Gå til innhold

30 000 på hobby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hobby, en stor lidenskap, som jeg på grunn av dyrt utstyr ikke har hatt mulighet til å drive med hjemme. Men jeg har veldig lyst. Problemet er at for å gjøre det må jeg bruke nærmere 30 000 på utstyr før jeg i det hele tatt kommer i gang. Det koster også en del å drive med hobbyen, både i form av materialer og økt strømforbruk. Innspill? Noen som har tatt sjansen og fulgt drømmen til tross for en så stor startkostnad? Jeg har drevet med det lenge, men savner å kunne gjøre det hjemme, å kunne eksperimentere i "enerom". Jeg holder på å utvikle stilen min videre, med egne teknikker som jeg ikke har sett andre bruke, og for å være helt ærlig har jeg lyst til å holde det for meg selv til jeg er kommet lengre i prosessen.

For de som lurer: hobbyen er glassfusing, det er mulig å lage alt fra smykker til store fat, avhengig av hvor stor brenneovnen er.

Noen som har investert såpass i å forølge drømmen og leve ut sin store lidenskap først og fremst på hobbybasis? Tanken er jo å prøve å selge noe av det jeg lager, men jeg vet jo ikke hvor godt marked det er for den typen smykker. Jeg tar derfor ikke med mulig inntekt i regnestykket.

Jeg kunne også tenke meg å holde kurs, hadde det vært av interesse for noen, hva tror dere?

Anonymous poster hash: d884b...307
Videoannonse
Annonse
Gjest Tottelotta
Skrevet

Hvis det ikke havarerer familieøkonomien er det vel bare å kjøre på :)

Skrevet

Hvis det ikke havarerer familieøkonomien er det vel bare å kjøre på :)

Det havarerer ikke familieøkonomien, men går ut over sparepengene og andre ting vi gjerne skulle brukt dem på, som ferie og nye hvitevarer (som vi kan vente noen år med å skifte ut). Og så bør vi se på forbruket, det er en del vi kan kutte ned på for å bygge opp sparekontoen igjen.  Når det er sagt, det er jeg som tviler, mannen mener jeg skal kjøre på.

Gjest Tottelotta
Skrevet

Hva er viktigst? Tre luksusuker på ferie, eller å ha det bedre de 49 resterende ukene...? Så lenge mannen din også synes det er en god ide er det iallfall ikke noe å tenke på. Synes jeg iallfall :)

Skrevet

Det er bedre å angre noe man har gjort, enn noe man ikke gjorde, er det et godt ord som sier.

Selvsagt er 30tusen mye penger, men hvis hobbyen dabber av etterhvert, kan noe selges? Hvis du allerede driver med det, så øker vel ikke driftskostnadene så mye? Er vel mest det å investere i eget utstyr.

Hvor i livet er dere, på randen til å starte med barn? I så fall ville jeg ventet, barn både koster og tar mye tid, som du da ikke får brukt på hobby. 

Men, har dere pengene, og mannen er enig, så synes jeg faktisk du bør satse. Kan komme mye godt ut av å følge drømmer

• Liker 2
Skrevet

Kan ovnen selges igjen skulle du angre? Da har du jo ikke tapt så mye :)

Go for it sier nå jeg

Anonymous poster hash: 2053a...e5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil nå si det er ganske vanlig å bruke langt mer enn 30 000 kr på hobby. En må selvfølgelig ikke gjøre innkjøp en ikke har råd til, men om du har råd så ville jeg på ingen måte hatt dårlig samvittighet.

Skrevet

Kjenner flere som holder på med fusing og mange "driver" hobbyen sin økonomisk ved salg. Masseproduser noe som selger godt feks hagespyd og selg de for 300 kr+++ stykket. Kan garantere at det selger så lenge designet er fint. Hiv ut annonser på kjøp å selg sider på facebook.

Selv driver jeg min hobby med overskudd via salg av det jeg lager. Kjempemoro!

Skrevet

Må innrømme at den hobbyen høres over gjennomsnittet kul ut!

• Liker 1
Skrevet

Bare husk å ikke kast stein i glassfushus.

• Liker 5
Skrevet

En veldig vanlig "hobby" i dag er hund, og i løpet av det første året vil de fleste ha betalt minst 20.000kr for hund med forsikring og utsyr. Mer dersom de har dratt på valpekurs, og det er første hunden så alt må kjøpes inn.

30.000kr for en hobby du allerede har drevet på med lenge nok til å vite at dette varer, det må være greit! Spesielt dersom du kan tjene litt av utgiften inn ved å selge tingene.

