Gå til innhold

Alltid trøtt uansett hva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er alltid trøtt. Fra 16-17 års alderen stagnerte alt sammen. Det var akkurat som om lufta gikk ut av meg. 

Jeg har prøvd å trene. Endre kosthold. Ha en normal døgnrytme. Sove mye. Sove mindre. Energidrikker. Kaffe. Roe ned. Ikke stresse. Holde meg opptatt. etcetc.

Ingenting fungerer. Trening som skal være så bra, har helt omvendt effekt på meg. Jeg kan bli helt ferdig etter trening, og ikke føle jeg orker noe før et par dager etterpå. 

Jeg er alltid_trøtt_og_sliten! Dette ødelegger helt klart veldig mye for meg. Jeg klarer ikke konsentrere meg. Jeg er mye hjemme og sosialiserer meg lite. Etter noen timer på skolen er jeg helt ferdig. Da drar jeg hjem og spiser, for så ligge på sofaen resten av dagen/kvelden før jeg går i seng. 

Den eneste dagen jeg fungerer litt til å være med venner er på søndag. Da har jeg hatt en hel fredag og lørdag til å bare slappe fullstendig av, og koble ut alt. Problemet da, er bare at da er jeg supersliten på mandag igjen. 

Etter jeg begynte på universitet har det forverret seg kraftig. Etter en uke med utrolig mye opplegg, mye folk, mye som skjer, alt er nytt, har jeg mistet meg helt. Jeg har ikke vært på forelesning på kanskje to uker fordi jeg bare ikke klarer å komme meg ut. Det er akkurat som om fadderuken sugde ut det siste lille jeg hadde igjen. 

I tillegg til dette, er jeg nå under utredning for irritabel tarm syndrom (ja jeg vet, lite delikat) og har vondt i hodet så og i hver dag. 

Uff... Jeg er bare så lei av å være så sliten og trett hele tiden. Jeg vil bare få tilbake energien min. Legen min henviser stadig til kosthold, døgnrytme og trening, men dette fungerer altså ikke.... Har også tatt blodprøver, og alt er i skjønneste orden. Ikke mangel på en sjit. 

Anyone? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for oss å si hva som feiler deg her. Jeg er helt enig i at kosthold og trening er veldig viktig, men jeg vet jo ikke hva du legger i at du har "gjordt det". Nå vet jeg heller ikke hva slags blodprøver du har tatt, det jeg vet er at mange leger unnlater å sjekke d vitamin fordi de ikke forstår at mangel på det kan føre til fatigue. Jeg ville spurt om det ble sjekket, også ville jeg bedt om å få vite tallene. For noen leger har også litt forskjellig oppfatning av hva som er innenfor normalen og ikke. Eks er det noen leger som mener at 40 er et OK tall. Hvis jeg har et nivå på 40, så merker jeg det veldig veldig negativt. Du bør være minst over 70, og helst rundt 100.

Når det gjelder kosthold og endringer så er det også en prosess som kan ta lang tid for å se endringer. Kan du fortelle meg hva du spiser/drikker når du har prøvd disse endringene, og hvor lenge har du gjordt det?

Ellers så kan slik tretthet ha årsak i underliggende depresjon, m.m

Det kan også være at du bør bytte fastlege for å få bedre oppfølging og grundigere undersøkelser/henvisning til spesialister.

• Liker 2
Skrevet

Test vitamin D nivået ditt samt stoffskiftet. Jeg har lavt stoffskifte uten medisiner og da blir jeg sykt trøtt. Hvordan er matlysten ellers? En annen ting som gjør meg sliten uansett er å være sosial (introvert). 

Anonymous poster hash: b9e83...c78
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg har trent har det vært periodevis egentlig. Det lengste jeg har holdt på er kanskje fire mnd. Slutta fordi jeg ble så innmari utmattet av det. Det dreide seg da om lett styrke og kardio 3 dager i uken.

Kostholdet har bestått av kjøtt og grønnsaker. Unngår halvfabrikata. Lager det meste fra bunnen. Til og med knekkebrød. Spist ofte men i mindre porsjoner.

Nå har jeg gitt opp og har hatt en laaaaaang periode der jeg kun har sittet inne å nesten ikke spist. Orker rett og slett ikke å gjøre noe som helst.

Jeg har aldri bedt om å se noen tall, men da jeg tok prøver var det for jern, stoffskifte og ulike vitaminer.

Det eneste som hjelper litt er solarium. Men nå orker jeg ikke å dra til solsenteret heller.

Jeg blir også veldig sliten av å være sosial. Er både lyd og lyssky. Etter en dag med sosiale påfunn er jeg helt kjørt. Noe som også har begynt å plage meg er at synet til tider er dårligere enn normalt.

