Gå til innhold

Sovne om kvelden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å få et normalt søvnmønster? Jeg kan vanligvis legge meg rundt 2330, og ikke sovne før kl 0100. Jeg tror jeg er for oppspilt (høyt spenningsnivå) om kvelden, derfor klarer jeg ikke å legge meg? Er det en sammenheng?

Jeg tror søvn er veldig viktig  for å fungere neste dag! 

Anonymous poster hash: d40b2...969
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg tidligere. Jeg står opp 06 på morgenen. Jeg ligger i seng 21-21.30 og sovner kanskje 22.30-2300.

Anonymous poster hash: e3096...202
  • Liker 1
Skrevet

Legger du deg til samme tid hver dag, eller er du lenge opp i helgene? Jeg har selv slitt med søvnvansker (med bl.a. innsovningsproblemer) i halvannet år, og mine plager er helt klart verst når jeg ikke holder jevn døgnrytme hele uka.

Skrevet

Legger du deg til samme tid hver dag, eller er du lenge opp i helgene? Jeg har selv slitt med søvnvansker (med bl.a. innsovningsproblemer) i halvannet år, og mine plager er helt klart verst når jeg ikke holder jevn døgnrytme hele uka.

Legger meg forskjellig, men er oppe til samme tid hver morgen (rundt kl 0800)

TS

Gjest Captain Hook
Skrevet (endret)

Jeg legger meg ikke før 3-4 tiden. Får ikke sove før likevel. Bedre å være oppe enn å ligge å vri seg i senga ;) Jeg har også av og til besøk om nettene.

Du får prøve å legge deg tidligere og les en bok eller noe, så blir du trøttere. 

Endret av Captain Hook
Skrevet

Legger meg forskjellig, men er oppe til samme tid hver morgen (rundt kl 0800)

TS Anonymous poster hash: d40b2...969

Da ville jeg forsøkt å legge meg til samme tid hver eneste kveld, også i helgene, i minst to uker fremover. Ville forsøkt å være i seng til elleve hver dag, med max en halvtimes slingringsmonn. Det skader ikke om du også samtidig forsøker noen andre råd mot søvnproblemer, som f.eks. sunn mat, aktivitet i dagslys hver dag, unngå skjermlys før leggetid etc., men hvis du er som meg er det jevn døgnrytme som er det aller mest virkningsfulle. Bare én kveld hvor jeg kommer ut av rytmen ødelegger søvnen min i nesten en uke.

• Liker 1
Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å få et normalt søvnmønster? Jeg kan vanligvis legge meg rundt 2330, og ikke sovne før kl 0100. Jeg tror jeg er for oppspilt (høyt spenningsnivå) om kvelden, derfor klarer jeg ikke å legge meg? Er det en sammenheng?

Jeg tror søvn er veldig viktig for å fungere neste dag!

Prøv og sov en halvtime etter lunsj eller middag om du får til det. Om middagen er før 6. Da vil du rart nok bli trøttere til kvelden :)

Anonymous poster hash: a5b26...160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...