, kan man droppe bilbelter totalt de ganger an bevisst bryter fartsgrensene?

Anonymous poster hash: fcc15...342
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette gjør bussjåføren dobbeltmoralsk. Han driter vel i om du har belte eller ikke.

Anonymous poster hash: a8731...25e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybussen har lov til å kjøre i 100 km/t. Så lenge den er klasse 3. De fleste flybusser i Norge er det. For å kunne kjøre i 100 km/t er det også en forutsetning at den har setebelter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om bussen velter, hjelper ikke beltet? Hmmmmmm

Tenk litt lenger neste gang du starter en tråd

Anonymous poster hash: 86510...f09
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill, bruk hjernen. Har du overlevelsesinnstinkt, setter du på belter. Bryr du deg så veldig om hvordan sjåføren kjører, si fra til han og eventuelt sjefen hans. Ikke så veldig fruktbart å mase på nettet...

dRXPc.gif

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi lov til å stå p bussen? Det er jo ingen setebelter der?

Anonymous poster hash: d5fa6...890
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er rart da det feks. er mange busser som ikke har setebelte. Så hvorfor har liksom noen det? 

Anonymous poster hash: e678b...01c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er der for å brukes. er ikke det ganske innlysende? du bruker vel belte i bil? eller er ikke det så farlig siden mange uansett bryter fartsgrensen?

Anonymous poster hash: 9bc4c...81d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2015 den 16.13):

Synes også det er rart da det feks. er mange busser som ikke har setebelte. Så hvorfor har liksom noen det? 

Noen busser kjører mest i bygater, der det er maks 50 km/t. Der er det ikke så viktig med belter, så hensynet til effektiv av- og påstigning teller høyere.

Andre busser kjører på motorveier, med opptil 90km/t. Der er belter veldig mye viktigere. Galskapen i dette er at det er lov med ståpassasjerer på disse bussene, selv på motorveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang jeg tok bussen tok bussjåføren til ordet og sa at belte er påbudt å bruke. Ikke nok med det, men han påsto også at Politiet kan titte inn i bussene med avanserte kikkerter og vil bøtlegge de som ikke har på seg belte. Jeg bare lo av den vanvittige historien og dreit i å bruke belte. Like etterpå flyr jeg ut av frontruta på bussen, front til front kollisjon med en semitrailer er et faktum. Brakk ryggen på tre plasser og måtte amputere beinet, men bot fikk jeg ikke! Den som ler sist ler best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men i praksis sender f.eks. Nor-Way en ny buss straks det er antydning til at noen må stå. I påska er det gjerne 5-6 busser i rute der det vanligvis går 1.

Anonymous poster hash: 00e43...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppemann skrev (På 23.9.2015 den 16.31):

En gang jeg tok bussen tok bussjåføren til ordet og sa at belte er påbudt å bruke. Ikke nok med det, men han påsto også at Politiet kan titte inn i bussene med avanserte kikkerter og vil bøtlegge de som ikke har på seg belte. Jeg bare lo av den vanvittige historien og dreit i å bruke belte. Like etterpå flyr jeg ut av frontruta på bussen, front til front kollisjon med en semitrailer er et faktum. Brakk ryggen på tre plasser og måtte amputere beinet, men bot fikk jeg ikke! Den som ler sist ler best!

Ikke morsomt!

Anonymous poster hash: 62908...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Sølvrosen skrev (På 23.9.2015 den 16.23):

Noen busser kjører mest i bygater, der det er maks 50 km/t. Der er det ikke så viktig med belter, så hensynet til effektiv av- og påstigning teller høyere.

Andre busser kjører på motorveier, med opptil 90km/t. Der er belter veldig mye viktigere. Galskapen i dette er at det er lov med ståpassasjerer på disse bussene, selv på motorveiene.

De "bybussene" her jeg bor, som ikke har bilbelte, kjører ofte i 70-80 km/t, siden det ofte er litt vei mellom stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2015 den 7.19):

Hvorfor har vi lov til å stå p bussen? Det er jo ingen setebelter der?

Anonymous poster hash: d5fa6...890

Blir det noen ganger utført beltekontroll? Her jeg bor er det bare billettkontroll :P

Men ja, når man står kan man naturligvis ikke bruke bilbelte, men man har ansvar for egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppemann skrev (På 23.9.2015 den 16.31):

Jeg tror at bussjåførene er påbudt å informere om at det er påbudt. Det var nok en teit påstand å si at politiet sjekker dette gjennom vinduene og bøtelegger dem (hvordan er det i det hele tatt mulig?), men bare se på det som en alvorlig oppfordring.

Synd å høre om ulykken din, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbie skrev (På 23.9.2015 den 16.43):

Blir det noen ganger utført beltekontroll? Her jeg bor er det bare billettkontroll :P

Men ja, når man står kan man naturligvis ikke bruke bilbelte, men man har ansvar for egen sikkerhet.

Jeg har vært med på beltekontroll på lengre turer med buss, timeekspressen og sånn. Da pleier bussjåføren å si ifra at det er kontroll, og alle smekker på beltet. :ler:

Anonymous poster hash: a8731...25e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...