Hva er dette for noe dritt? Alt kollapser jo her. Blir vel døvstum til slutt..

Skrevet

B12 mangel? Jernmangel?

Anonymous poster hash: 7063f...3b8
  • Liker 2
Skrevet

B12 mangel? Jernmangel?

Anonymous poster hash: 7063f...3b8

Jeg har sjekket alt sånn vitaminer og mineral greier.

Legen sier at alt er fint og flott på prøvene. Nedtur, for jeg så frem til å kunne pinne problemene på noe.

Skrevet

wow, du har det så og si helt likt meg!!! 

finner ikke 100% ut av hva som er galt meg med, utenom at jeg har depresjon, men så sliten burde jeg ikke bli.

er du deprimert? noen psykiske problemer? 
Selv sover jeg minst 10 timer i døgnet. Låser meg inn hjemme, og fungerer omtrent 50%..godt jeg ikke er alene, selv om det er veldig synd at du også har det slik...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, alltid ekstremt sliten og trøtt, verker liksom i kroppen og føler meg bare helt utmattet...

Ironisk nok har jeg også ibs :P har dessverre ingen råd siden jeg er like dårlig fremdeles, og alle tester er fine, selv om det er så mye galt med meg... Akkurat nå ligger jeg i sengen, skrubbsulten, men klarer ikke reise meg opp for da kaster jeg opp og besvimer av smerter i flanken (ikke fra tarmen, de kommer å går, vært på legevakten med de før, men får bare beskjed om at de ikke vet hva det er og at det ikke er farlig).

Men ja, tips til ibs, 75% merker bedring, er en medisinsk diett som heter lav fodmap, er veldig mye å sette seg inn i, men det er virkelig verdt det om du sliter med magen og ibs. Er en gruppe på Facebook som heter "lav fodmap norsk gruppe" eller noe slikt, som jeg anbefaler deg å melde deg inn i :)

Anonymous poster hash: bac5e...4f4

Skrevet

Hvis solarium hjelper ville jeg tatt d-vitamin, selv om legen sier alt er fint. Jeg ligger akkurat over laveste grense, og ut fra det sa ernæringsfysiologen min at alt var helt supert. Fastlegen min derimot var langt fra fornøyd, så da ble det ekstra D på meg. Kan hende det kan hjelpe deg og. 

Hvis du er plaget med tarm bør du sjekke ut low fodmap, det kan gjøre underverker. Personlig har jeg også god erfaring med lavkarbo, som kan ha en del fellestrekk. 

• Liker 1
Skrevet

Klart jeg er deprimert! Hvem hadde ikke blitt det av å ha det sånn? Jeg har mistet mye livsglede. Gleder meg ikke til noe. Hvorfor? Fordi jeg er helt dau i kroppen.

Jeg vil si jeg fungerer 50%. Jeg må hver dag velge. Skal jeg treffe venner, må jeg velge bort alt annet som matlaging, husvask og andre gjøremål. Velger jeg gjøremål, må jeg velge bort skolen. Osv osv.

Har dere lest den skje historien? Slik føles det. Slik er det....

I tillegg har jeg mye å tenke på ellers. Bekymringer. Stress. Jeg slapper aldri av. Jeg føler jeg alltid er i beredskapsmodus. (Det kommer nok av traume fra barndom).

Da jeg var rundt 17 opplevde jeg noe veldig vondt. Noe som mye mulig gav meg ptsd(borte nå, er 23).. kan dette ha noe sammenheng?

Jeg blir jo litt paranoid, og har også tenkt en del på at den tiden jeg var 17 tok jeg også den hersens svineinfluensavaksinen.

Har prøvd å tenke på hva som skjedde da jeg var 17 som kan ha rot til det. Eneste jeg kommer på er den hendelsen og den vaksinen.

Alt dette har jeg fortalt legen. Det blir bare feid bort, så regner litt med at det ikke har noen sammenheng.

Vokst opp i rus. Kan det ha sammenheng? (Traumatisk barndom)?

• Liker 1
Skrevet

Skal sjekke ut lav fodmap! Takk for tipset!

Skrevet

Det er virkelig ikke meningen å sutre så fælt, og jeg skal ta kontakt med lege atter en gang.

Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon. Høre andres historier....

Skrevet

Hvilken hjelp fikk du for å bli frisk fra PTSD? Mulig at noe av dette henger igjen? 

Har du tatt opp dette med legen din, angående barndom og vonde opplevelser? Kanskje en psykolog kan hjelpe deg mer enn fastlegen? 

