Gå til innhold

Rotfylling hos spesialist

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde en mislykket rotfylling i vinter, og må enten rotfylle på nytt eller trekke tannen. Jeg har mye feber og infeksjoner som følge av tannen, så noe må gjøres fort. Skal jeg rotfylle igjen så gjør jeg det hos spesialist, noe som vil koste 7500 kr. Evnt jeg kan trekke. Dette er nest bakerste jeksel i overkjeve, og jeg blir usikker på om mangel på tann vil synes godt når jeg ler/smiler, og hvordan det stiller seg i forhold til tygging?

Er det en "safe deal" å rotfylle hos spesialist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke blitt helt bra, men jeg har blitt bedre. Så de 7500kr kan være noe bortkastet i verstefall. Jeg ville nok prøvd det først, men så sitter det langt inne for meg å trekke tenner.

Anonymous poster hash: b9c37...bbc

Skrevet

Hvordan synes den tannen når du ler og smiler da? :)

Skrevet

Jeg har ikke blitt helt bra, men jeg har blitt bedre. Så de 7500kr kan være noe bortkastet i verstefall. Jeg ville nok prøvd det først, men så sitter det langt inne for meg å trekke tenner.

Det er vel det jeg også er bekymret for; at det ikke vil virke. Men kjedelig å fjerne tannen hvis jeg absolutt ikke må. Er såklart en langt rimeligere løsning da, samt garantert å fjerne problemet. Men å fjerne tannen kan også medføre problemer i ettertid i forhold til svekkelse av nabotennene. 

Hvordan synes den tannen når du ler og smiler da? :)

Det vil jo syntes litt, men jeg skal kanskje ikke være så forfengelig å tenke så mye på det? :)

Skrevet

Rotfylling er alltid eit sjansespel. Men sjansene er betre hjå ein spesialist.

Det er litt uklart kva for tann du meiner, men er det snakk om tann nr. 7 rekna frå midten framme, og som har ein stor jeksel framfor seg, så kan ei trygt seie at det er heilt usynleg om ho er borte. Tygginga fungerer akkurat like bra.

Er det derimot den fremste store jekselen, kan det vere synleg at han er borte, det kjem an på kor breitt gliset ditt er. Men heller ikkje om den er borte, treng du gå over til graut.

Anonymous poster hash: c2f21...135
Skrevet

Men å fjerne tannen kan også medføre problemer i ettertid i forhold til svekkelse av nabotennene. 

Å trekkie tanna vil ikkje svekke nabotennene.

Skrevet

Rotfylling er alltid eit sjansespel. Men sjansene er betre hjå ein spesialist.

Det er litt uklart kva for tann du meiner, men er det snakk om tann nr. 7 rekna frå midten framme, og som har ein stor jeksel framfor seg, så kan ei trygt seie at det er heilt usynleg om ho er borte. Tygginga fungerer akkurat like bra.

Er det derimot den fremste store jekselen, kan det vere synleg at han er borte, det kjem an på kor breitt gliset ditt er. Men heller ikkje om den er borte, treng du gå over til graut.

Det er nest bakerste jeksel, det er vel 6-års jekselen den kalles. Det blir tann nr 6 bakover, regnet inkludert ene fremtann. Den har en liten jeksel fremfor seg, og en stor bakerst.

Å trekkie tanna vil ikkje svekke nabotennene.

Det kan svekke og medføre forskyvninger, sier tannlegene jeg har snakket med.

Skrevet

Det er nest bakerste jeksel, det er vel 6-års jekselen den kalles. Det blir tann nr 6 bakover, regnet inkludert ene fremtann. Den har en liten jeksel fremfor seg, og en stor bakerst.

Det kan svekke og medføre forskyvninger, sier tannlegene jeg har snakket med.

Ja, sidan du tydelegvis manglar visdomstanna, blir 6-årsjekselen nest bakerste. Den kan vere litt synleg.

Eg held fast på at nobotennene ikkje blir svekka. Litt forskyvning vil skje på nokre tiår, men det spelar inga rolle. I underkjeven er det litt meir problematisk.

Skrevet

Bor du i Oslo? Jeg rotfylte nest bakerste jeksel oppe for et par måneder siden. Kan absolutt anbefale tannlegen jeg var hos på det sterkeste. Utrolig dyktig tannlege. 

Anonymous poster hash: 66a40...f8e
Skrevet

Bor du i Oslo? Jeg rotfylte nest bakerste jeksel oppe for et par måneder siden. Kan absolutt anbefale tannlegen jeg var hos på det sterkeste. Utrolig dyktig tannlege. 

Anonymous poster hash: 66a40...f8e

Jeg bor ikke i Oslo. Tannlegen som rotfylte er også en særdeles dyktig tannlege, rotfylling er dessverre ikke gitt perfekt resultat. Derfor jeg har blitt henvist til spesialist nå, for de har en langt bedre kompetanse. Men selv med spesialist så er man vel ikke garantert noe har jeg skjønt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...