• Liker 2
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Greit å høre hva andre mener også, at det ikke er helt sprøtt å investere så mye i en hobby jeg virkelig trives med. (Og som kanskje kan føre til inntekt etter hvert.)

Blå politibil: hva er hagespyd?

Skrevet

Det havarerer ikke familieøkonomien, men går ut over sparepengene og andre ting vi gjerne skulle brukt dem på, som ferie og nye hvitevarer (som vi kan vente noen år med å skifte ut). Og så bør vi se på forbruket, det er en del vi kan kutte ned på for å bygge opp sparekontoen igjen.  Når det er sagt, det er jeg som tviler, mannen mener jeg skal kjøre på.

Siden det vil gå utover "vi" og ikke bare "du", så vil det være uaktuelt, mener jeg. Mannen din viser en skremmende mangel på økonomisk sans. Dersom dette er typiske holdninger fra han, kan det fort bli forbrukslånshelvete og Luksusfellen fortere enn dere aner.

(Ojda, der røyk alle hvitevarene, gitt. Og sparepenger har vi jo ikke. Jaja, vi kan ta det på kreditt. Naturligvis, Lise-Lotte, skal du få drive med hest selv om vi egentlig ikke har råd til en så dyr hobby, og naturligvis skal du ha egen hest. Vi kjøper'n på kreditt. Per, du vil drive med alpint? Superdupert! Vi kjøper bare det beste (dvs det dyreste...), og naturligvis skal du til USA og Alpene på treningsleir hver år! Vi tar noen ekstra turer, vi, for pappa vil også stå på ski i Alpene. Vi har jo kredittkort. Og det er viktig at alle for gjøre det de har lyst til. Alltid).

Anonymous poster hash: ebb42...3db

Skrevet

Kjenner flere som holder på med fusing og mange "driver" hobbyen sin økonomisk ved salg. Masseproduser noe som selger godt feks hagespyd og selg de for 300 kr+++ stykket. Kan garantere at det selger så lenge designet er fint. Hiv ut annonser på kjøp å selg sider på facebook.

Selv driver jeg min hobby med overskudd via salg av det jeg lager. Kjempemoro!

Om det er overskudd, er det ikke hobby lengre. Da er det næring.

Spørs hvor kjempemoro det blir når futen får greie på dette. Eller hvor kjempemoro det er å ikke skatte som andre gjør.

Anonymous poster hash: f6aa0...7af

• Liker 1
Skrevet

Spørs hvor kjempemoro det blir når futen får greie på dette. Eller hvor kjempemoro det er å ikke skatte som andre gjør.

Ta det med ro du... Har allerede vært i kontakt med "futen" jeg om hvordan jeg skal drive det riktig... Duver faktisk først skattepliktig når det er egnet til å gi varig overskudd over tid.

Å med "driver" hobbyen så er det faktisk snakk om å drive den ved at man kjøper inn nytt utstyr og maskiner slik at man ikke går i minus. Er ikke snakk om å hive inn 10 000 i mnd.

Er ikke alle som gjør seg til kjeltring selv om du tror det... Anbefaler deg å lese dette:

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

• Liker 1
Skrevet

Nødvendig da? Så klart de setter seg inn i regler. 

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Greit å høre hva andre mener også, at det ikke er helt sprøtt å investere så mye i en hobby jeg virkelig trives med. (Og som kanskje kan føre til inntekt etter hvert.)

Blå politibil: hva er hagespyd?

https://m.facebook.com/glassogmetall/photos/a.786945294705557.1073741828.786915821375171/786950028038417/

http://4.bp.blogspot.com/-FWXzLrnlqn0/USknwzmOQXI/AAAAAAAABGk/cIcUtSkm4jw/s1600/Spyd1.jpg

Settes på armeringsjern og oppi blomsterbed

Skrevet

Ta det med ro du... Har allerede vært i kontakt med "futen" jeg om hvordan jeg skal drive det riktig... Duver faktisk først skattepliktig når det er egnet til å gi varig overskudd over tid.

Å med "driver" hobbyen så er det faktisk snakk om å drive den ved at man kjøper inn nytt utstyr og maskiner slik at man ikke går i minus. Er ikke snakk om å hive inn 10 000 i mnd.

Er ikke alle som gjør seg til kjeltring selv om du tror det... Anbefaler deg å lese dette:

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Hehe...den klassiske feilen.

Tror du futen fortsatt syns det er og om du f.eks hadde tjent en million og så bare kjøpt en ny ovn til en million?

Eller 10 mill og ny ovn til 10 mill...?

Om du skjønner at dette ikke hadde gått, hvor syns du grensen bør gå...?

Skrevet

Nødvendig da? Så klart de setter seg inn i regler. 

Ja, nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...