Skrevet

Jeg ville dobbeltsjekket med legen at stoffskiftet, jernverdier, D-vitamin og B12 og folater har greie verdier. Så lurer jeg på om du har hatt kyssesyken? Jeg gikk med det i over 6 mnd før legen testet meg for det og spesielt det du sier om at du blir utmattet av trening virker veldig kjent for meg. Vet ikke om det kan vare så lenge som det har gjort med deg, men da tenker jeg kanskje ettervirkninger om du har gått ubehandlet?

Ellers ville jeg spurt legen om en henvisning til psykolog, om enn bare for en samtale for å se om underliggende psykiske problemer kan være en årsak. Det er en kjent sak at for eksempel depresjon kan ha stor innvirkning på energinivået. 

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, sjekk ut stoffskiftet. Ellers sliter jeg med det samme som deg, er deprimert, sliter med PTSD og blir utmattet av det sosiale. Medisiner mot lavt stoffskifte hjalp litt, men jeg må nok innse at jeg ikke blir bedre. Jeg går også til psykolog for å bearbeide gamle hendelser.

Hvis du har sjekket alt av verdier hos legen så er det jo ikke stort man kan gjøre :\ Men pass på å ikke sov for mye, få i deg nok mat og ta hensyn til deg selv. Jeg er introvert og blir svært sliten av å være ute, også delvis pga. sosial angst. Heldigvis trives jeg godt i eget selskap.

Føler virkelig med deg, det er kjipt å ha det sånn!  :(

Anonymous poster hash: b9e83...c78
Skrevet

Hvilken hjelp fikk du for å bli frisk fra PTSD? Mulig at noe av dette henger igjen?

Har du tatt opp dette med legen din, angående barndom og vonde opplevelser? Kanskje en psykolog kan hjelpe deg mer enn fastlegen?

Fikk aldri hjelp for det, men har forklart til legen hvordan jeg hadde det i noen år etter den hendelsen og legen mente det kunne være ptsd. Det gikk vel bare over av seg selv.

Jeg har ingen tidligere diagnose på noe.

Skrevet

Har fått en del psykologhjelp som har fungert i perioder. Når jeg er på mitt verste klarer jeg dessverre ikke å møte opp til timer. Det er vel et år siden jeg gikk til psykolog sist.

Det blir bare noe vas. Nå er jeg der at jeg ikke tør å hente posten fordi jeg ikke orker å face noe som helst som kan virke stressende.

Skrevet

Fikk aldri hjelp for det, men har forklart til legen hvordan jeg hadde det i noen år etter den hendelsen og legen mente det kunne være ptsd. Det gikk vel bare over av seg selv.

Jeg har ingen tidligere diagnose på noe.

Da synes jeg du skal snakke litt mer med legen din om dette, i fall det ikke har gått helt over av seg selv. 

Det kan være så "enkelt" som at det fremdeles er ting igjen etter denne hendelsen som plager deg, uten at du er klar over at det er det som er problemet. Kan hende det ikke krever all verdens behandling heller. PTDS er uendelig slitsomt, og tærer på kreftene. Kan være verdt forsøket hvertfall :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville dobbeltsjekket med legen at stoffskiftet, jernverdier, D-vitamin og B12 og folater har greie verdier. Så lurer jeg på om du har hatt kyssesyken? Jeg gikk med det i over 6 mnd før legen testet meg for det og spesielt det du sier om at du blir utmattet av trening virker veldig kjent for meg. Vet ikke om det kan vare så lenge som det har gjort med deg, men da tenker jeg kanskje ettervirkninger om du har gått ubehandlet?

Ellers ville jeg spurt legen om en henvisning til psykolog, om enn bare for en samtale for å se om underliggende psykiske problemer kan være en årsak. Det er en kjent sak at for eksempel depresjon kan ha stor innvirkning på energinivået.

Jeg har ikke fått bekreftet kyssesyke, men kjæresten min hadde det for et år siden. Jeg var oppi han hele tiden, kysset, sex og alt det der. Ble ikke smittet og følte meg uovervinnelig (haha) fant vel ut at jeg må ha hatt det tidligere en eller annen gang uten å oppdage det. Endret av Alja
Skrevet

Da synes jeg du skal snakke litt mer med legen din om dette, i fall det ikke har gått helt over av seg selv.

Det kan være så "enkelt" som at det fremdeles er ting igjen etter denne hendelsen som plager deg, uten at du er klar over at det er det som er problemet. Kan hende det ikke krever all verdens behandling heller. PTDS er uendelig slitsomt, og tærer på kreftene. Kan være verdt forsøket hvertfall :)

Jeg skal ta det opp. Tusen takk for rådet. Har ikke tenkt mye over det da jeg har følt meg ptsd symptomfri i et par år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...