Gå til innhold

Slitsomme tanker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en kvinne i midten av 20 årene..har samboer og utdannelse..bor 4 timer unna familie og har få venner..

Men har mange bekjente fra jobb og håndballen...

Jeg er svært beskjeden (men tror jeg blir sett på som en blid og smilende perdon)..spesielt beskjeden er jeg sosialt med gjengen fra håndballen..men på banen gir jeg alt og er tøff...

På jobb løser jeg meg mer opp..kanskje for at jeg føler meg tryggere der og har ansvar som sykepleier..

Grunnen til at jeg skriver her er fordi jeg synes det til tider kan være vanskelig..

Vanskelig for at jeg er vanskelig å bli kjent med og oppleves som reservert har jeg hørt fra andre..derfor har jeg få venner...

Jeg har også lett for å overanalysere ting og tenke for mye..f eks etter jeg hoppet fallskjerm for første gang(tandem) for 4 uker siden..

Det var helt fantastisk og en drøm som gikk i oppfyllelse..men dagene etter analyserte jeg hendelsen fra flyet tok av og til landingen..jeg tenkte tanker som "tenk at jeg var festet til en mann som jeg ikke kjente" "tenk hvis den mannen jeg ikke kjenner som jeg er fastspent med er en som til vanlig er kriminell osv"...

Tenk at jeg gikk rundt å tenkte på slike ting dagene etter når jeg opplevde hendelsen som der og da opplevdes som helt fantastisk.. Instruktøren var jo kjempehyggelig...

Disse tankene kunne gjøre slik at jeg fikk vondt i magen og brystet..nå 4 uker etter går det bra og tankene har gitt seg..

En annen hendelse er fra en fest i går..og jeg drakk meg brisen og hadde full kontroll og hadde det trivelig, men må dagen etter analyserer jeg kvelden..og får dårlig samvittighet over for kjæresten min for at jeg danset sving med en fra laget..uff..er slitsomt med disse tankene..

Heldigvis er det ikke alltid sånn..men de periodene er det slitsomt..

Er det noen som kjenner seg igjen og har noen tips og komme med?

Hilsen meg:)

Anonymous poster hash: 697ff...29f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen innspill?

Ts

Skrevet

Skjønner hva du går igjennom, jeg har det også sånn innimellom. Kanskje du bare må tenke:

Kan jeg gjøre noe annerledes med den situasjonen som allerede har vært? Kan jeg gå tilbake i tid og endre det? 

Nei, man kan ikke endre ting som man har gjort. Men man kan snakke om ting som plager en, feks spørre kjæresten din om han er lei seg pga du danset med en annen. Hvis han ikke er det, så trenger vel ikke du å bekymre deg for det heller? Jeg tror du må sortere bekymringene/grublingen din inn i ting du kan gjøre noe med, og ting du ikke kan gjøre noe med. Kan man gjøre noe med tankene (feks si unnskyld til kjæresten din pga dansingen, så oppklarer man det), men kan man ikke gjøre noe med det (hva hvis han du hoppet fallskjerm med var en kriminell) så so what? gjort er gjort!

Håper det var til litt hjelp :) :)

Skrevet

Takk for svar og gode råd :)

Andre som har innspill?:)

Ts

Skrevet

Vil anbefale mindfullness og kognitiv terapi :) Då får du hjelp til å snu negativ tankegang, og godta situasjonen. Spør fastlegen din om det er eit godt kurs eller ein flink psykolog som driv med kognitiv terapi. Det har vore veldig nyttig for meg. 

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale mindfullness og kognitiv terapi :) Då får du hjelp til å snu negativ tankegang, og godta situasjonen. Spør fastlegen din om det er eit godt kurs eller ein flink psykolog som driv med kognitiv terapi. Det har vore veldig nyttig for meg.

Takk for svar og gode råd..:)

Jeg har ny fastlege som jeg ennå ikke har vært hos og har vært lite hos lege de siste årene..kan jeg bare bestille time selv om jeg ikke er dårlig fysisk?..hehe føler meg så dum..

Ts.

Skrevet

Takk for svar og gode råd.. :)

Jeg har ny fastlege som jeg ennå ikke har vært hos og har vært lite hos lege de siste årene..kan jeg bare bestille time selv om jeg ikke er dårlig fysisk?..hehe føler meg så dum..

Ts.

Ja, bare bestill time! :) Du får nok ikkje time på dagen om det ikkje er akutt, men i løpet av dei neste vekene. Ring i morgon, du! 

Du kan finne mindfullness-videoar og informasjon på nettet. Det beste er nok å ta eit kurs, men til du finn eit kurs, så kan du kikke litt på nett. Sjekk gjerne ut https://www.headspace.com/ eller bøker av Jon Kabat-Zinn. 

Skrevet

Andre som har erfaringer/innspill?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...