AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Hei, Vi har en 3åring som er opptatt av å teste oss og hva han får lov til. Han er en liten skuespiller, later mye som han er lei seg, har vondt, skal spy osv..Det er mye rart han finner på. Men jeg har oppdaget noe som er ubehagelig, og det er at han ser ut til å være redd sin far, spesielt. Mannen er en streng type, som kan være litt sint og har litt streng sint stemme også til daglig. Det hender også at han virker redd meg, om han feks nekter å legge seg eller er rampete, da kvekker han til når jeg kommer bort. Jeg prøver å snakke mykt og forklarende, og sier at "mamma vil at du skal legge deg fordi jeg ser at du er trøtt" feks, ikke angklagende som "nå skal du" eller "Hva gjør du" eller "du må" Dette er for å være trygg og tydelig. Pleier å snakke om følelser og hvorfor han ble sint eller frustrert eller lei seg og det fungerer som regel veldig bra Ser jo at pappaen ikke helt gjør dette på lik måte. Jeg prøver å være en trygg forelder, Men alikevel hender det at han kvekker til og "gjemmer seg" og det synes jeg er vondt. Og det hender at jeg blir sint og må stoppe han i dårlig oppførsel for å si at han ikke får lov og hvorfor det, og da må jeg jo "fange han" når han feks løper løpsk..Jeg vil jo ikke skremme han, men jeg kan jo ikke la han løpe villmann i butikker og i huset til andre, ta ting fra andre og plage andre, og så hender det jo at jeg mister min kontroll og blir sint og streng i stemmen..Feks å slå andre tar jeg med en streng tone. Det er jo veldig alvorlig og vondt for den andre. Føler at å bare snakke mykt til han er som å snakke til en vegg. Han tar meg ikke alvorlig og han hører jo meg IKKE om jeg irettesetter han med normal lav stemme.. men er det feil å heve stemmen til en tre åring? Anonymous poster hash: 49b6f...b49
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 Har du og faren ulike boliger/hjem? Vil følge denne tråden for tips! Anonymous poster hash: e88c0...97a
prill Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Jeg tenker at det er forskjell på å skvette litt til og å bli ordentlig redd.. Om han begynte å gråte og bli skikkelig lei seg, så hadde dere vel tatt han på fanget og beroliget han? Et av mine barn er også slik satt sammen at å snakke rolig og behersket er som å snakke til veggen. Men samtidig kan h*n være ganske følsom og nærtagende. Det er lett å bli sint litt for ofte når det ikke hjelper å snakke normalt, men what to do.. Jeg har funnet ut at jeg må være veldig tydelig og bestemt, mer enn det som egentlig er naturlig for meg, helt fra begynnelsen av når jeg gir en beskjed. Og gi litt tid, men ikke la det begynne å skli ut før jeg følger opp beskjeden. Når jeg får det til, går det bedre, men ikke alltid lett!
prill Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 Leste hovedinnlegget en gang til, og jeg tror godt du kan si det helt enkelt, "Nå er det leggetid, *nn* !" eller lignende. Tydelig og ikke for mange ord. Han skal jo legge seg fordi klokka er mange, trenger ikke noe mer begrunnelse enn det. Tror vi dagens foreldre ofte kan bruke litt for mange ord, men det er min generelle oppfatning
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå